اقتصادنیوز بررسی کرد؛

کدام صنایع بورسی این روزها مورد توجه هستند؟

کدخبر: ۴۹۹۱۳۸
اقتصادنیوز: با توجه به متغیرهای مختلف، معمولا در هر دوره از سال صنایع مختلفی مورد توجه معامله گران قرار می گیرند. این روزها هم چند صنعت بیشتر از سایر صنایع مورد اقبال حقیقی ها هستند.
کدام صنایع بورسی این روزها مورد توجه هستند؟

به گزارش اقتصادنیوز ، البته مورد توجه بودن برخی از صنایع به دلیل شرایط خوب آن ها نیست، بلکه به دلیل وزن بالای آن ها در کل بازار سهام است. به این معنا که تعدای صنایع به دلیل تعداد بالای شرکت های موجود در آن صنعت و همچنین بزرگ بودن شرکت های حاضر در صنعت، وزن بیشتری نسبت به صنایع دیگر دارند و اینکه زیاد مورد معامله قرار بگیرند نمی تواند معیار خوبی برای تشخیص دادن وضعیت مثبت آن ها باشد.

«محصولات شیمیایی»؛ پرمعامله اما با خریداران ضعیف

به عنوان مثال، در بورس همیشه صنعت محصولات شیمیایی از صنایع پرمعامله بازار است و ارزش معاملات آن اکثرا بالاست. اما این دلیلی بر توجه معامله گران به این صنعت نیست.

همین صنعت محصولات شیمیایی، در 5 روز معاملاتی هفته گذشته، دائما در میان 4 صنعت برتر از نظر ارزش معاملات بوده اما توجه به مواردی دیگر، نشان می دهد این صنعت فعلا با اقبال خریداران مواجه نیست. یکی از مسائل مهم، شاخص قدرت خریداران حقیقی در این صنعت است که به جز روز سه شنبه، در 4 روز معاملاتی دیگر، آمار خوبی نداشته و فروشندگان صنعت قوی تر از خریداران بوده اند.

«خودرو و ساخت قطعات» دوباره قدرت گرفت

این روزها یکی از گروه هایی که بسیار مورد توجه قرار می گیرد، گروه خودرو و ساخت قطعات است. این گروه در مقایسه با گروه صنعت شیمیایی، گروهی کوچک محسوب می شود اما در مقایسه با تمام صنایع بورسی، از صنایع متوسط محسوب می شود.

با این حال طی مدت اخیر گروه خودرو و ساخت قطعات بسیار مورد توجه بوده و ارزش معاملات آن رشد چشمگیری داشته است.

در هفته گذشته ارزش معاملات گروه خودرو و ساخت قطعات، طی هر 5 روز معاملاتی در میان سه صنعت برتر بوده و جالب اینکه دو روز ابتدای هفته، بیشترین ارزش معاملات را در میان تمام صنایع داشته است.

در سه روز ابتدای هفته شاخص قدرت خریداران حقیقی در این گروه ضعیف بود اما در روزهای سه شنبه و چهارشنبه قدرت خریداران بیشتر از فروشندگان شد که دلیل آن می تواند جذاب شدن قیمت نمادهای گروه به دلیل اصلاح نسبتا خوبی که داشته اند باشد.

«فلزات اساسی» جذاب شدند

فلزات اساسی هم از دیگر صنایع بزرگ بازار است که به دلیل ارزش بالای شرکت های این صنعت، معمولا ارزش معاملات آن هم زیاد است.

اما این هفته می توان دلیل دیگری هم برای ارزش بالای معاملات این صنعت مطرح کرد؛ افت اخیر برخی از نمادهای این گروه، قیمت ها را به نقاط جذابی رساند که باعث شد در سه روز معاملاتی، قدرت خریداران بیشتر از قدرت فروشنده ها شود و یک بار دیگر توجه تحلیلگران به این صنعت جذب شود.

وجود چند شرکت در این صنعت با نسبت مناسب «قیمت به درآمد» باعث شده آمار معاملات صنعت افزایش داشته باشد.

دوپینگ «محصولات غذایی» با تورم!

صنعت محصولات غذایی هم این هفته مورد توجه فعالان بازار قرار گرفته بود. البته این صنعت در یکی دو هفته گذشته هم مورد توجه بود چراکه به دلیل تورم اخیر در برخی اقلام خوراکی، سود شرکت های غذایی دستخوش تغییر قرار گرفته و سهام آن ها نیز از نظر فعالان بورس جذاب شده است.

صنعت محصولات غذایی با اینکه جزو صنایع بزرگ بازار محسوب نمی شود اما در تمام روزهای معاملاتی هفته گذشته جزو 9 صنعت با ارزش بالا قرار گرفت و جالب اینکه در روزهای دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه، قدرت خریداران حقیقی این صنعت هم بیشتر از قدرت فروشندگان حقیقی بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید