نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 10 فروردین

بنزین و گازوئیل با قیمت جدید عرضه خواهد شد

کدخبر: ۴۸۵۴۷۱
اقتصادنیوز : نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
بنزین و گازوئیل با قیمت جدید عرضه خواهد شد

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.«اقتصادنیوز» از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

قیمت یک متر مربع مسکن در تهران شش برابر حداقل دستمزد یک ماه کارگران!


 

همچنین در اکوایران ببینید  : تخریب پادگان نظامی برای رونق مسکن

10 فروردین 1362؛ صحیح نیست که عده‌ای به‌خاطر ضعف مالی پشت بام خانه‌ها را اجاره کنند

آیت‌الله عبدالکریم موسوی اردبیلی، رئیس دیوان عالی کشور در اردوهای ویژه سراسری بسیج مستضعفین گفت: امسال حرکت ما به سوی مستضعفین است و هر کس در هر کجا که کار می‌کند باید کوشش کند که در هیچ جا استضعاف فکری، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی وجود نداشته باشد.

وی افزود: ما برای خدا انقلاب کردیم و این صحیح نیست که مردم در زحمت زندگی کنند و عده‌ای به خاطر ضعف مالی حتی زیرزمین و پشت‌بام خانه‌ها را اجاره کنند.

رئیس دیوان‌عالی کشور گفت: خوشبختانه به همان اندازه که دشمن در حال ضعیف شدن است، ما در حال پیشرفت و ترقی هستیم. دشمن در این کشور نمی‌تواند کاری بکند همان‌طور که از اول هم نمی توانست او فقط کمی از سرعت عمل ما کاست که این مشکل هم به زودی رفع خواهد شد.

10 فروردین 1372؛ ایران کمترین درآمد مالیاتی را در میان 15 کشور دنیا دارد

جمهوری اسلامی ایران در میان 15 کشوری که در خاورمیانه و اروپا درآمدهای مالیاتی خود را گزارش داده‌اند، پایین‌ترین میزان درآمد مالیاتی را طی سال 1990 داشته است.

به نوشته کتابی که اخیرا توسط صندوق بین‌المللی پول (IMF) تحت عنوان «سالنامه آمار مالی دولتی» منتشر شده است، علاوه‌بر این دولت‌های چکسلواکی، اردن و لیتوانی در خاورمیانه و اروپا در سال 1990 پایین‌ترین میزان درآمدهای مالیاتی را داشتند.

به نوشته این کتاب، پایه درآمدهای دولت‌های مرکزی کشورهای صنعتی شدیدا وابسته به مالیات بر درآمد و سود و همچنین سهمیه تامین اجتماعی است. فقط چهار کشور اروپای شمالی یعنی دانمارک، فنلاند، نروژ و سوئد گزارش کرده‌اند که منابع مالیاتی فوق‌الذکر کمتر از نیمی از کل درآمدهای دولت‌های آنها را تشکیل داده است.

کلینتون به دنبال اعطای یک میلیارد دلار کمک اضافی به روسیه است

به نوشته روزنامه وال‌استریت ژورنال، بیل کلینتون، رئیس‌جمهوری آمریکا در نظر دارد از کنگره بخواهد پرداخت یک میلیارد دلار کمک اضافی به روسیه را تصویب کند.

این مبلغ به 700 میلیون دلار کمک مالی که دولت آمریکا امیدوار است برای سال 1994 از تصویب کنگره بگذرد، افزوده خواهد شد.

آمریکا از اروپا و ژاپن نیز انتظار دارد سهم خود را در کمک به روسیه پرداخت کنند.

آمریکا در سال جاری میلادی بیش از 417 میلیون دلار برای کمک به مسکو اختصاص داده است. مجموع کمک‌های خارجی آمریکا 14 میلیارد دلار است که رژیم صهیونیستیو مصر بخش عمده این کمک‌ها را دریافت می‌کنند.

«وارن کریستوفر» وزیر امور خارجه آمریکا با تاکید مجدد بر حمایت آمریکا از بوریس یلتسین گفت: چنانچه وی سرنگون شود، تهدید بالقوه هسته‌ای موجب افزایش بودجه دفاعی آمریکا و درنتیجه محدود شدن امکانات بازرگانی این کشور خواهد شد.

10 فروردین 1382؛ بنزین و گازوئیل با قیمت جدید عرضه خواهد شد

براساس مصوبه هیات وزیران، قیمت‌های جدید بنزین موتور عادی، بنزین سوپر، نفت گاز، نفت سفید و نفت کوره از 16 فروردین‌ماه امسال قابل اجرا است. این مصوبه هر لیتر بنزین موتور عادی را 541.67 ریال تعیین کرده که با احتساب 10 درصد مالیات هر لیتر از این فرآورده در جایگاه به قیمت 650 ریال به مصرف‌کنندگان عرضه خواهد شد.

قیمت هر لیتر بنزین سوپر نیز 750 ریال تصویب شده که با احتساب 10 درصد عوارض برای آن، هر لیتر بنزین سوپر 900 ریال به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود.

هیات وزیران قیمت هر لیتر بنزین گاز و نفت سفید را 145.45 ریال تعیین کرده که با احتساب 10 درصد عوارض، هر لیتر از این دو محصول به 160 ریال به مصرف‌کنندگان عرضه خواهند شد.

همچنین متوسط قیمت گاز طبیعی در سال 82 با افزایش 10 درصدی نسبت به متوسط قیمت سال 81 تعیین شده است.

براساس مصوبه هیات وزیران قیمت سوخت مصارف نیروگاهی نیز نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش خواهد یافت.

نرخ فروش طلا، سکه و ارز در بازار تهران 1382.1.9

سکه بهار آزادی (طرح قدیم)

845000 ریال

سکه بهار آزادی (طرح جدید)

738000 ریال

نیم‌سکه بهار آزادی

345000 ریال

ربع سکه بهار آزادی

220000 ریال

یک گرم طلای 18 عیار

68000 ریال

دلار آمریکا

8200 ریال

یورو

8800 ریال

پوند

13000 ریال

درهم

2220 ریال

 

  

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید