پیش بینی بازارها دوشنبه 9 اسفند 1400

بازارها چشم انتظار نتیجه مذاکرات و جنگ اوکراین

کدخبر: ۴۷۹۳۸۳
اقتصادنیوز: بازارهای با حساسیت ویژه، دور پایانی چانه زنی ها در مذاکرات وین را رصد می کنند.
بازارها چشم انتظار نتیجه مذاکرات و جنگ اوکراین

به گزارش اقتصادنیوز ، با بازگشت دوباره علی باقری کنی، رئیس هیات مذاکره کننده ایرانی به وین، به نظر می رسد مذاکرات وین در آستانه توافق یا بن بست قرار گرفته است و بازارها را همچنان حساس نگه داشته است. 

بازار ارز و سکه | دلار در دوراهی صعود و نزول

در بازار ارز و سکه، قیمت دلار در همان محدوده قبلی 25 و 26 هزار تومان دنبال می شود. البته تکانه های مثبت در بازار دیده می شود. با گمانه زنی های جدید و مطرح در خصوص روند مذاکرات وین که برخی از آن با عنوان توافق یا بن بست یاد می کنند، به نظر می رسد حساسیت ها به روزهای پایانی رسیده است. بازار ارز و سکه منتظر مشخص شدن و تعیین تکلیف مذاکرات وین هستند. از این رو دلار ممکن است به سطوح پایین تر از 24 هزار تومان هم فکر کند یا اینکه دوباره سودای 30 هزار تومان در سر داشته باشد. 

 

بازار سهام | سناریوی محتمل حرکت شاخص کل بورس

در بازار سهام شاخص کل بورس همچنان در نیمه دوم کانال 1.2 میلیون دنبال می شود. البته شاخص کل بورس درحالی روز یکشنبه نسبت به روز شنبه تغییر جهت داد که سناریوی محتمل تکرار و تداوم مسیر شاخص کل بورس در وضعیت نزولی با توجه به تعطیلی روز سه شنبه دارد. بورس بازان معتقدند در شرایط خروج پول ها با توجه به تعطیلی روز سه شنبه و استراتژی معامله گران در وضعیت فشار عرضه‌ها، احتمال نزولی شدن شاخص کل بورس در محدوده مشخص ممکن و محتمل است. هر چند که این وضعیت ناپایدار ارزیابی می شود. 

بازار خودرو | خودرو در انتظار تعیین تکلیف مذاکرات وین

اگرچه بازار خودرو در روز یکشنبه با افت قیمت دو محصول پرتیراژ ایران خودرو را هم به ثبت رساند اما بازار خودرو همچنان در انتظار تعیین تکلیف مذاکرات برجامی وین است. به نظر می رسد در صورت توافق قیمت ها مسیر نزولی را دنبال کنند و در صورت تداوم بن بست در مذاکرات احتمال دارد که دوباره شرایط دیگری رقم بخورد و التهاب ها در بازار پابرجا بماند. با این وصف خریداران و فروشندگان در بازار فعلا فعال نیستند. 

بازار مسکن | قیمت مسکن، حرکت روبه جلو اما بسیار آرام

گزارش اقتصاد کلان بانک مرکزی نشان می دهد در سایر بازارهای دارایی از جمله مسکن، بررسی‌ها حاکی از افزایش شاخص قیمت مسکن معامله‌ شده است. به‌ گونه‌ای که بر اساس اطلاعات اخذ شده از سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران طی دی‌ماه 1400 نسبت به ماه قبل 1.1 درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 20.3 درصد افزایش را تجربه کرد. گزارش اخیر بازار مسکن بانک مرکزی هم نشان میدهد که در بهمن هم شاهد تکانه های مثبت روبه جلوی قیمت ها بودیم.

بازار ارز دیجیتال | رمز ارزها در موقعیت دوگانه

با تداوم یافتن حملات روسیه به اوکراین، رمز ارزها در وضعیت دوگانه ای قرار دارند. از یک سو به عنوان دارایی مطمئن در زمانه پرریسک با شرایط رونق گرفتن تقاضا روبه رو شده و از سویی قیمت ها برای چندمین بار متوالی در روزهای گذشته نزولی شد؛ به طوریکه قیمت بیت کوین (تا تنظیم گزارش 00:40 بامداد) به کانال 37 هزار دلار برگشت. با این وصف سایر مرز ارزها هم روند نزولی به خود گرفتند. برخی از تحلیل ها حکایت از این دارد که اگر روسیه از ارزهای دیجیتال برای دور زدن تحریم ها استفاده کند، ممکن است در ابتدا افزایش تقاضا و به دنبال آن، افزاشی قیمت ها را در بازار شکل دهد اما در صورت تلاش ایالات متحده آمریکا و اروپا برای محدوده کردن رمز ارزها، این وضعیت ممکن است حالت عکس عمل کند و قیمت ها را در سراشیبی قرار دهد. در این میان البته برخی تحلیلها هم حکایت از این دارد که در شرایط فعلی امکان پیش بینی یا برآورد کف بیت کوین قابل شناسایی نیست.  

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید