تحلیل‌ی درباره تصمیمات اقتصادی اخیر مجلس؛

سه هشدار مهم همتی به مجلس و دولت + فیلم

کدخبر: ۴۸۱۵۴۴
اقتصادنیوز: عبدالناصر همتی رئیس کل پیشین بانک مرکزی در یک فایل تصویری که در اکانت اینستاگرام خود به اشتراک گذاشته است، به برخی از رویدادهای اقتصادی هفته، از جمله حذف ارز 4200 تومانی واکنش نشان داد.
سه هشدار مهم همتی به مجلس و دولت + فیلم

به گزارش اقتصادنیوز همتی با تاکید بر مخالفت خود با اختصاص ارز 4200 تومانی تاکید کرد: من در دوره مسئولیت خود در بانک مرکزی بارها با این روند مخالفت کردم و دوبار نیز در سال‌های 97 و98 به صورت کتبی مخالفت خود را اعلام کردم. با این حال سیاست‌های کلی نظام موافق اختصاص ارز 4200 تومانی بود ودر نتیجه این سیاست اعمال شد.

او در ادامه به مسئولان هشدار داد که در زمینه حذف ارز 4200 تومانی حتما با تدبیر عمل کنند. او در این باره تصریح کرد: هر چند که اصل سیاست حذف ارز 4200 تومانی صحیح است، اما باید حتما با تدبیر عمل شود. در حال حاضر محدوده قیمتی کالاها میان ارز 4200 تومانی و ارز نیمایی است. با توجه به تورم 40 درصدی اعمال این تصمیم موجب افزایش قیمت‌ها و رسیدن آن به محدوده قیمت ETS که نزدیک به قیمت ارز نیمایی است، خواهد شد. این مساله موجب افزایش قیمت کالاها خواهد شد و به صورت کلی بر سایر کالاها و خدمات نیز تاثیرگذار خواهد بود. این امر حتما تدابیر خاص خود را می‌طلبد.

همتی در بخش دیگری از سخنان خود به سیاست‌های جبرانی در این باره اشاره کرد و گفت: با توجه به فاصله زیاد ارز 4200 تومانی وارز نیمایی که در حدود 24 هزارتومان است، اگر قرار باشد که مابه‌التفاوت آن به صورت کارت الکترونیکی در اختیار مردم قرار بگیرد، با توجه به ضعف زیرساخت‌ها و تجربیات موجود این سیاست با چالش‌های زیادی مواجه خواهد شد.

او در این باره ابراز امیدواری کرد که اعمال این سیاست‌ها با تدبیر انجام شود تا در معیشت شهروندان و به ویژه اقشار آسیب‌پذیر اثر منفی کمتری داشته باشد و فشار بر روی این اقشار وسایر مردم بیشتر نشود.

همتی در ادامه به مصوبه اخیر مجلس درباره مجوز واردات 70هزار خودرو اشاره و تصریح کرد: هرچند که با واردات مخالفتی ندارم، اما باید تاکید کنم که پیش از این گونه تصمیمات باید استراتژی خودروسازی کشور را تبیین کنیم. ما در دهه 50 استراتژی جایگزینی واردات را اتخاذ کردیم. در این دوره با حمایت از تولیدات داخلی در بخش‌های خودروسازی و لوازم خانگی تلاش کردیم تا این محصولات در بازار کشور عرضه شوند، اما متاسفانه به  این مساله توجه نکردیم که این سیاست بدون توجه به صادرات و همچنین بهره‌گیری مداوم از تکنولوژی  روز موفق نخواهد شد. همین اتفاق نیز در عمل رخ داد. کره جنوبی و کشورهای دیگری که سیاست توجه به صادرات را اتخاذ کردند، امروز موفق شده‌اند، اما ما هنوز از این صنایع به عنوان صنایع نوزاد حمایت می‌کنیم.

رئیس کل پیشین بانک مرکزی در ادامه از تداوم سیاست‌های قیمت گذاری دستوری، انحصار و... در صنایع مذکور انتقاد کرد و گفت: ما در بسیاری از موارد باید آینده نگرانه به صنایع نگاه کنیم.طبق برنامه 2030 اتحادیه اروپا خودروسازی باید به سمت تولید خودروهای برقی پیش برود، با این توضیح سرمایه‌گذاری امروز روی خودروهای احتراق داخلی توجیه ندارد. به نظر من باید در این زمینه نیز برنامه‌ریزی و استراتژی مدونی داشت، وگرنه عملا سیاست جدید نیز مانند نوعی مسکن عمل خواهد کرد.

همتی در بخش دیگری از این فایل ویدئویی از تصمیم مجلس درباره تسهیلات تکلیفی بانک‌ها استقبال کرد. این مدیر دولت حسن روحانی تصریح کرد:هرچند اعلام شده است که دولت دیگر به صورت مستقیم از بانک مرکزی استقراض نخواهد کرد، اما پیش از این نیز هشدار داده بودم که با توجه به اینکه هنوز انتظارات منفی تورمی وجود داشته وشاهد ارقام بالای تورم هستیم، باید تلاش شود که ناترازی بانک‌ها افزوده نشود. نباید به بانک‌ها برای اعطای تسهیلات فشار وارد کرد.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به آمار بانک مرکزی ، اطلاعات و تحلیل‌های خود از این آمار و ارقام اعلام کرد: متاسفانه رقم ریپو به 90هزارمیلیارد تومان رسیده است.همچنین با وجود اینکه اضافه برداشت از بانک مرکزی خلاف است، اما این رقم به 115هزار میلیاردتومان رسیده است. این دو رقم به تنهایی 205 هزار میلیاردتومان پایه پولی را افزایش می‌دهند. اگر ما ضریب فزاینده را بالای 7.5 در نظر بگیریم چیزی در حدود 1500هزار میلیاردتومان نقدینگی ایجاد می‌شود. به عبارت دیگر موتور افزایش نقدینگی روشن مانده است. در دولت پیشین به سبب تحریم‌های گسترده و کاهش درآمدهای ارزی و کسری بودجه شدید،  دولت وبانک مرکزی به استناد مجوزهای قانونی مجبور به تسعیر شد، اتخاذ این تصمیم موجب افزایش پایه پولی شد؛ اما در دولت جدید که ادعا می‌شود که از منابع بانک مرکزی برداشت نمی‌کند، باید جلوی این روند گرفته شده تا به صورت غیرمستقیم نیز این روند متوقف شده و رشد پایه پولی کند شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید