گزارش هفتگی نرخ سود بازارهای مالی در پایان اردیبهشت 1401

رکوردزنی نرخ سود در دو بازار مالی

کدخبر: ۴۹۶۶۲۴
در آخرین هفته اردیبهشت 1401 نرخ سود وام مسکن به 26.8 درصد رسید و رکورد بالایی را ثبت کرد. بررسی وضعیت نرخ سود در سایر بازارهای مالی نیز نشان می دهد در بازار بین بانکی نرخ سود به 20.57 درصد رسیده که بالاترین میزان در بازه 5 ماهه بوده است.
رکوردزنی نرخ سود در دو بازار مالی

به گزارش اقتصادنیوز ، روند نرخ سود ها در هفته پایانی اردیبهشت ماه سال جاری نشان از رکوردزنی نرخ سود در دو بازار داشته است.

در این بررسی وام مسکن، اوراق بدهی دولتی و بازار بین بانکی مورد ارزیابی قرار می گیرد که در هفته اخیر تغییرات قابل توجهی را به ثبت رسانده است.

راه اندازی بازار اولیه اوراق بدهی در هفته اول خرداد

در آخرین هفته اردیبهشت ماه سال جاری، بازار اولیه اوراق بدهی دولتی برای سومین سال متوالی راه اندازی شده که طی آن دولت می تواند در این بازار با فروش اوراق خود به بانک ها و نهادهای مالی تامین سرمایه موفق به تامین کسری بودجه در هر سال شود. این رقم در سال 1399 برابر با 126 هزار میلیارد تومان و در سال 1400 نیز معادل با 90 هزار و 600 میلیارد تومان به ثبت رسید.

بررسی نرخ سود اسمی اوراق سالانه منتشر شده و عرضه شده در بازار اولیه اوراق بدهی در هفته پایانی اردیبهشت ماه برابر با 18 درصد بوده که از هفته نخست سال های قبل بالاتر بوده است.

کف نرخ سود در هفته های اخیر بازار باز

بانک مرکزی به طور هفتگی در دو بازار اقدام به تزریق نقدینگی در بازار های مالی می کند.  بازار باز و بازار بین بانکی.

در بازار باز بانک ها اوراق خود رابرای فروش به بانک مرکزی عرضه کرده و این نهاد نیز با توجه به تاریخ سررسید و نرخ سود اوراق با درصدی از آن که صلاح بداند موافقت می کند. در همین رابطه نرخ سود اوراق فروخته شده در بازار باز که همان هزینه تزریق پول این نهاد در این بازار بوده برای ماه های متوالی در کمترین سطح خود یعنی 19 درصد ثابت مانده و تغییری را ثبت نکرده است.

در کنار این معاملات، در بازار شبانه نیز داد و ستد دیگری است که بانک مرکزی در آن با تاریخ سررسید کوتاه مدت تر اقدام به تزریق پول می کند.

نرخ سود

رکوردزنی در بازار بین بانکی اردیبهشت 1401

اعتبارات قاعده مند در بازار بین بانکی علامتی از بسط پول بانک مرکزی در این بازار بوده که نرخ سود آن برابر با 22 درصد است. سقف نرخ سود در این بازار.

در این معاملات تاریخ سررسید کوتاه تر بوده و نهایتا سه روزه است این در حالی است که تاریخ سررسید بازار باز در سطح میان مدت و در بازه هفت روزه قرار دارد.

نرخ سود بین بانکی در این بازار به صورت موزن محاسبه شده که برابر با 20.57 درصد بوده است. مقایسه این رقم با هفته گذشته نشان از افزایش 0.12 واحد درصدی داشته که بیشترین میزان این شاخص از ابتدای دی ماه سال گذشته تاکنون بوده است.

رکوردزنی نرخ سود وام مسکن در بازار تسه

آخرین بررسی نرخ سود به بازار وام مسکن تعلق دارد. در این بازار متقاضیان وام می توانند اوراق تسه را از بانک مسکن خریداری کرده و برمبنای آن از بانک مسکن وام دریافت کنند.

سقف دریافت وام برای مجردین برابر با 240 میلیون تومان و برای متاهلین معادل با 480 میلیون تومان بوده است.

هزینه دریافت این وام برای مجردین در آخرین روز هفته گذشته برابر با 75 میلیون و ششصد هزار تومان و برای متاهلین معادل با 129 میلیون و 600 هزار تومان به ثبت رسیده است.

در همین رابطه انجام محاسبات در این باره نشان می دهد نرخ سود اوراق تسه به 26.8 درصد رسیده که بالاترین میزان این شاخض در سال جاری بوده است.

 

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید