نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 27 خرداد

اختصاص کالابرگ‌های ویژه برای 8 استان محروم

کدخبر: ۵۰۲۲۸۹
اقتصادنیوز : نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
اختصاص کالابرگ‌های ویژه برای 8 استان محروم

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

27 خرداد 1372؛ رئیس‌ مجلس: در حال جراحی در کشور هستیم

آقای ناطق نوری،‌ رئیس مجلس شورای اسلامی در اجتماع مسوولان و مدیران عامل بانک‌های سراسر کشور ازجمله ثمرات مهم تک‌نرخی شدن ارز را رونق تولید داخلی و افزایش خلاقیت و نبوغ در بین تولیدکنندگان دانست.

وی گفت: ما در حال جراحی در کشور هستیم و این جراحی در کشور هستیم و این جراحی عوارضی را نیز در پی خواهد داشت.

وی اظهار امیدواری کرد که با حمایت همه‌جانبه سیستم بانکی، ثمرات اجرای سیستم تک‌نرخی ارز بیشتر شود. 

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: سیستم بانکی برای نظام، مخصوصا در بخش اقتصادی نقش بسیار بالایی را ایفا می‌کند و این قابل انکار نیست.

وی سوق دادن و هدایت پول‌های افراد را به سوی سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف از مهم‌ترین وظایف سیستم بانکی و کارشناسان اقتصادی ذکر کرد و گفت: این مساله باید برای مردم تفهیم شود تا به نقش پول در تعدیل زندگی پی ببرند.

ناطق نوری فواید جمع‌آوری نقدینگی مردم را به کارگیری این سرمایه‌ها برای انجام کارهای زیربنایی کشور و ذخیره ارزی عنوان کرد که به سود جامعه و نظام خواهد بود و باعث مهار تورم نیز می‌شود.

وی سپس ضمن اظهار رضایت و امیدوارکننده خواندن عملکرد سیستم بانکی کشور از سازمان‌های ذیربط خواست هماهنگ، منسجم و شکل‌یافته کار کنند.

محمدحسین عادلی، رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: در بخش ارز حدود 90 میلیارد دلار به سازمان‌های مختلف دولتی و خصوصی اختصاص داده شده و چهره سرمایه‌گذاری در کشور تغییر کرده است.

نمایشگاه کالاهای ایران در لندن به‌زودی برگزار می‌شود

به‌رغم روابط نسبتا سرد سیاسی و اقتصادی ایران و انگلیس و به‌منظور توسعه صادرات غیرنفتی، نخستین نمایشگاه کالاهای ایرانی در آینده نزدیک در لندن برگزار خواهد شد.

این نمایشگاه برای نخستین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به‌منظور بازاریابی برای کالاهای مصنوع و نیز اقلامی که به‌طور سنتی در زمره صادرات ایران قرار دارد از 7 تا 13 تیرماه امسال در مرکز تجاری «باربیکن» لندن برگزار می‌شود.

در این نمایشگاه علاوه‌بر فرش‌های دستباف، خشکبار، چرم و انواع سنگ‌های ساختمانی کالاهای مصنوع مانند لباس، کفش، منسوجات، سرامیک، لوازم شیشه‌ای، وسایل سبک مهندسی، نوارهای صوتی، تلویزیون، موتورسیکلت، قطعات یدکی خودرو و برخی اقلام دیگر به نمایش گذاشته می‌شود.

روابط تجاری ایران و انگلیس که در سال‌های اخیر همواره سیر صعودی داشته از آغاز سال‌جاری میلادی و به‌دنبال تشدید تبلیغات حمایت‌های دولت انگلیس از نویسنده کتاب موهن «آیات شیطانی» و به‌دنبال تنش‌های جدید سیاسی در روابط دوجانبه به سردی گراییده و از حجم آن کاسته شده است.

صادرات ایران به انگلیس که در سه ماه نخست سال 1992 میلادی 27 میلیون پوند یعنی 14 درصد حجم مبادلات را تشکیل می‌داد، در دوره مشابه سال‌جاری به 67 میلیون پوند رسید؛ یعنی 40 درصد حجم مبادلات دوجانبه را به خود اختصاص داد.

27 خرداد 1382؛ اختصاص کالابرگ‌های ویژه برای 8 استان محروم

وزیر بازرگانی گفت: ما از هدفمند کردن یارانه‌ها تنها صحبت نمی‌کنیم؛ بلکه امسال بخشی از هدف را محقق کرده و بر همین اساس 8 استان محروم کشور را زیر پوشش کالابرگ ویژه مناطق محروم قرار داده‌ایم.

وی افزود: در این هشت استان محروم کالابرگ‌های متعدد کالاهای اساسی و ازجمله دو کالابرگ روغن نباتی و دو کالابرگ شکر یارانه‌ای علاوه‌بر کالابرگ‌هایی که به‌طور طبیعی در همه ایران توزیع می‌شود در نظر گرفته‌ایم.

وزیر بازرگانی گفت: طبق برنامه می‌بایست رشد نقدینگی را در حد 15.1 درصد نگه می‌داشتیم، ولی به‌دلیل ضرورت‌های موجود در بحث اشتغال و تصمیم‌هایی که دولت در این باره گرفت، رشد نقدینگی در اسفندماه به حدود 30 درصد رسید.

وی اضافه کرد: طبق تبصره 5 قانون بودجه سال‌جاری، دولت باید به‌منظور تامین کالاهای اساسی موردنیاز مردم مبلغ 14 هزار و 837 هزار میلیارد ریال یارانه برای کالاهای اساسی اختصاص دهد و بر همین اساس و به‌موجب قانون، وزارت بازرگانی موظف شده، قیمت عرضه کالاهای اساسی را به‌گونه‌ای تعیین کند که یارانه موردنیاز در سقف یارانه و مابه‌التفاوت نرخ ارز منظور شده در این قانون تکافوی تعهدات دولت را بکند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید