پوتین فرمان آماده باش هسته ای داد!

رمزگشایی از نقشه اشغال پوتین /سوئیفت روسیه را از پا در می آورد؟

کدخبر: ۴۷۹۷۶۳
رئیس‌جمهور روسیه در چهارمین روز از حمله کشورش به اوکراین اعلام کرد که به دنبال تنش با کشورهای غربی دستور داده است تا نیروهای «بازدارنده هسته‌ای» روسیه به حالت آماده‌باش در‌آیند.
رمزگشایی از نقشه اشغال پوتین /سوئیفت روسیه را از پا در می آورد؟

به گزارش اقتصادنیوز، نشانه‌هایی وجود دارد که نیروهای روسیه در حال آماده شدن برای محاصره شهرهای بزرگ در این کشور دموکراتیک با جمعیت حدود 44 میلیون نفر هستند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز یکشنبه در تماس تلفنی با بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا گفته که 24 ساعت آینده برای اوکراین بسیار مهم خواهد بود.

علی‌رغم اصرار غرب و انکار کرملین، سرانجام با صدور فرمان «عملیات نظامی» علیه کی‌یف توسط ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در روز پنج شنبه بیست‌وچهارم فوریه (پنج اسفند)، شعله‌های جنگ در اوکراین زبانه کشید.

جنگ پس از ما‌ه‌ها استقرار سنگین نیروهای نظامی روس در نزدیکی مرز اوکراین و هشدارهای مکرر غرب و اوکراین نسبت به این اقدام آغاز شد.

روسیه این اقدام را واکنشی به نادیده گرفتن دغدغه‌های مربوط به امنیت ملی خود و گسترش ناتو به سمت شرق تلقی می‌کند. در مقابل غرب ضمن رد تقاضاهای روسیه، وعده داده تحریم‌های بی‌سابقه‌ای را علیه روسیه برقرار سازد.

اکوایران در این صفحه به پوشش آخرین اخبار و تحولات مربوط به این واقعه می‌پردازد:

چگونه پوتین دنیای ما را تغییر داد؟

همه ما امروز باید چنین بینشی داشته باشیم. تجاوز نظامی روسیه به اوکراین یکی از آن لحظاتی است که ما را وادار می‌کند تا دوران خود را دوباره تفسیر کنیم: چیزی که ما آن را صلح 30 ساله پس از جنگ سرد می نامیم (با تمایل به نادیده گرفتن، آگاهانه یا ناآگاهانه، جنگ‌های یوگسلاوی سابق) اکنون به پایان رسیده است. احتمالا مورخان آینده به این دهه‌های اخیر، به طور کلی، بسیار شبیه به دوران بین‌جنگ، و به‌عنوان فرصتی از دست رفته، نگاه خواهند کرد.

غرب تنها در صورتی می‌تواند بر شکاکان تلاش‌های خود برای مبارزه با پوتین پیروز شود که موفق شود به خارج از اروپا نشان دهد که آن‌چه در کیف در خطر است سرنوشت یک رژیم طرفدار غرب نیست، بلکه حاکمیت یک رژیم تازه متولد شده پسا امپراتوری است.

اکنون اعتقاد راسخ اروپا مبنی بر اینکه وابستگی متقابل اقتصادی بهترین تضمین برای صلح است اشتباه از آب درآمده است. اروپایی‌ها از طریق جهانی‌کردن تجربه خود پس از جنگ جهانی دوم در مورد کشورهایی مانند روسیه اشتباه کردند. سرمایه‌داری برای تعدیل اقتدارگرایی کافی نیست. تجارت با دیکتاتورها کشور شما را امن‌تر نمی‌کند و نگه داشتن پول رهبران فاسد در بانک‌های شما آنها را متمدن نمی‌کند، بلکه شما را فاسد می‌کند...

00

سوئیفت پوتین را از پا در می آورد؟

کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرده که بانک مرکزی اروپا قدرتمندترین سلاح مالی خود را علیه تجاوز روسیه به کار خواهد گرفت. در پی آن، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده هم اعلام کرد فدرال رزرو تحریم‌هایی را علیه بانک مرکزی روسیه اعمال خواهد کرد. 

تحریم‌های بانک مرکزی در واقع سلاحی بسیار ویرانگر است. تنها سوالی که در این جا مطرح است این‌که آیا این تحریم‌ها ممکن است خسارتی بیش از آن‌چه دولت‌های غربی انتظار دارند، به بار بیاورند؟ 

سلاحی که به طور کلی سیستم بانکی روسیه را در هم می‌کوبد، ممکن است کمی بیش از حد قدرت‌مند باشد. غرب می‌خواهد مجازات‌هایی را اعمال کند که باعث شود روسیه رفتار تهاجمی خود را تغییر دهد، نه این‌که اقتصاد روسیه را درهم بشکند. سلاح بانک مرکزی آن‌قدر قوی است که ممکن است در واقع پوتین را به عنوان آخرین قمار ناامیدکننده به تهاجم شدیدتر برانگیزد. بنابراین سوال بعدی این است که آیا راهی برای استفاده تدریجی از سلاح تحریمی بانک مرکزی وجود دارد؟

 

http___com.ft.imagepublish.upp-prod-eu.s3.amazonaws

اسب تروای پوتین در قلب اروپا کجاست؟

در شرایطی که جنگ در اوکراین توجه‌ها را به این نواحی به عنوان اصلی‌ترین نقطه محل اختلاف میان روسیه و غرب به خود جلب کرد، با این حال جغرافیای وسیع روسیه باعث شده که این کشور در نواحی دیگری نیز با غرب و بالاخص اروپا دچار مناقشه باشد. کالینینگراد که درمنطقه بالتیک و مابین کشورهای لیتوانی و لهستان واقع شده است، ناحیه ای جداافتاده از خاک اصلی روسیه است. در جغرافیای سیاسی به این ناحیه exclave یا برونگان/ برون بوم گفته می‌شود.

در طول جنگ سرد کالینینگراد که در جوار کشور های پیمان ورشو بود و اینکه روزی این ناحیه جدا افتاده محصور در میان اتحادیه اروپایی قرار گیرد امری بعید به نظر میرسید. امروزه و با گسترش ناتو به شرق و استقرار سامانه های موشکی ایالات متحده در این منطقه، روسیه از کالینینگراد به عنوان یک اهرم ژئوپلیتیکی استفاده میکند بطوریکه برخی از کالینینگراد به عنوان اسب تروای اروپا یاد می‌کنند...

 

19184606_101

بیست‌وچهار ساعت حیاتی برای اوکراین

با تداوم مقاومت شدید در پایتخت اوکراین و دیگر شهرهای این کشور طی بزرگترین حمله به یک کشور اروپایی از زمان جنگ جهانی دوم، انزوای سیاسی و اقتصادی روسیه در روز دوشنبه تشدید شد. این در حالی است که نشانه‌هایی وجود دارد که نیروهای روسیه در حال آماده شدن برای محاصره شهرهای بزرگ در این کشور دموکراتیک با جمعیت حدود 44 میلیون نفر هستند.

سخنگوی دولت بریتانیا گفته ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز یکشنبه در تماس تلفنی با بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا گفته که 24 ساعت آینده برای اوکراین بسیار مهم خواهد بود. 

تاکنون، حمله روسیه به هیچ پیروزی بزرگی منجر نشده است. به گفته این مقام، روسیه هیچ شهر مهم اوکراین را تصرف نکرده، حریم هوایی اوکراین را به کنترل خود در نیاورده و نیروهایش برای دومین روز در 30 کیلومتری مرکز شهر کیف باقی مانده‌اند.

 

498404

تصمیم نظامی تاریخی آلمان

رئیس‌جمهور روسیه در چهارمین روز از حمله کشورش به اوکراین اعلام کرد که به دنبال تنش با کشورهای غربی دستور داده است تا نیروهای «بازدارنده هسته‌ای» روسیه به حالت آماده‌باش در‌آیند. او این سخنان را در نشستی در کرملین با حضور وزیر دفاع و فرمانده نیروهای مسلح بیان کرد. 

از سوی دیگر اولاف شولتس، صدراعظم در جلسه ویژه بوندستاگ (مجلس فدرال آلمان) با موضوع جنگ اوکراین اعلام کرد ارتش آلمان از ردیف بودجه سال ۲۰۲۲ دولت، ۱۰۰میلیارد یورو برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های تسلیحاتی دریافت خواهد کرد. شولتس در این سخنرانی تهاجم روسیه به اوکراین را آغاز یک «چرخش دوران» خواند و خطاب به مردم اوکراین گفت: «ما در مقام دموکرات و اروپایی در کنار شما و در طرف صحیح تاریخ ایستاده‌ایم. کنش‌های ولادیمیر پوتین، تحقیرآمیز و خلاف حقوق بین‌الملل است و با هیچ وسیله و هیچ کسی قابل توجیه نیست».  او گفت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه جنگی «بی‌رحمانه» را آغاز کرد و با این اقدام خود «چرخش دوران را در تاریخ قاره ما رقم زد. جهان از این پس، دیگر جهان پیش از آن نیست»...

 

vladimir-putin-nuclear-war-928391

رمزگشایی فوکویاما از نقشه اشغال پوتین

سرانجام بالون به هوا خواست و ولادیمیر پوتین حمله گسترده ای را به اوکراین ترتیب داد. در مرحله کنونی، احمقانه است که سعی داشته باشید پیش‌بینی کنید این جنگ چگونه پیش خواهد رفت. جنگ‌ها هرگز آن‌طور که طراحان‌شان پیش‌بینی می‌کنند، پیش نمی‌روند و جنگ فعلی نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود. با این حال، باید روی اهداف استراتژیک پوتین متمرکز شد تا برای مقابله با آن‌ها آمادگی داشت.

مقیاس حمله اولیه نشان می دهد که او قصد اشغال کل کشور را دارد، زیرا او از جبهه‌های شمال، جنوب و شرق به اوکراین حمله کرده است. با این حال، به نظر من بسیار بعید به نظر می‌رسد که این برنامه غایی او باشد. همان‌طور که بسیاری از متخصصان باتجربه نظامی تصدیق کرده‌اند، حتی 190 هزار سربازی که او جمع‌آوری کرده، برای اشغال یک کشور تقریبا 40 میلیون نفری یا شهری مانند کیف با 2.8 میلیون نفر کافی نیست. چنین هدفی، به لحاظ تلفات و مدت زمان مورد نیاز، به شکل سرسام‌آوری پرهزینه خواهد بود. در این شرایط هدف ساقط کردن اقتصاد اوکراین، محتمل‌تر به نظر می‌رسد...

 

photo_2022-02-27_10-29-19

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید