شرط تداوم حرکت روبه جلوی شاخص ها در بازار سهام

پیش بینی بورس تهران در هفته چهارم فروردین 1401

کدخبر: ۴۸۷۲۸۴
اقتصادنیوز: اگر اهرم اثرگذار فعلی افزایش معاملات خُرد در بازار سهام دنبال شود، حرکت روبه جلوی شاخص ها در بورس و فرابورس نیز استمرار خواهد یافت.
 پیش بینی بورس تهران در هفته چهارم فروردین 1401

به گزارش اقتصادنیوز ، دادوستدهای بازار سهام وارد سومین هفته کاری بهار می‌شود و این در حالی بود که در دو هفته پیش بازدهی ها مثبت شد. در هفته پیش رو هم معاملات بازار سهام تحت تاثیر چند جریان درونی بازار و البته سیگنال های بیرونی خواهد بود. 

شاخص های عملکرد بازار سهام نشان می‌دهد که حقیقی ها در طول هفته های گذشته اگرچه خروجی پول را در دستورکار دادند اما در موقعیت های معاملاتی در نقش خریدار ظاهر شدند.

اهرم اثرگذار رونق در معاملات بورس و فرابورس

البته نکته مثبت معاملات حقیقی ها، افزایش معاملات آنان در بازار سهام بود که در دو هفته کاری ابتدایی بهار، ارزش معاملات حقیقیها به طور متوسط در محدوده 4 تا 5 همت شد. این در حالی بود که در ماه های پایانی سال گذشته این رقم بین 2 تا 3 همت بود. 

با نشانه های شکل گرفته در بازار سهام، شاخص کل بورس اکنون در نیمه دوم کانال 1.4 میلیون واحد ایستاده است و به نظر میرسد در صورتی که در هفته سوم کاری فروردین همین روند دنبال شود، شاخص پتانسیل و ظرفیت این را دارد خود را به سقف 1.4 میلیون واحد نیز نزدیک کند و حتی آماده ورود به کانال جدید شود. 

بیشتر این خوش بینی ها از ناحیه همین موضوع شکل میگیرد که در صورت تداوم فعال بودن حقیقی ها ممکن است نشانه های رونق جدی تر شود. 

نظرسنجی هفتگی: حرکت روبه جلوی شاخص ها در بورس و فرابورس

نظرسنجی های اقتصادنیوز درباره پیش بینی بازار سهام در هفته آینده در دو گزاره قابل طرح است. بیشتر تحلیلگران و فعالان بازار سرمایه تداوم حرکت رو به جلوی شاخص را در هفته جاری پیش بینی کرده اند اما به باور آنان با نزدیک شدن به نتایج احتمالی مربوط به مذاکرات در جریان احیای برجام در صورت فعال باقی ماندن حقیقی ها، بازدهی شاخص ها تداوم می یابد اما این الگوی رفتاری نسبت به هفته قبل با احتیاط بیشتری دنبال میشود و به همین دلیل ممکن است از شدت حرکت های روبه جلو کاسته شود.

برخی از پاسخ گویان در پاسخ به نظرسنجی اقتصادنیوز، خوش بینانه گفته اند که بازدهی ها شاخص ها در هفته سوم کاری بیشتر از هفته های قبل خواهد بود اما این پاسخ گویان دلایل محکمی اعلام نکرده اند و بیشتر موضوع به توافق رسیدن در مذاکرات احیای برجام و تحلیل های تکنیکال را عامل رسیدن به محدوده های بالاتر اعلام کرده اند.

با موجی که در حرکت روبه جلوی شاخص ها در بورس و فرابورس در سال 1400 شکل گرفته است، بسیاری بازگشت شاخص ها را در بازار سهام محتمل ندانسته اند. 

  • سناریت
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید