خودروسازان خصوصی مسیر خود را جدا کردند

پیام ورود دو خودروساز به «بورس کالا»

کدخبر: ۴۹۶۹۶۴
دو خودروساز خصوصی بهمن موتور و کرمان موتور مسیر جدید عرضه خودرو را در دستور کار قرار دادند و اینگونه مسیر خود را از تصمیمات وزارت صمت جدا کردند.
پیام ورود دو خودروساز به «بورس کالا»

به گزارش اقتصادنیوز، بهمن موتور و کرمان موتور به دنبال عرضه محصولات خود از طریق بورس کالا هستند. این دو خودروساز خصوصی توانستند مجوزهای لازم را برای عرضه پنج محصول خود اخذ کنند.

ورود دو خودروساز به بورس کالا

بنا به گزارش اکوایران، سهم کرمان موتوری ها سه محصول و سهم بهمن موتور نیز دو محصول است. خودروساز کرمانی برای سه خودروی جک J4 ، جک S5 و پیکاپ T8 خود از بورس کالا مجوز گرفت و دیگر خودروساز خصوصی نیز دو محصول خود یعنی دیگنیتی و فیدلیتی را از مسیر بورس کالا عرضه می کند.

این اقدام بهمن موتور و کرمان موتور در حالیست که سیاست گذار خودرویی اصرار دارد تا همه خودروسازان محصولات خود را تنها از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو که به تازگی فعالیت خود را شروع کرده، عرضه کنند.

خودروسازان خصوصی راه خود را جدا کردند

اما خودروسازان خصوصی به رغم تکلیف وزارت صمت چندان علاقه ای به عرضه محصولات خود از طریق سامانه یاد شده ندارند. بنابراین خودروسازان خصوصی برای اینکه خود را از زیر سایه وزارت صمت خارج کنند راه عرضه خودرو در بورس کالا را در پیش گرفتند.

کارشناسان نیز حق را به خودروسازان خصوصی می دهند و تاکید می کنند از آنجایی که این خودروسازان از مدیریت بخش خصوصی بهره می برند وزارت صمت نمی تواند درباره قیمت و نحوه فروش آنها اظهارنظر کند.

البته سیاست گذار خودرویی پیش از آغاز به کار رسمی سامانه یکپارچه فروش تلاش کرد تا به نوعی جلوی عرضه خودرو در بورس کالا را بگیرد و حتی در این راستا یکی از مسئولان سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان طی نامه ای از مدیرعامل بورس کالا خواست تا جلوی عرضه خودرو در بورس کالا را بگیرد. اما با توجه به فروش هفته گذشته وانت کارا محصول بهمن موتور و همچنین پذیرش پنج محصول کرمان موتور و بهمن موتور به نظر می رسد بورس کالا چندان توجه ای به نام سازمان حمایت نداشته و تصمیم گرفته خودرو را در لیست کالاهای خود برای عرضه جای دهد.

DmUT2PHqSVtM

چه تعداد خودرو وارد بورس کالا می شود؟

اما قرار است تا پایان سال چه تعداد از هر یک از محصولات بهمن موتور و کرمان موتور از مسیر بورس کالا عرضه شود؟

کرمان موتور متعهد شده تا پایان سال حدود 9 هزار و 450 دستگاه از خودروی جک J4 خود را برای عرضه در بورس کالا آماده کند. این خودروساز کرمانی علاوه بر این تعداد خودروی جک J4 برنامه ریزی کرده تا دیگر محصول خود یعنی شانسی بلند S5 به تیراژ 6 هزار و 160 دستگاه از مسیر بورس کالا عرضه کند. آن طور که کرمان موتوری ها به بورس کالا اعلام کرده اند تنها هزار دستگاه از پیکاپ T8 خود را به بورس کالا می آورند.

دیگر خودروساز خصوصی یعنی بهمن موتور نیز برنامه ریزی کرده تا چهار هزار خودروی فیدلیتی و هزار خودروی دیگنیتی را با کمک بورس کالا عرضه کند.

دو خودروساز خصوصی متعهد شده اند که عرضه حداقل ۷۰‌درصد از کل تولید سالانه پنج خودروی یاد شده را از طریق بورس کالا عملیاتی کنند.

همچنین هر یک از خودروسازان به بورس کالا تعهد داده اند به تناوب عرضه محصولات خود را حداقل یک‌بار در ماه داشته باشند. مطابق ماده۱۷ دستورالعمل پذیرش کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در صورت عدم‌عرضه کالای مذکور در بورس ظرف مدت ۶ماه پس از درج کالا در فهرست نرخ‌های بورس، پذیرش آن در بورس لغو شده و پذیرش مجدد منوط به طی فرآیند پذیرش است.

بنابراین متقاضیان خودروهای یاد شده می توانند با مراجعه به سایت بورس کالا از زمان و تعداد محصولات عرضه شده بهمن موتور و کرمان موتور در هر دوره آگاه و از طریق ساز و کار تعیین شده برای بورس کالا بدون قرعه کشی نسبت به خریداری خودروهای یاد شده اقدام کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید