بازگشت قرارگاه خاتم به کلان پروژه های عمرانی شهرداری تهران

رونویسی زاکانی از دیکته قالیباف و احمدی‌نژاد!

کدخبر: ۴۸۳۱۵۸
اقتصادنیوز:‌ شهرداری تهران به زودی تفاهمنامه‌ای با قرارگاه خاتم برای اجرای کلان پروژه های عمرانی امضا می کند . قرار بود این تفاهمنامه یکشنبه این هفته (22 اسفند ماه) به امضا برسد که به زمان دیگری موکول شد. سخنگوی شهردار تهران در این باره اعلام کرد: زمان امضای تفاهمنامه تغییر کرده اما به زودی امضا می شود .
رونویسی زاکانی از دیکته قالیباف و احمدی‌نژاد!

به گزارش اقتصادنیوز هرچند که اعضای شورای شهر اطلاعی از جزئیات این تفاهمنامه ندارند اما برخی از آنها در گفت و گو با اکو ایران از حضور دوباره قرارگاه خاتم به پروژه های عمرانی شهر تهران استقبال کرده اند . به اعتقاد آنها، قرارگاه، پیمانکاری مطمئن برای اتمام پروژه به زمین مانده و نیمه تمام پایتخت است .

محمد آقامیری رییس کمیته عمران شورای شهر تهران معتقد است که قرارگاه سابقه خوبی در پروژه های عمرانی شهری دارد و پیمانکار مورد اعتماد شهرداری است و این اعتماد در همه دوره های مدیریت شهری بوده است.

این عضو شورای شهرتهران  می گوید: حضور قرارگاه به صورت انحصاری نخواهد بود، زیرا پروژه ها به صورت ترک تشریفات واگذار نمی شود و تمامی قانونی مناقصه طی خواهد شد . به گفته او قرارگاه خاتم به دلیل توانمندی مالی و تجهیزاتی می تواند در سرانجام رسیدن پروژه های ناقص عمرانی حضور موثری داشته باشد .

به گفته آقامیری برخی از پروژه های عمرانی شهری که نیمه تمام مانده و پیمانکاران قبلی کار را زمین گذاشته اند با طی شدن مراحل قانونی به قرارگاه واگذار می شود .

 پرویزسروری نائب رییس شورای شهر تهران هم به سابقه کار قرارگاه خاتم در شهر تهران اشاره می کند که نشان داده سرمایه گذار مطمئنی است و همه نحله های سیاسی به این موضوع اذعان داشته‌اند که یکی از بهترین پیمانکاران قرارگاه خاتم است  و در تمام پروژه های موفق تهران و حتی کشور شما رد پای قرارگاه را می بینید .

عبدالمطهر محمدخانی  سخنگوی شهردار تهران هم به اکو ایران می گوید قرارگاه خاتم حتما به پروژه های شهر تهران باز می گردد و با نوع رویکرد شهردار تهران از همه ظرفیت های موجود در دولت ، نهادهای عمومی و خصوصی برای رشد و توسعه تهران کمک خواهد گرفت .

 بازگشت دوباره قرارگاه به پروژه های شهری پس از چند سال وقفه دوباره کلید می خورد .از دهه 70 تا پیش از مدیریت شهری پنجم قرارگاه خاتم حضور پررنگی در پروژه های شهری داشت .

فعالان حوزه شهری می گویند ورود سپاه به پروژه‌های بزرگ ساخت وساز در شهر تهران، از دهه ۷۰ و با ساخت پل‌های شهری آغاز شد اما  در دهه ۸۰ و ۹۰ و در دوران شهرداری محمود احمدی‌نژاد و پس از آن محمدباقر قالیباف، سپاه این حضور درقراردادهای بزرگ شهری در حوزه ساخت اتوبان، تونل، مترو، و پارک‌های شهری قابل توجه شد .

مرور اخبار قدیمی در این حوزه نشان می دهد که  محمود احمدی‌نژاد؛ شهردار وقت تهران در سال ٨٢ قرارگاه خاتم را به پروژه‌های اقتصادی تهران دعوت کرد. احمدی‌نژاد بهمن‌ماه سال ١٣٨٢ گفته بود: «تشریفات زائد اداری جز تحمیل هزینه‌های سنگین به مردم و شهر، فایده دیگری ندارند؛ بنابراین مدیریت شهری باید همواره فارغ از دغدغه‌های سیاسی و غیرسیاسی و بازی‌های معمول مخرب، خود را وقف خدمت به مردم و شهر کند». او در ادامه سخنانش از سه‌برابرشدن حجم فعالیت‌های عمرانی شهرداری سخن گفته و افزوده بود: «از شرکت‌های وابسته به بنیاد مستضعفان همچون جنرال‌مکانیک و شرکت ملی ساختمان و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا که دارای تجربه و توانمندی لازم بوده و پروژه‌ها را با بالاترین کیفیت و پایین‌ترین قیمت انجام می‌دهند، استفاده کرده‌ایم».

احمدی‌نژاد در سال ١٣٨٢ وعده داد که از سال آینده؛ یعنی ١٣٨٣ تمامی قراردادهای پیمانکاری شهرداری به صورت کاملا شفاف و علنی به شهروندان تهرانی اعلام شود. او در سال‌های اولیه روی‌کارآمدنش هم روابط حسنه‌ای با قرارگاه سازندگی خاتم سپاه داشت.

اما احمدی‌نژاد تنها شهردار تهران نبود که از فعالیت قرارگاه خاتم در پروژه‌های شهرداری حمایت کرده بود. محمد باقر قالیباف هم در دوران طولانی که شهردار تهران بود با همکاری قرار گاه تهران را به یک کارگاه عمرانی بزرگ تبدیل کرد .

در هفته های نخست حضور مدیران جدید شهری مهدی چمران از حضور دوباره خاتم به پروژه های شهری خبر داده بود .رئیس شورای شهر تهران با اشاره به همکاری مدیریت شهری اعم از شورا و شهرداری با مجموعه‌ی سپاه گفته بود از ادوار گذشته مدیریت شهری همکاری نزدیکی را با سپاه و قرارگاه خاتم برای انجام پروژه‌های بزرگ در قالب مگاپروژه داشته که این موضوع در شورای چهارم بسیار بیشتر بوده است.

چمران اعلام کرده بود با توجه به ظرفیت‌های قرارگاه خاتم در اجرای پروژه‌ها و مگاپروژه‌ها، قاعدتا شهرداری تمایل زیادی به واگذاری این پروژه‌ها به قرارگاه خاتم دارد. البته در کنار قرارگاه خاتم، از پیمانکاران واجد شرایط نیز استفاده می‌شود. او پروژه‌ نیایش را یکی از پروژه‌هایی دانست که از پیمانکار بخش خصوصی استفاده شده است.

علی فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران  هم در حاشیه حضورش دریکی از جلسات صحن علنی شورای شهر ششم به رسانه‌ها گفته بود که  همکاری مدیریت شهری و سپاه در دوره‌ای افزایش چشمگیری داشت و ساخت بزرگراه‌ها، پل‌ها، تونل‌ها و متروی تهران بخشی با همکاری قرارگاه خاتم انجام شده است. او تاکید کرد زاکانی یک رزمنده و جانباز است و هر میزانی که او از سپاه کمک بخواهد، ما پای کار هستیم و در حال حاضر ظرفیت‌هایی از جنس ظرفیت‌هایی که شهرداری نیاز دارد در سپاه بسیار وجود داشته که استفاده نمی‌شود و ظرفیت بی‌انتهایی در قرارگاه خاتم وجود دارد که می‌تواند برای شهر تهران و همه‌ کشور به کار بیاید؛ ظرفیتی که به گفته‌ او در دوره‌ گذشته‌ مدیریت شهری درخواستی برای استفاده از آن نشده بود.

همان زمان علیرضا زاکانی شهردار تهران هم از حضور دوباره قرارگاه در پروژه های شهری استقبال کرده و گفته بود ما از همه‌ کسانی که ظرفیت‌های لازم برای کمک به شهر داشته باشند، استفاده می‌کنیم و تلاش می‌کنیم همه‌ فرصت‌ها را برای خدمت به شهر به کار گیریم. بنابراین از هر گونه کمکی استقبال می‌کنیم و از همه‌ کسانی که ظرفیت کار برای اداره‌ شهر را داشته باشند، کمک می‌خواهیم. تهران به عنوان پایتخت ام‌القرای جهان اسلام نیاز به حمایت‌های همه‌جانبه دارد. اداره این شهر شوخی نیست و تنها نمی‌توان بار اداره‌ پایتخت را بر دوش درون شهرداری گذاشت.

 نگاهی به سابقه کار عباس شعبانی، معاون فنی عمران شهردار تهران هم  نشان می دهد سابقه اصلی او فعالیت در بخش عمرانی قرار گاه خاتم است . او پیش از این معاونت فنی و مهندسی هلدینگ قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، مدیرعاملی موسسه شهید بابایی، پرتفوی پروژه‌های گروه تخصصی شهید رجایی قرارگاه خاتم، مدیرعاملی مجموعه‌ سازه‌های پیش‌ساخته‌ بتنی گروه تخصصی شهید رجایی قرارگاه خاتم، مدیر محور پروژه‌های کلانشهرهای اصفهان، قزوین و کرمانشاه گروه تخصصی شهید رجایی قرارگاه خاتم و اجرای پروژه‌ی شهید صدر، ساخت و نصب عرشه‌های رمپ‌ها و ستون‌ها و قطعات پیش‌ساخته‌ گروه تخصصی شهید رجایی در قرارگاه خاتم را دارد.

در دوران مدیریت پنجم شهر تهران تلاش شد پروژه‌های شهرداری به بخش خصوصی واگذار شود و از ظرفیت‌های سپاه و قرارگاه خاتم تنها در شرایطی استفاده شود که بخش خصوصی قابلیت اجرای پروژه‌های محوله را نداشته باشند. اما پرویز سروری می گوید شهرداری مسئول ساختن شهر است و حمایت از بخش خصوصی مسئولیتش با بخش های دیگر است . به گفته او شهرداری کارفرما است و هر پیمانکاری که بهتر کار را انجام دهد پروژه ها را به او می سپارد . 

هنوز تفاهمنامه قرارگاه خاتم و شهرداری تهران امضا نشده و جزئیات آن مشخص نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید