شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#بایدن

توصیه مهم سناتور آمریکایی به بایدن درباره توافق با ایران

کدخبر: 487161
«کریس مورفی» سناتور ارشد آمریکایی اذعان کرد اختلافات و ملاحظات سیاسی در این کشور باعث تعلل دولت بایدن در هموار کردن مسیر توافق در مذاکرات وین با موضوع توافق هسته‌ای برجام شده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، «اندریا میشل» مجری با سابقه شبکه «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» در مصاحبه با کریس مورفی سناتور دموکرات کنگره آمریکا با او درباره تنش‌های واشنگتن با مسکو بر سر اوکراین و همچنین مذاکرات وین با موضوع احیای برجام سوال کرد.

قانونگذار ارشد و هم حزبی جو بایدن در این مصاحبه اذعان کرد جنجال‌ها و «ملاحظات سیاسی» در آمریکا مانع به نتیجه رسیدن مذاکرات وین شده و به دولت جو بایدن توصیه کرد با برداشتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی، راه را برای حصول توافق با ایران باز کند.

اندریا میشل خبرنگار آمریکایی در بخشی از این مصاحبه به گفت‌و‌گوی خود با آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا اشاره کرد و از کریس مورفی نماینده ایالت کنتیکت در مجلس سنای آمریکا پرسید: «من می‌خواستم از شما سوالی درباره ایران بکنم چون صبح امروز من از وزیر خارجه بلینکن درباره ایران سوال کردم و او به من گفت که "آنقدرها درباره چشم انداز رسیدن به یک توافق هسته‌ای جدید با ایران خوشبین نیستم". (خطاب به سناتور مورفی»)! از نظر شما این موضوع، تهدیدی بزرگ است؟»


این سناتور دموکرات عضو کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا در جواب گفت: «این یک خطر بزرگ است. اگر ما نتوانیم به یک توافق با ایران برسیم، ایران به معنای واقعی کلمه در آستانه دستیابی به سلاح اتمی خواهد بود. همین حالا که داریم صحبت می‌کنیم، آنها تنها چند هفته با داشتن مواد (اتمی) کافی برای تولید سلاح فاصله دارند و این موضوع حتما یک مسابقه تسلیحاتی را در خاورمیانه کلید خواهد زد و مدت زیاید طول نخواهد کشید که سعودی‌ها، اماراتی‌ها و ترکیه‌ای‌ها شروع به در پیش گرفتن برنامه سلاح اتمی بکنند، این چه فاجعه‌ای برای ایالات متحده خواهد بود. من امیدوارم که دولت (جو بایدن) بتواند به یک توافق برسد و من امیدوارم که آنها اجازه ندهند ملاحظات سیاسی در ایالات متحده مانع این توافق بشود. یک توافق روی میز وجود دارد که مانع دستیابی ایران به سلاح اتمی خواهد شد و دولت بایدن این توافق را امضا کند و به ما (اعضای دموکرات کنگره) اجازه بدهد که این توافق را در کنگره به دیگران بقبولانیم. ما این کار را انجام خواهیم داد و آرای کافی برای آن را کسب خواهیم کرد البته من دارم کمی نگران می شوم که دولت (بایدن) در حال نظاره کردن واقعیت عرصه سیاسی در ایالات متحده در خصوص این موضوع است که ‌آیا ما باید وارد توافقی شویم که جهان را در برابر سلاح اتمی حفاظت خواهد کرد».

اندریا میشل مجری و خبرنگار ارشد آمریکایی از این قانونگذار کنگره آمریکا پرسید: «اگر شما بودید، به منظور رسیدن به توافق (با ایران) سپاه پاسداران (انقلاب اسلامی) را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج می‌کردید؟»

کریس مورفی سناتور ایالت کنتیکت در پاسخ به این سوال گفت: «بله (سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی آمریکا خارج می‌کردم). تاثیر عملی شناختن آنها به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی، ناچیر و بی اهمیت است. ما ده‌ها مورد دیگر شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان تروریسم داریم که آنها پابرجا خواهند ماند، در نتیجه از نظر من اگر این موضوع مانع رسیدن به یک توافق باشد، خوب بیاید و این مانع را برداریم برای اینکه هیچ نشانه‌ای وجود ندارد مبنی بر اینکه از زمانی که ما سپاه پاسداران را به عنوان سازمان تروریستی به رسمیت شناختیم، هیچ تاثیری روی حمایت آنها از گروه‌های تروریستی در اطراف و اکناف این منطقه گذاشته باشد و از نظر من هیچ تاثیر عملی درباره عقب نشینی از به رسمیت شناختن (سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی خارجی) وجود ندارد به ویژه اینکه ما موارد بسیار زیاد دیگری از تحریم‌ها را داریم که علیه رژیم ایران و سپاه پاسداران اعمال بکنیم».