رصد بازار خودروهای داخلی؛

خودرو مدل 1401 نرسید؛ بازار بدون مشتری ماند

کدخبر: ۴۷۸۷۳۲
اقتصادنیوز: اسفندماه شد و از رونق خرید و فروش در بازار خودروها خبری نیست. قیمت ها در نخستین هفته اسفندماه در مقایسه با هفته قبل یا ثابت ماندند و یا کاهش یک تا چهار میلیون تومانی را تجربه کردند. این در شرایطی بود که در هفته گذشته برخی خودروها با رشدها 7 تا 13 میلیون تومانی رو به رو شده بودند.
خودرو مدل 1401 نرسید؛ بازار بدون مشتری ماند

به گزارش اقتصادنیوز ؛ ​بررسی بازار خودروها در نخستین هفته اسفندماه حکایت از آن دارد که انتظار خریداران برای حضور در بازار، پالس های مثبتی که از مذاکرات هسته ای دیده می شود در کنار نوسان نرخ دلار که در این هفته نزولی هم بود، باعث شده است که بازار خودروها انگیزه ای برای رشد قیمت و گرانی نداشته، به همین دلیل در هفته ای که پشت سر گذاشته شد، قیمت پنج خودرو در مقایسه با هفته قبل هیچ تغییری نکرد و در مقابل قیمت 9 خودرو کاهش یافت. این هفته تیبا صندوقدار با کاهش چهار میلیون تومانی رکورددار افت قیمت در بازار خودروها بود. فعالان بازار خودروها عدم ورود خودرو با مدل جدید را یکی دیگر از  عوامل سردی حضور خریداران در بازار می دانند. معمولا در ماه پایانی سال خودروهای عرضه شده در بازار با مدل سال جدید وارد بازار می شد اما امسال به دلیل بالا بودن میزان تعهد خودروسازان برای تحویل خودروهای پیش فروش شده چنین اتفاقی نیفتاد. براساس روند هر ساله با ورود به اسفند ماه خودروهای عرضه شده در بازار با مدل سال بعد در بازار عرضه می شوند، اما این سنت امسال شکسته شد؛ بطور مثال در سال جاری و با ورود به اسفندماه خریداران در بازار منتظر مدل های 1401 به بازار بودند که این خودروها امسال وارد بازار نشدند؛ روندی که موجب شد تا خریدارن برای رسیدن خودروها با مدل سال جدید صبر کنند.

وضعیت بازار خودرو

در نخستین هفته اسفند ماه، قیمت «سمندLX با موتورEF7»، «رانا پلاس»، «دنا معمولی»، «دنا پلاس»، «شاهین»، «کوییک معمولی»، «تیبا صندوقدار»، «تیبا 2» و «ساینا» با کاهش قیمت در بازار رو به رو شدند. این 9 خودرو افت قیمت های یک تا چهار میلیون تومانی را ثبت کردند. این در حالی بود که این هفته برای خانواده پژو 206 با ثبات قیمت سپری شد و «سمند سورن» و «کوییک R» هم ثبات قیمت را در مقایسه با هفته قبل حفظ کردند.

قیمت کوییک در بازار خودرو

این هفته خانواده کوییک، هم کاهش قیمت و هم ثبات قیمت در معاملات را ثبت کردند. «کوییک معمولی» یک میلیون تومان در مقایسه با هفته قبل ارزان شد و 194 میلیون تومان به فروش رسید و «کوییک R» هم با ثبات قیمت همچون هفته قبل 199 میلیون تومان دست به دست شد.

اما «شاهین» که در هفته و حتی ماه های گذشته همواره بازار آرامی داشت و نهایتا نوسان قیمتی یک میلیون تومانی را تجربه کرده بود، این هفته با کاهش قیمت سه میلیون تومانی رو به رو شد. «شاهین» در نخستین هفته اسفند ماه 342 میلیون تومان قیمت خورد. 

کوییک 6

قیمت تیبا در بازار خودرو

اسفندماه برای خانواده تیبا با کاهش قیمت آغاز شد. این هفته هم «تیبا صندوقدار» و هم «تیبا 2 معمولی» کاهش قیمت یافتند. بر همین اساس تیبا صندوقدار با تجربه کاهش چهار میلیون تومانی 181 میلیون تومانی شد و تیبا 2 معمولی هم 2 میلیون تومان کاهش قیمت یافت و 184 میلیون تومان به فروش رفت.

«ساینا» هم در این هفته یک میلیون تومان ارزان تر شد و از سوی فعالان بازار خودروها 194 میلیون تومان قیمت داده شد.

تیبا 6

قیمت محصولات پژو در بازار

هرچند که هفته پایانی بهمن ماه برای خانواده پژو 206 هفته گرانی بود و مدل های مختلف این خانواده با افزایش قیمت رو به رو شدند و تیپ 2 و تیپ 5 با افزایش قیمت های 13 و 12 میلیون تومانی رکورددار افزایش قیمت در بازار خودروها شدند، اما 206 ها این هفته ثبات قیمت داشتند و نسبت به هفته ای که رکورددار افزایش قیمت شدند، هیچ تغییر قیمتی را ثبت نکردند. به این ترتیب «پژو 206 تیپ 2» و «پژو 206 تیپ 5» این هفته به ترتیب 269 و 330 میلیون تومان قیمت داشتند و صندوقدار این خانواده یعنی «پژو 206 صندوقدار» هم 325 میلیون تومان معامله شد.  به گفته فعالان بازار خودرو در حال حاضر پژو 206 تیپ 5 و پژو 206 صندوقدار با مدل 1399 در بازار معامله می شوند.

پژو 6

قیمت خانواده سمند در بازار

خانواده سمند هم این هفته هم ثبات و هم کاهش قیمت را تجربه کردند. «سمند LX با موتورEF7» یک میلیون تومان کاهش قیمت یافت و 281 میلیون تومان به فروش رسید و «سمند سورن» هم با ثبات قیمت 314 میلیون تومان معامله شد.

سمند 6

قیمت سایر پرطرفدارها

نخستین روزهای اسفند برای سایر خودروهای پرطرفدار بازار هم با نوسان کاهشی پشت سر گذاشته شد.  «رانا پلاس» یک میلیون تومان ارزان شد و 309 میلیون تومان قیمت خورد. «دنا معمولی» هم 2 میلیون تومان کاهش قیمت یافت و 351 میلیون تومان به فروش رفت و «دنا پلاس توربو» هم با کاهش سه میلیون تومانی 490 میلیون تومان دست به دست شد.

دنا 6

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید