گزینه‌های پیروزی پوتین در حال تمام شدن است

پوتین زخمی است /جنگ اوکراین خطرناک تر شد

کدخبر: ۴۹۴۳۵۸
اقتصادنیوز: توماس فریدمن، تحلیلگر سیاست‌خارجی نیویورک‌تایمز و برنده ۳ جایزه معتبر پولیتزر با تأکید بر اینکه جنگ روسیه علیه اوکراین هر روز خطرناک‌تر می‌شود، نسبت به لغزش ناخواسته آمریکا به جنگ با روسیه هشدار داده است و می‌نویسد: هر چه این جنگ طولانی‌تر شود، فرصت برای اشتباه محاسباتی فاجعه‌بار بیشتر می‌شود.
پوتین زخمی است /جنگ اوکراین خطرناک تر شد

به گزارش اقتصادنیوز، توماس ال. فریدمن ستون‌نویس سیاست خارجی روزنامه نیویورک‌تایمز، برنده ۳ جایزه معتبر روزنامه‌نگاری پولیتزر و یک جایزه کتاب ملی آمریکا در مقاله اخیر خود، نسبت به لغزش ناخواسته آمریکا به جنگ با روسیه هشدار داده است.

فریدمن پیش از این در مقاله‌ای که با عنوان «وحشتناک مثل رهبری تحقیرشده با بمب هسته‌ای»، به سیاستگذاران آمریکایی و غربی هشدار داده بود که «ما باید در اینجا با دقت قدم برداریم؛ چراکه هیچ چیز دهشتناک‌تر از یک رهبری دوباره تحقیر شده مجهز به سلاح‌های هسته‌ای نیست».

هرروز خطرناک‌تر از دیروز

این تحلیلگر برجسته در مقاله جدید خود با عنوان «جنگ برای آمریکا خطرناک‌تر می‌شود و بایدن این‌را می‌داند» برای نیویورک‌تایمز نوشت: اگر فقط گزارش‌های خبری در مورد اوکراین را دنبال می‌کردید، ممکن است فکر کنید که جنگ به یک وضعیت طولانی، سخت و تا حدودی خسته‌کننده تبدیل شده است.

شما اشتباه می کنید. همه چیز در واقع روز به روز خطرناک‌تر می‌شود. برای شروع، هر چه این جنگ طولانی‌تر شود، فرصت برای اشتباه محاسباتی فاجعه‌بار بیشتر، و مواد خام برای وقوع آن به سرعت و شدت انباشته می‌شود.

ali azady 5-8-22

افشاگری‌های غیراستراتژیک

دو افشاگری پرمخاطب مقامات آمریکایی در هفته گذشته در مورد دخالت ایالات متحده در جنگ روسیه و اوکراین را در نظر بگیرید:

اول، تایمز فاش کرد که «به گفته مقامات ارشد آمریکایی، ایالات متحده اطلاعاتی درباره واحدهای روسی ارائه کرده است که به اوکراینی‌ها کمک می‌کند تا بسیاری از ژنرال‌های روسی را که در جنگ اوکراین کشته شده‌اند، هدف قرار دهند».

دوم، تایمز، به دنبال گزارشی از NBC News و به نقل از مقامات آمریکایی، گزارش داد که آمریکا «اطلاعاتی را ارائه کرده که به نیروهای اوکراینی کمک کرده تا مسکوا، گل سرسبد ناوگان دریای سیاه روسیه را شناسایی و منهدم کنند». این کمک به هدف گیری منجر "به غرق شدن نهایی" مسکوا توسط دو موشک کروز اوکراینی کمک کرد.

ali azady 5-8-22

عصبانیت بایدن از درز اطلاعات

به‌عنوان یک روزنامه‌نگار، من عاشق این هستم که یک روایت خوب درز کند، و خبرنگارانی که آن روایت‌ها را منتشر کردند، کنکاش قدرتمندی انجام دادند. در عین حال، از همه چیزهایی که من توانستم از مقامات ارشد ایالات متحده به دست بیاورم که به شرط ناشناس ماندن با من صحبت کردند، این افشاگری ها بخشی از هیچ استراتژی اندیشیده شده ای نبود و پرزیدنت بایدن از آنها عصبانی بود.

به من گفته شده که او با رئیس اطلاعات ملی، رئیس سیا و وزیر دفاع ، تماس گرفته و خواسته تا به قوی‌ترین و برجسته‌ترین زبان روشن کنند که این نوع صحبت‌های بی پروا باید فوراً متوقف شود؛  قبل از اینکه به جنگ ناخواسته با روسیه ختم شود.

ali azady 5-8-22

در سراشیبی جنگ مستقیم

نکته خیره کننده این افشاگری ها این است که نشان می دهد ما دیگر در جنگ غیرمستقیم با روسیه نیستیم، بلکه به سمت یک جنگ مستقیم می رویم - و هیچ کس مردم آمریکا یا کنگره را برای آن آماده نکرده است.

ولادیمیر پوتین مطمئناً هیچ توهمی در مورد اینکه ایالات متحده و ناتو تا چه اندازه اوکراین را با تجهیزات و اطلاعات مسلح می کنند ندارد، اما زمانی که مقامات آمریکایی شروع به لاف زدن در ملاء عام در مورد ایفای نقش در کشتن ژنرال های روسی و غرق کردن کشتی پرچم دار روسیه و کشتن بسیاری از ملوانان می‌کنند، ایجاد فرصتی برای پوتین است تا به شیوه هایی که می تواند به طور خطرناکی پاسخ داده و این درگیری را گسترش دهدو این اتفاق ایالات متحده را به عمقی بیش از آنچه می خواهد به جنگ بکشاند.

ali azady 5-8-22

 

گزینه‌های پیروزی پوتین در حال تمام شدن است

مقامات ارشد ایالات متحده می گویند که این دو برابر خطرناک است، زیرا به طور فزاینده ای برای آنها آشکار است که رفتار پوتین مانند گذشته قابل پیش بینی نیست. و گزینه‌های پوتین برای نوعی موفقیت در صحنه یا حتی یک سطح شیبدار برای حفظ چهره، در حال تمام شدن است.

اغراق نیست که بگوییم این جنگ تا کنون چه فاجعه ای برای پوتین در بر داشته است. در واقع، بایدن به تیم خود اشاره کرد که پوتین در تلاش است تا گسترش ناتو را به عقب براند و در نهایت او زمینه را برای گسترش ناتو فراهم کرد. هم فنلاند و هم سوئد اکنون در حال برداشتن گام‌هایی برای پیوستن به اتحادی هستند که هفت دهه از آن دور مانده‌اند.

اما به همین دلیل است که مقامات ایالات متحده کاملاً نگران هستند که پوتین در روز دوشنبه در جشن روز پیروزی در مسکو که سالگرد پیروزی اتحاد جماهیر شوروی بر آلمان نازی است یا پس ا آن، چه کاری انجام دهد یا چه چیزی اعلام کند. این روز به طور سنتی روز رژه نظامی و تجلیل از قدرت ارتش روسیه است. پوتین می تواند حتی سربازان بیشتری را بسیج کند، تحریکات دیگری انجام دهد یا اصلا کاری انجام ندهد. اما هیچ کس نمی‌داند.

ali azady 5-8-22

 

من از قهرمانی زلنسکی می‌ترسم

افسوس، ما باید به این واقعیت زنده باشیم که فقط روس ها نیستند که مایلند ما را عمیق تر درگیر کنند. توهم نداشته باشید، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، از همان ابتدا تلاش کرده است همین کار را انجام دهد - این که اوکراین را به عضویت فوری ناتو درآورد یا واشنگتن را وادار به ایجاد یک پیمان امنیتی دوجانبه با کیف کند. من از قهرمانی و رهبری زلنسکی می‌ترسم. اگر من جای او بودم، سعی می‌کردم ایالات متحده را به اندازه اوکراین درگیر جنگ کنم.

اما من یک شهروند آمریکایی هستم و می خواهم مراقب باشیم. اوکراین کشوری پر از فساد بوده و هست. این بدان معنا نیست که ما نباید به آن کمک کنیم. خوشحالم که کمک می کنیم و اصرار دارم که چنین کنیم. اما حس من این است که تیم بایدن خیلی بیشتر از آن چیزی که به نظر می‌رسد با زلنسکی در حال راه رفتن روی یک طناب معلق است؛ می‌خواهد هر کاری ممکن است انجام دهد تا مطمئن شود او در این جنگ پیروز می‌شود، اما این کار را به گونه‌ای انجام دهد که هنوز فاصله‌ای بین ما حفظ شود. زمام امور خیلی در دست کیف نیست و بنابراین ما از سیاست‌های آشفته اوکراین در عواقب جنگ شرمنده نخواهیم شد.

ali azady 5-8-22

 

نگاه بایدن به جنگ اوکراین

بر اساس دانسته‌های من، نظر بایدن و تیم او این است که آمریکا باید به اوکراین کمک کند تا حاکمیت خود را بازگرداند و روس‌ها را پس بزند - اما اجازه ندهد اوکراین خود را به یک تحت الحمایه آمریکا در مرز روسیه تبدیل کند. ما باید بر روی آنچه که منافع ملی ماست متمرکز باشیم و نبایدبه راه‌هایی منحرف شویم که منجر به قرار گرفتن در معرض خطراتی شود که نمی‌خواهیم.

تا آنجا که من در مورد بایدن می‌دانم (مردی که همراه او در سال 2002 زمانی که سناتور ارشد کمیته روابط خارجی بود به افغانستان سفر کردم) رهبران جهان به راحتی او را دوست ندارند. او در طول دوران حرفه‌ای خود با بسیاری از آنها برخورد کرده است. او به خوبی درک می‌کند که منافع ایالات متحده از کجا شروع و به کجا ختم می‌شود. این را از افغان‌ها بپرسید.

ali azady 5-8-22

 

پلنA شکست‌خورده، پلنB آسیب‌پذیر

خب الآن کجاییم؟ طرح A پوتین (تسخیر کی اف و انتصاب رهبر مدنظر خود) شکست خورده است. و موفقیت طرح B او (تلاش برای کنترل کامل مرکز صنعتی قدیمی اوکراین، معروف به دونباس، که عمدتاً روسی زبان است) هنوز مورد تردید است.

نیروهای زمینی تازه تقویت شده پوتین پیشرفت‌هایی داشته‌اند، اما هنوز محدود است. در دونباس فصل بهار است، به این معنی که زمین هنوز گاهی گل آلود و مرطوب است، بنابراین کاروان‌های زرهی روسی هنوز باید در جاده‌ها و بزرگراه‌ها در بسیاری از مناطق باقی بمانند. این اتفاق آنها را آسیب‌پذیر می‌کند.

ali azady 5-8-22

 

موفقیت بزرگ بایدن در جنگ اوکراین

در حالی که آمریکا در میان اوکراین و روسیه در حرکت است و سعی می‌کند از گرفتار شدن در دام جلوگیری کند، یک نقطه روشن در تلاش‌ها برای جلوگیری از یک جنگ گسترده‌تر، موفقیت دولت بایدن در جلوگیری از ارائه کمک نظامی چین به روسیه است. این بسیار بزرگ بوده است.

از این گذشته، درست در 4 فوریه بود که رئیس جمهور چین، شی جین پینگ، میزبان پوتین در افتتاحیه بازی های المپیک زمستانی 2022 بود، جایی که آنها از انواع توافق نامه های تجاری و انرژی رونمایی کردند و سپس بیانیه مشترکی صادر کردند که در آن تاکید کرد که دوستی بین روسیه و چین "هیچ محدودیتی ندارند."

پس از شروع جنگ، بایدن شخصاً در یک تماس تلفنی طولانی به شی توضیح داد که آینده اقتصادی چین به دسترسی به بازارهای آمریکا و اروپا - دو شریک تجاری بزرگ آن - بستگی دارد و اگر چین به پوتین کمک نظامی کند، پیامدهای بسیار منفی برای تجارت چین با هر دو بازار خواهد داشت. شی محاسبات را انجام داد و از کمک به روسیه به هر طریق نظامی منصرف شد و همین امر باعث ضعیف‌تر شدن پوتین شده است. محدودیت‌های غرب در حمل و نقل ریزتراشه‌ها به روسیه واقعاً برخی از کارخانه‌های او را مختل کرده است - و چین تاکنون وارد این چالش نشده است.

ali azady 28.4.22

 

اوج عقلانیت و حماقت

خط پایانی من بازتاب سرخط مقاله من است و نمی توانم به اندازه کافی بر آن تأکید نکنم: ما باید تا حد امکان در «هدف اولیه محدود و به وضوح تعریف شده خود» محکم و دقیق عمل کنیم؛ و این هدف مبتنی بر منافع ملی و عقلانیت رئالیستی یعنی «کمک به اوکراین برای بیرون راندن نیروهای روسیه تا آنجا که ممکن است» و یا «مذاکره برای خروج آنها هر زمان که رهبران اوکراین احساس کنند زمان مناسب است».  

اما ما با برخی از عناصر فوق‌العاده ناپایدار، به ویژه پوتین که از نظر سیاسی زخمی شده، سروکار داریم. لاف زدن عمومی درباره کشتن ژنرال‌هایش و غرق کردن کشتی‌هایش، یا عشق ورزیدن به اوکراین به روش‌هایی که ما را برای همیشه در آنجا گرفتار کند، اوج حماقت است.

Thomas+Friedman

 
 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید