نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 9 اردیبهشت

کمیته تنظیم نرخ ارز تشکیل شد

کدخبر: ۴۹۱۷۸۳
اقتصادنیوز : نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
کمیته تنظیم نرخ ارز تشکیل شد
ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.«اقتصادنیوز» از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

نهم اردیبهشت 1352؛ جت‌های جدید «هما» اواسط این هفته به تهران می‌رسند

دو فروند جت بوئینگ 737 و 707 سفارش هواپیمایی ملی ایران به شرکت بوئینگ آماده تحویل شده‌اند و اواسط این هفته به تهران خواهند رسید.

هما در حال حاضر دارای 9 فروند جت بوئینگ از انواع 707، 727 و 737 است و دو فروند 737 و 707 سال گذشته سفارش شد. در هواپیمایی ملی یک مقام مطلع تایید کرد که جت جدید 707 روز دوشنبه این هفته از «سیاتل» ایالات‌متحده به سوی ایران پرواز می‌کند و در تهران تحویل مقامات هما خواهد شد. دومین جت، 737 یک روز بعد از «سیاتل» به تهران پرواز خواهد کرد.

«هما» از جت 707 در پروازهای خارجی و از 737 در پروازهای داخلی استفاده خواهد کرد.

نهم اردیبهشت 1372؛ میزان ارز همراه مسافر خروجی 10 هزار دلار تعیین شد

گمرک جمهوری اسلامی ایران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که هر مسافر می‌تواند با ارائه گذرنامه تنها تا 10 هزار دلار ارز به صورت اسکناس از کشور خارج کند.

همچنین خروج مبالغ بیش از این مبلغ باید براساس مقررات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، از طریق شبکه بانکی کشور و به صورت حواله، چک بانکی و یا چک مسافرتی انجام شود.

لایحه حمایت از مصرف‌کنندگان تصویب شد

هیات دولت در جلسه دیروز لایحه حمایت از مصرف‌کنندگان را تصویب کرد.

حسن حبیبی در مورد این لایحه گفت: طبق مصوبه دولت مصرف‌کنندگان حق دارند از حقوق خودشان دفاع کنند و قانون‌گذار دولت را موظف می‌کند از حقوق آنان حمایت کند.

وی گفت: دولت کالاهایی را که مصلحت بداند قیمت‌گذاری خواهد کرد و فروشندگان موظف به رعایت قیمت‌ها هستند.

وی افزود: کالاهای تحویلی به مصرف‌کنندگان باید سالم و استاندارد باشد و موارد ایمنی در آن رعایت شده باشد.

وی خاطرنشان کرد: اطلاعات لازم مانند برچسب، دفترچه راهنما، فهرست بها، تاریخ تولید و مصرف کالا باید در اختیار مصرف‌کننده قرار گیرد.

سخنگوی دولت گفت: فروشندگان همچنین موظف هستند برای کالاهایی نظیر لوازم خانگی و وسایل نقلیه ضمانت‌نامه و برگه فروش به مصرف‌کنندگان ارائه کنند.

کمیته تنظیم نرخ ارز تشکیل شد

به‌دنبال یک نرخی شدن ارز در کشور، به منظور هدایت و کنترل بازار ارز، کمیته تنظیم نرخ ارز تشکیل شده است و این کمیته بر نوسانات نرخ ارز و فعالیت‌های بخش‌های مختلف در این زمینه نظارت می‌کند.

قربانعلی دری‌ نجف‌آبادی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: ریاست این کمیته با حجت‌الاسلام والمسلمین اکبرهاشمی رفسنجانی است و اعضای آن دو تن از نمایندگان کمیسیون‌های برنامه و بودجه و اقتصاد و دارایی و همچنین وزیر نفت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس‌کل بانک مرکزی هستند.

وی اضافه کرد: این کمیته در طول دو هفته اخیر با تشکیل سه نشست رسمی کار خود را آغاز کرده است.

نهم اردیبهشت 1382؛ تشکیل کمیته ویژه صدور مجوز برای واردات خودرو

معاون وزیر بازرگانی گفت: واردات خودرو منوط به اظهارنظر کمیته ویژه شده است.

مجتبی خسروتاج افزود: کمیته فوق که به دستور دولت ایجاد شده، متشکل از نماینده وزارتخانه‌های صنایع و معادن، بازرگانی، نفت، سازمان محیط زیست، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و موسسه استاندارد می‌باشد.

وی اظهار کرد: مقرر شده است تا کمیته یادشده درخصوص تبعات مختلف واردات خودرو در بخش‌های خود بررسی کرده و نتایج آن را رسما اعلام می‌کنند.

معاون وزیر بازرگانی تعرفه واردات برای خودروهای تا 5 هزار دلار را 170 درصد عنوان کرد و گفت: این تعرفه با توجه به ارزش خودرو تغییر خواهد کرد.

وی درخصوص سایر شرایط واردات خودرو اظهار کرد: مقرر شده جدای از تعرفه و سود بازرگانی، مبلغی به‌عنوان مابه‌التفاوت قیمت داخلی، توسط سازمان حمایت از تولید و مصرف‌کننده اخذ گردد.

خسروتاج درباره موضع دولت در قبال واردات خودرو گفت: نظرات متفاوتی در دولت وجود دارد، اما وزارت بازرگانی معتقد است باید اجازه ورود تمام کالاها با رعایت قوانین تعرفه‌ای صادر شود.

معاون وزیر بازرگانی درخصوص امکان جلوگیری از واردات خودرو توسط کمیته ویژه گفت: این امکان وجود دارد، اگر بعد از بررسی‌های لازم کمیته فوق به این نتیجه برسد، مجوز واردات خودرو لغو خواهد شد.

«احمدی‌نژاد» به احتمال زیاد شهردار تهران می‌شود

یک عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: احمدی‌نژاد به احتمال زیاد شهردار تهران خواهد شد.

وی افزود: اعضای شورای شهر تهران بعد از ماه‌ها بررسی، محمود احمدی‌نژاد را با اکثریت آرا در اولویت نخست تصدی سمت شهرداری قرار دارند.

بنابر این گزارش، در حالی که برخی مسوولان میانی شهرداری تهران از انتصاب شفاهی احمدی‌نژاد به‌عنوان شهردار تهران خبر می‌دهند، اما همچنان اعضای شورای شهر تهران از اعلام رسمی این خبر امتناع می‌کنند.

گفتنی است، احمدی‌نژاد فارغ‌التحصیل دکترای مهندسی عمران با گرایش حمل‌و‌نقل و هم‌اکنون عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت و عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین است.

وی در گذشته در سمت‌های استانداری اردبیل و مشاور وزیر فرهنگ و آموزش عالی فعالیت می‌کرده است. احمدی‌نژاد متولد سال 1335 تهران و دارای سه فرزند است.

نهم اردیبهشت 1392؛ بخت با مستاجرها یار است

هنوز بخت با مستاجرها در بازار مسکن یار است؛ چراکه همچنان عده‌ای از موجران در بازار رهن و اجاره واحدهای مسکونی در فایل واحدهای استیجاری خود اظهار می‌کند که شرایط پرداخت اجاره از نظر مستاجران قابل تبدیل است.

این مساله نشان می‌دهد که هنوز مالکان حداقل بر سر پرداخت اجاره‌بها یک کلام نشده‌اند و این امر به عنوان یک امتیاز مثبت تلقی می‌شود.

 

نرخ‌های پیشنهادی رهن و اجاره واحدهای مسکونی در تهران

محله

متراژ (مترمربع)

رهن (تومان)

اجاره (تومان)

دامپزشکی

37

25 میلیون

-

میدان گلها

40

20 میلیون

600 هزار

فرمانیه

40

8 میلیون

800 هزار

مجیدیه

40

18 میلیون

200 هزار

امیریه

45

14 میلیون

250 هزار

کلیم کاشانی

42

33 میلیون

-

جیحون

43

30 میلیون

-

جنت‌آباد

50

15 میلیون

900 هزار

تهرانپارس

50

40 میلیون

-

مرزداران

55

16 میلیون

700 هزار

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید