نیم‌قرن با اقتصاد ایران،6 خرداد

تورم خیلی بالاست، ولی دولت توانش همین حد است

کدخبر: ۴۹۷۸۴۵
اقتصادنیوز : نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
تورم خیلی بالاست، ولی دولت توانش همین حد است

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.«اقتصادنیوز» از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

ششم خرداد 1352؛ شرکت‌های نفتی جنوب منحل می‌شوند

شرکت‌های تصفیه در آبادان و اکتشاف و تولید در مسجد سلیمان یک ماه و حداکثر یک ماه و نیم دیگر منحل و وظایف آن مستقیما به عهده شرکت ملی نفت قرار می‌گیرد.

به دنبال امضای مفاد اصلی قرارداد فروش 20 ساله نفت به کنسرسیوم، از امروز کارشناسان شرکت ملی نفت بیشترین وقت خود را به تکمیل مطالعات و تدوین برنامه تحویل و تحول اختصاص دادند.

در حال حاضر عده‌ای از متخصصان داخلی و یک متخصص خارجی مشغول مطالعه نهایی روی تشکیلات آینده صنعت نفت هستند که از کنسرسیوم به شرکت ملی نفت منتقل می‌شود.

شرکت تصفیه که عهده‌دار پالایشگاه آبادان و تاسیسات بندر ماهشهر است از روز تصویب قرارداد و قانونی شدن قرارداد جدید منحل و زیرنظر مستقیم شرکت ملی نفت قرار می‌گیرد.

شرکت سهامی اکتشاف و تولید صاحب سهم آن کنسرسیوم است و در تمام حوزه قرارداد مشغول اکتشاف و استخراج نفت و حمل آن با خطوط مختلف به خارک است و همچنین تاسیسات خارک را هم تحت‌نظر دارد منحل خواهد شد و جای آن را برای چند سال که حداکثر تا پایان سال 1976 است شرکت خدمات فنی که در ایران به ثبت می‌رسد، خواهد گرفت.

در حال حاضر شرکت سهامی اکتشاف و استخراج برنامه‌های وسیع که بیش از یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در آن می‌شود در دست اجرا دارد که به موجب آن تولید و صدور نفت ایران در حوزه قرارداد به 8 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

ششم خرداد 1382؛ نرخ سود بانکی کاهش می‌یابد

معاون وزیر اقتصاد گفت: از آنجا که نرخ سود بانکی از عوامل تشدیدکننده تورم است، سعی شده در سال جاری با حفظ منابع سپرده‌گذاران، تسهیلات گیرندگان و سیستم بانکی این شاخص اقتصادی کاهش یابد.

سعید شیرکوند اظهار کرد: در سال 82 در سیاست‌های ارزی کشور تغییرات بنیادین نخواهیم داشت، ولی در سیاست‌های پولی و مالی درصدی تغییر ایجاد خواهد شد.

وی درباره میزان کسری بودجه در سال جاری گفت: وزارت اقتصاد و دارایی برآورد خاصی از کسری بودجه امسال ندارد.

شیرکوند با اعلام اینکه نرخ سود بانکی در بررسی‌های کارشناسی مشخص خواهد شد، افزود: چون بنا نداریم بخشنامه و دستوری در این زمینه تعیین کنیم در روابط و مناسبات اقتصادی شفاف و کارا این نرخ خود به خود تعیین خواهد شد.

وی درباره رشد حجم نقدینگی طی سال‌های اخیر گفت: در چند سال گذشته حجم نقدینگی به‌طور غیرقابل باوری افزایش داشته که با سیاست‌های انقباضی پول در صدد کاهش اثرات آن بر اقتصاد کشور هستیم.

این مقام مسوول یکی از اقدامات دولت در این زمینه را فروش اوراق مشارکت به عنوان یک سیاست چندمنظوره دانست و گفت: با فروش این اوراق علاوه‌بر تامین اعتبار طرح‌ها که نوعی درآمد برای دولت است، به صورت یک سیاست پولی می‌توان نقدینگی رشدیافته غیرمعقول را نیز کاهش داد.

ایران به کشاورزان افغانستان تراکتور هدیه می‌دهد

ایران به کشاورزان افغانستان وعده داد در ازای نابودی مزارع خشخاش به آنان تراکتور هدیه می‌دهد.

یک هیات جمهوری اسلامی ایران که در زمینه نابودی مزارع خشخاش با دولت افغانستان همکاری می‌کند، با سفر به شهر قندهار به کشاورزان این منطقه گفت: در ازای هر 50 جریب مزارع کشت خشخاش، یک دستگاه تراکتور پاداش خواهند گرفت.

ششم خرداد 1392؛ تورم خیلی بالاست ولی ما توانمان همین حد است

رئیس کل بانک مرکزی در بیست و سومین همایش پولی و بانکی گفت: در پایان سال قبل (1391) 30.5 درصد شده است. این رقم خیلی بالاست اما چه کار کنیم؛ تمام سعی خود را بر کاهش میزان تورم انجام دادیم اما تا این حد توان داشتیم.

محمود بهمنی با اشاره به افزایش قیمت کالاهای اساسی در ماه‌های اخیر گفت: در 6 ماه ول سال گذشته تمام ارزی که بانک مرکزی پرداخت کرد با نرخ ارز مرجع بود و در 6 ماه دوم با استفاده از ارز وزارت نفت و صندوق توسعه ملی پرداخت ارز محدود شد، اما گرانی کالاهای اساسی که هم‌اکنون شاهد آن هستیم ناشی از ارز مبادله‌ای نیست؛ چراکه هنوز کالاهایی که با ارز مبادله‌ای ثبت سفارش کرده‌اند وارد کشور نشده است و تمام کالاهای موجود با ارز مرجع وارد شده است.

رئیس کل بانک مرکزی با انتقاد شدید از مصوبه مجلس برای واگذاری تعیین ارز به شورای پول و اعتبار گفت: اعتقادی به واگذاری تعیین نرخ ارز به شورای پول و اعتبار نداریم.

وی گفت: کارها و تصمیمات بانک مرکزی محرمانه است. اگر قرار باشد هر هفته موضوعات مطرح در شورای پول و اعتبار را به مجلس گزارش دهیم، از نظر اصول صحیح نیست.

رئیس‌کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه تعیین نرخ ارز از اختیارات بانک مرکزی است،‌ گفت: این امر از ابتدای تاسیس بانک مرکزی جزو سیاست‌های ارزی بانک مرکزی بوده و در تمام دنیا نیز بانک‌های مرکزی در ین مورد نظر می‌دهند.

بهمنی با اشاره به ساختار شورای پول و اعتبار گفت: ابتدا باید ساختار اصلاح شود تا از این محل رانتی نصیب شرکت‌ها یا گروه‌های خاصی نشود، سپس اختیارات تفویض شود.

بهمنی در ادامه به تشریح شاخص‌های اقتصادی پرداخت و اظهار کرد: نقدینگی‌ مهم‌ترین شاخص اقتصادی است که ما خیلی دوست داشتیم نقدینگی را مهار کنیم،‌ اما زمانی که نرخ ارز از 1226 به 2457 تومان افزایش یافت، طبعا تقاضای نقدینگی بنگاه‌های اقتصادی دو برابر شد که همین امر موجب شد بنگاه‌های اقتصادی برای حفظ وضعیت اقتصادی خود تقاضای افزایش نقدینگی داشته باشند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید