بررسی معاملات بازار سهام در هفته جاری

بی توجهی بورس به تورم /فرار حقیقی ها از بورس

کدخبر: ۵۰۰۴۴۳
در سه روز معاملاتی این هفته بورس تهران وضعیت چندان خوبی نداشت و شاخص کل آن 1.41 درصد افت کرد.
بی توجهی بورس به تورم /فرار حقیقی ها از بورس

به گزارش اقتصادنیوز، شاخص کل بورس تهران این هفته 21677 واحد، معادل 1.41 درصد افت کرد. شاخص هم وزن هم این هفته با افت مواجه شد و با کاهش بیش از 8 هزار واحدی، 1.91 درصد افت کرد.

شاخص فرابورس هم وضعیت مشابهی داشت و با افت 272 واحدی، 1.28 درصد کاهش یافت.

البته در سه روز معاملاتی این هفته فقط روز دوشنبه وضعیت خیلی بد بود که شاخص ها افت زیادی را تجربه کردند و پس از آن شرایط بهبود یافت اما بهبود وضعیت طوری نبود که تمام افت روز دوشنبه جبران شود و در نهایت هفته با افت شاخص ها در مقیاس هفتگی به پایان رسید.

با توجه به اینکه در رشد بورس در سال 1401 نمادهای کوچک و متوسط بازار رشد بیشتری از نمادهای شاخص ساز داشتند، در افت این هفته هم میزان افت نمادهای کوچک بیشتر از افت نمادهای بزرگ بود و به همین دلیل شاخص هم وزن نسبت به شاخص کل کاهش بیشتری داشت.

ارزش معاملات کف جدید ثبت کرد

ارزش معاملات در این هفته هم کاهشی بود. به جز دوشنبه که 4730 میلیارد تومان معامله خرد انجام شد و نسبت به چند روز از هفته گذشته نیز رقم بالاتری بود، در روزهای سه شنبه و چهارشنبه ارزش معاملات به شکل عجیبی کاهش یافت. روز سه شنبه 3777 میلیارد تومان معامله خرد در بازار انجام شد که یکی از کمترین رقم ها در سال 1401 است.

در روز چهارشنبه هم ارزش معاملات خرد 3253 میلیارد تومان بود که می توان آن را کمترین ارزش معاملات خرد در سال 1401 دانست.

حقیقی ها در حال فرار از بورس

این هفته در سه روز معاملاتی، هر روز حقیقی ها سرمایه خود را از بورس خارج کردند. در روز دوشنبه که افت سنگینی ثبت شد، خروج پول حقیقی هم رقم سنگینی بود و 1140 میلیارد تومان از سرمایه های خرد، راه خود را از بورس جدا کردند.

در روز سه شنبه 447 میلیارد تومان و در روز چهارشنبه هم 249 میلیارد تومان پول از بازار خارج شد که در مجموع بیش از 1800 میلیارد تومان پول حقیقی در این هفته از بازار خارج شده است.

بازار سهام

چقدر پول وارد صندوق ها و اوراق بدهی شد؟

اتفاق قابل توجهی که در معاملات این هفته رخ داده، خروج همزمان پول از بورس و از اوراق بدهی و صندوق ها در روز دوشنبه بوده است. در روز دوشنبه که بیش از هزار میلیارد تومان پول از بورس خارج شد، 190 میلیارد تومان پول هم از اوراق بدهی و صندوق ها خارج شد که این نشان می دهد این پول به طور کلی از بازار سرمایه خارج شده و به سایر بازارها رفته است.

در روز سه شنبه و چهارشنبه اما وضعیت متفاوت بود و به ترتیب 183 و 206 میلیارد تومان پول حقیقی وارد اوراق بدهی و صندوق ها شد.

فروشنده ها فعلا پرزورتر هستند

این هفته در تمام سه روز معاملاتی، فروشنده ها قوی تر از خریداران بودند. شاخص قدرت خریداران حقیقی در تمام این سه روز زیر عدد یک بود که این عدد در روز دوشنبه بدترین وضعیت را داشت.

دوشنبه شاخص قدرت خریداران حقیقی عدد 0.73 بود اما در روزهای سه شنبه و چهارشنبه به 0.93 و 0.98 رسید.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید