بررسی تورم سالانه دهک ها در خرداد ماه؛

فشار سنگین اقتصادی بر دوش فقرا /تورم خوراکی ها رکورد زد

کدخبر: ۵۰۵۰۱۵
از میان ده دهک جامعه شش دهک تورم سالانه بالاتری را نسبت به تورم کل تجربه کرده اند و 4 دهک دیگر تورمی پایین تر از تورم کل را داشته اند.
فشار سنگین اقتصادی بر دوش فقرا /تورم خوراکی ها رکورد زد

به گزارش اقتصادنیوز، خرداد ماه امسال شاهد جهش تورمی بالایی بود، به طوری که تورم ماهانه از 3.5 درصد در اردیبهشت به بالای 12 درصد در خرداد ماه رسیده است.

این تورم در سال های پس از جنگ بی سابقه بوده است. همچنین تورم نقطه به نقطه نیز از 39 درصد به 52 درصد در خرداد رسیده است. با توجه به آمار، علت اصلی این جهش تورم در خرداد ماه افزایش شدید قیمت کالاهای خوراکی است به طوری که تورم ماهانه اقلام خوراکی در این ماه 25.2 درصد به ثبت رسیده است، در حالی که تورم ماهانه خوراکی ها در اردیبهشت ماه تنها حدود 3 درصد بوده است.

تورم بالای به ثبت رسیده در خرداد به خصوص در مورد کالاهای خوراکی باعث شده است تا فشار بر روی دهک های کم درآمد جامعه بیش از پیش افزایش یابد. برای بررسی دقیق تر در این گزارش به بررسی تورم سالانه (12 ماهه) برای دهک های درآمدی در خرداد 1401 پرداخته شده است.

بیشترین تورم برای دهک اول

تورم سالانه کل کشور در خراد ماه امسال 39.4 درصد برآورد شده است، به عبارت دیگر میانگین سطح عمومی قیمت ها در دوازده ماه منتهی به خرداد امسال نسبت به میانگین قیمت ها در دوازده ماه منتهی به خرداد 1400 بالغ بر 39 درصد افزایش داشته است. بررسی ها نشان می دهد تورم احساس شده در بین دهک های جامعه در خرداد 1400 تفاوت تقریبا چشمگیری داشته است و فاصله کمترین و بیشترین تورم سالانه رقم خورده در بین دهک ها حدود 4.4 درصد است. 

تورم دهک اول که فقیرترین دهک جامعه از نظر درآمدی محسوب می شود در خرداد امسال 42.7 درصد به ثبت رسیده است، این تورم بالاترین نرخ به ثبت رسیده در میان دهک ها است.

همچنین کمترین تورم نیز در دهک ها نهم و دهم که ثروتمندترین دهک های جامعه هستند رقم خورده است، تورم سالانه خردادماه در این دو دهک 38.3 درصد برآورد شده است. 

photo_2022-06-27_14-10-37

تورم خرداد بر دوش فقرا

بر اساس آمار منتشر شده هر چه از دهک اول به سمت دهک دهم حرکت می کنیم، تورم سالانه خرداد 1401 کمتر می شود. به بیان ساده‌تر در خرداد امسال از منظر تورم سالانه هرچه به سمت قشر فقیر جامعه رفته ایم، تورم بیشتری احساس و به ثبت رسیده است.

عمده ترین دلیل این اتفاق تورم بالای خوراکی ها در یکسال گذشته علی الخصوص در چند ماه گذشته است. با توجه به اینکه اقلام خوراکی سهم بالایی را در سبد مصرفی دهک های فقیر دارند، افزایش بهای این نوع کالا ها تورم دهک های کم درآمد را بیش از تورم دهک های ثروتمند تحت تاثر قرار می دهد و باعث افزایش تورم در دهک های پایین جامعه می شود. 

از میان ده دهک جامعه شش دهک تورم سالانه بالاتری را نسبت به تورم کل تجربه کرده اند و به تبع 4 دهک دیگر تورمی پایین تر از تورم کل را داشته اند. به بیان دیگر دهک های یک تا شش که فقیرترین دهک ها را تشکیل می دهند تورم بالاتری را از میانگین کل کشور تجربه کرده اند. 

تورم یکسان اقلام خوراکی

تورم سالانه اقلام خوراکی تقریبا برای تمامی دهک های درآمدی در خرداد ماه یکسان به ثبت رسیده است، به گونه ای که تفاوت کم ترین و بیشترین تورم خوراکی در بین دهک حدودا یک درصد است. پایین ترین تورم به دهک ششم با 51.1 درصد و بیشترین به دهک نهم با 52.3 درصد تعلق دارد. نکته جالبی این است که تورم سالانه فقیرترین دهک و ثروتمندترین دهک با هم برابر به ثبت رسیده است. اما تورم ماهانه دهک اول که فقیرترین دهک است بالغ بر 10 درصد بالاتر از تورم دهک دهم به ثبت رسیده است. این موضوع باعث خواهد شد در ماه های آتی اختلاف تورم دهک هایی پایین فاصله زیادی بگیرد. 

اما برخلاف تورم خوراکی، در مورد غیر خوراکی ها تورم احساس شده در دهک دهم بالا بوده است. تورم غیر خوراکی ثروتمندترین دهک جامعه در خرداد ماه امسال بالغ بر 34 درصد به ثبت رسیده است که بالاترین نرخ در میان تمامی دهک های جامعه است.

photo_2022-06-27_14-10-27

 
 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید