فاصله یکسان رشد تولید و تسهیلات بانکی در 9 ماهه 1400

بیشترین رشد سالانه تسهیلات در بخش کشاورزی +نمودار

کدخبر: ۴۹۳۰۲۸
اقتصادنیوز: در 9 ماه نخست 1400 بانک ها در حدود 2 هزار و 19 هزار میلیاد تومان تسهیلات به بخش های کشاورزی داده اند که رشد 5 درصدی تولید واقعی را در پی داشته است. طبق بررسی ها بیشترین رشد سالانه تسهیلات در بخش کشاورزی صورت گرفته اما کمترین رشد اقتصادی را در پی داشته است.
بیشترین رشد سالانه تسهیلات در بخش کشاورزی +نمودار

به گزارش اقتصادنیوز، رشد اقتصادی ایران در بخش های مهم در اثر توجه نهادهای مختلف و رشد تسهیلات دهی از سوی بانک ها می تواند تسریع بیشتری پیدا کند. 

در همین خصوص طبق آخرین اطلاعات مرکز آمار ایران در خصوص تسهیلات دهی بانک ها به بخش های اقتصادی و کل اقتصاد مشاهده می شود رشد این رقم در تمام اقتصاد ایران در 9 ماهه اول سال 1400 برابر با 65 درصد بوده که در عوض محصول ناخالص داخلی ایران به قیمت های ثابت را 5 درصد افزایش داده است.

به طور کلی بررسی تسهیلات دهی بانک ها به بخش های مختلف و مقایسه با رشد اقتصادی شکل گرفته در این بخش ها می تواند اثربخشی وضعیت تولید در نتیجه کمک های بانکی را تا حدی ارزیابی کند. 

تولید پایین در بخش کشاورزی و تسهیلات بالای بانکها

بنا به گزارش اکوایران، یکی از مهم ترین بخش های اقتصاد در هر منطقه ای حوزه کشاورزی است. طبق آمارها و ارقام ثبت شده در خصوص تولید ناخالص داخلی ایران در این حوزه مشاهده می شود رشد اقتصادی بخش کشاورزی در 9 ماهه ابتدایی سال 1400 به قیمت های ثابت 3.9 درصد افت داشته است.

این در حالی است که بررسی تسهیلات بانکی در بخش های مختلف نشان می دهد نهادهای مالی در 9 ماه اول 1400 تقریبا 147 هزار میلیارد تومان تسهیلات به این بخش داده اند که در مقایسه با موقعیت مشابه خود در سال گذشته تقریبا 75 درصد رشد داشته است.

طبق بررسی مقایسه رشد تسهیلات بانکی دربخش های مختلف نشان دهنده بیشترین میزان این رشد در بخش کشاورزی در قیاس با سایر بخش ها بوده است.

بنابراین با وجود رشد تسهیلات 75 درصدی تولید واقعی در بخش کشاورزی نه تنها رشدی نداشته حتی با 3.9 درصد افت همراه بوده است.

البته در مقایسه رشد اقتصادی ثبت شده در بازه زمانی یکسان و تسهیلات دهی بانک ها شاید بتوان افزایش تولید را در حالت جاری با جهش تسهیلات دهی مقایسه کرد.

در این صورت بازهم رشد اقتصادی صورت گرفته در کشاورزی برابر با 70 درصد  بوده که از میزان تسهیلات دهی بانک ها هنوز هم کمتر بوده و کمترین رشد ثبت شده در میان سایر بخش های اقتصادی کشور بوده است.

البته می تواند این موضوع تحلیل دیگری را نیز در بر داشته باشد . به طور کلی احتمال آن نیز وجود دارد که تخصیص تسهیلات بانکی با تولید و شکوفایی در آن با یک فاصله زمانی همراه باشد و لزوما به صورت همزمان رخ ندهد.

رشد اقتصادی

فاصله یکسان رشد تولید و تسهیلات بانکی در 9 ماهه 1400

دو بخش دیگر مهم اقتصاد در این بررسی صنعت و معدن و ساختمان است. بررسی تسهیلات دهی این بخش ها نشان می دهد همان طور که تسهیلات دهی در بخش صنعت و معدن بیشتر از ساختمان بوده رشد اقتصادی نیز چه در حالت ثابت و چه در حالت جاری در گروه صنایع و معادن بالاتر به ثبت رسیده است.

در همین رابطه تسهیلات بانک ها در بخش ساختمان با 51 درصد رشد نسبت به موقعیت مشابه خود در سال گذشته به  106 هزار میلیارد تومان رسیده است. رشد اقتصادی به قیمت های ثابت در این بخش برابر با  6.3 درصد و به قیمت جاری معادل با 72.8 درصد به ثبت رسیده است.

رشد بخش صنعت و معدن درتسهیلات دهی نیز معادل با 68.9 درصد بوده که رشد 7.1 درصدی را در این بخش به قیمت های ثابت به همراه داشته است. این رشد به قیمت های جاری نیز معادل با 97 درصد ثبت شده است.

رشد اقتصادی

بالاترین رشد اقتصادی در خالص صادرات کالاها و خدمات

بخش دیگری که تسهیلات بانک ها در آن رصد می شود بازرگانی، خدمات و متفرقه بوده که در 9 ماه نخست 1400 برابر با 64.3 درصد رشد داشته و در عوض در اقتصاد ایران به قیمت های ثابت بالاترین رشد یعنی 15.8 درصد را به ثبت رسانده است.

در انتها در مجموع کل بخش های اقتصاد ایران مشاهده می شود کلا دراین بازه زمانی 2 هزار و 19 هزار میلیارد تومان اعتبارات به بخش های اقتصادی از سوی نهادهای مالی داده شده و با رشدی 65 درصدی نسبت به سال قبل در پایان میزان تولید واقعی را 5 درصد رشد داده است.

این تولید البته به قیمت های جاری رشدی 75 درصدی داشته است.

رشد اقتصادی

 
 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید