بررسی نرخ سود بازارهای مالی

رکوردزنی نرخ بهره در هفته نزولی نرخ سودها

کدخبر: ۴۷۹۱۱۲
اقتصادنیوز: نرخ سود بین بانکی هفته اول اسفند ماه پس از دوماه دوباره افزایشی شده و به 20.33 درصد رسید. این در حالی است که سایر نرخ سود ها در بازارهای مالی در این مقطع روندی کاهشی را از خود بر جای گذاشته یا تغییری نداشته است.
رکوردزنی نرخ بهره در هفته نزولی نرخ سودها

به گزارش اقتصادنیوز ، در میان تمام بازارهای مالی در هفته اول اسفند تنها بازاری که شیب صعودی از خود برجای گذاشته بازار بین بانکی و نرخ بهره در این بازار بوده است.

بررسی آمارهای این شاخص در سایر بازار ها نشان می دهد نرخ سود در سه بازار مسیری نزولی را ثبت کرده است.

نرخ سود بین بانکی صعودی شد

نرخ سود بین بانکی از شاخص های مهم کلان اقتصادی است که اقزایش یا کاهش آن علامتی از تورم در کشور را در بردارد.

این نرخ طبق دستور دولت برای نجات بورس، از سوی بانک مرکزی هدفگزای شده بود تا در سقف 20 درصد قرار بگیرد در همین رابطه در بازار های بین بانکی و بازار باز این نهاد رفتار خود را تغییر داد تا بتواند نرخ سود را کنترل کند.

در همین رابطه عملیات انبساطی در بازار باز را به دلیل جذب ساده تر پول در آن گسترش داد.

درنهایت موفق شده بود که شیب هفتگی متغیر نرخ سود در کشور را در مسیر نزولی قرار دهد اما این روند دوماه بیشتر دوام نیاورده و پس از دوماه دوباره افزایش پیدا کرد.

در همین رابطه نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اسفند برابر با 20.33 درصد بوده که در قیاس با هفته قبل 0.07 واحد درصد افزایش داشته است.

ثبات نرخ سود در بازار باز هفته اول اسفند

کاهش نرخ سود بین بانکی در هفته اول از آخرین ماه سال 1400 در حالی رخ داد که بانک مرکزی سعی دارد همچنان بسط پول در بازار باز را افزایش دهد. این بازار به منظور مدیریت نقدینگی بانک ها و تنظیم نرخ سود بین بانکی در هر هفته ازدوسال گذشته تاکنون برگزار می شود.

در همین رابطه در هفته اول اسفند ماه بسط نقدینگی در بازار باز برابر با 83 هزار و 750 میلیارد تومان بوده که بالاترین میزان بسط هفتگی پول در تاریخ برگزاری این بازار بوده است.

نرخ سود در این بازار اما تغییری را با هفته قبل نداشته و همچنان در کمترین سطح خود یعنی 19 درصد در تمام مدت برگزاری بازار باز در دوسال گذشته قرار داشته است.

نرخ سود

کاهش نرخ سود دربازار اولیه؛ افزایش خرید اوراق

در بازار اولیه اوراق بدهی دولتی، دولت اوراق بدهی را به بانکها و نهادهای تامین سرمایه می فروشد تا از این طریق بتواند از این طریق کسری بودجه را تامین کند.

این اقدام متناسب با جذاب سازی اوراق بدهی در هفته ازسوی دولت انجام میشود. جذابیتی که از دوطریق نرخ سود و تاریخ سررسید صورت می گیرد.

عملیات در این بازار نشان می دهد در دومین هفته متوالی تنها بورسی ها مشتری اوراق بوده و در مجموع دو هفته تقریبا 12 هزار و 240 میلیارد تومان از کسری بودجه را تامین کرده اند.

بررسی نرخ سود ها در این بازار نشان می دهد در هفته پایانی بهمن ماه نرخ سود در بازار اولیه برابر با 21.76 درصد بوده که با اندکی کاهش درنهایت در سطح 21.51 درصد قرار گرفت.

روند کاهشی نرخ سود در این بازار نشان می دهد انچه موجب رشد بیشتر معاملات دربازار اولیه شده احتمالا کوتاه تر بودن تاریخ سررسید در اوراق عرضه شده در این مقطع بوده است.

کاهش نرخ سود در بازار ثانویه هفته اول اسفند

در بازار ثانویه اوراق بدهی معامله گران می توانند اوراق خریداری شده در بازار اولیه را با نرخ سود دیگری با هدف نقدشوندگی در بازار ثانویه به فروش برسانند.

این نرخ برای اوراق یک ساله تا سه ساله در هفته اول اسفند ماه تقریبا روندی کاهشی را ثبت کرده است.

در اوراق با سررسید یک ساله این نرخ برابر با 22.4 درصد بوده که نسبت به هفته قبل خود تقریبا 0.1 واحد درصد افت داشته است.

اوراق دو ساله نیز در سطح 23 درصد قرار گرفته و کاهشی 0.2 واحد درصدی را در قیاس با هفته قبل خود ثبت کرده است.

دراین مقطع اوراق سه ساله هم موازی با سایرین به سطح 23.4 درصد تنزل پیدا کرده است.

کاهش نرخ سود وام مسکن در هفته اول اسفند

آخرین بازار مورد بررسی که مانند دو بازار دیگر سیری کاهشی را در رفتار خود ثبت کرده بازار اوراق تسه وام مسکن در مقطع مشابه بوده است.

در این بازار متقاضیان برای خرید خانه می توانند اوراق را تا سقف معلوم برای مجردین و متاهلین خریداری کنند. قیمت این اوراق به دلیل دوبرابر کردن این سقف در هفته های اخیر و کاهش عرضه در بازار به درجات بالایی رسیده و به تبع آن نرخ سود نیز مسیری افزایش را ثبت کرده است.

اما در هفته اول اسفند ماه هزینه اوراق تسه در مقایسه با پایان هفته گذشته کاهش محسوسی داشته که در نهایت منجر به افت نرخ سود بین بانکی در این بازار شد. در همین رابطه نرخ سود در هفته گذشته از 23.55 درصد به سطح 22.8 درصد تنزل پیدا کرد. 

نرخ سود

 

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید