شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اردوغان

تصمیم عجیب اردوغان درباره لیر چیست ؟

کدخبر: 477080
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، قول داده بود که نرخ بهره را بشکند، علیرغم اینکه تورم در این کشور در ماه گذشته به بالاترین میزان در ۲۰ سال گذشته یعنی ۴۸.۶۹ درصد رسید.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، قیمت لیر ترکیه در معاملات بعدازظهر پنجشنبه اندکی کاهش یافت زیرا بانک مرکزی آن تصمیم گرفت نرخ بهره اصلی را در ۱۴ درصد نگه دارد.

پیش از این اعلامیه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، قول داده بود که نرخ بهره را بشکند، علیرغم اینکه تورم در این کشور در ماه گذشته به بالاترین میزان در ۲۰ سال گذشته یعنی ۴۸.۶۹ درصد رسید.

جیسون تووی، اقتصاددان ارشد بازارهای نوظهور در کپیتال اکونومیکس در این باره می نویسد: افزایش بیشتر تورم به نزدیک به ۵۰ درصد سالانه در ژانویه به وضوح کافی نبود تا بانک مرکزی ترکیه (و مهمتر از همه، رئیس جمهور اردوغان) را به سمت راست گرایی سوق دهد.

هر دلار لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا در ساعت ۱۶:۳۰ با قیمت ۱۳.۶۲۴۳ معامله می شد.

پول ترکیه در سال گذشته بیش از ۴۸ درصد از ارزش خود را از دست داده است زیرا اردوغان سیاست خود را مبنی بر اجتناب از افزایش نرخ بهره با وجود تورم بسیار بالا ادامه داده است.

ذخایر ارزی ترکیه به طور پیوسته در حال کاهش است و ترک هایی که به لیر حقوق می گیرند به طور فزاینده ای قادر به خرید کالاهای اساسی با افزایش قیمت ها نیستند. افزایش شدید تعرفه های برق و گاز طبیعی درد و رنج مصرف کنندگان و مشاغل را تشدید کرده است.

پیش بینی قیمت لیر/ تصمیم عجیب اردوغان چیست ؟

اردوغان روز پنجشنبه متعهد شد که تورم را تک رقمی کند. کاپیتال اکونومیکس پیش بینی می کند که تورم در ماه های آینده حدود ۵۰ درصد باقی بماند و تنها تا پایان سال ۲۰۲۲ کاهش یابد.

علیرغم بدتر شدن پس‌زمینه تورم، افزایش نرخ بهره همچنان دور از ذهن باقی می‌ماند، زیرا سیاست‌گذاران به دنبال «مدل اقتصادی جدید» خود یعنی نرخ‌های بهره پایین و لیر ضعیف ادامه می‌دهند.

لیر در هفته‌های اخیر در حدود ۱۳.۵ دلار ثابت مانده است، که توسط مداخله شدید بانک مرکزی در FX تقویت شده است. اما بسیاری از اقتصاددانان استدلال می کنند که وضعیت موجود پایدار نیست.

تیموتی اش، استراتژیست بازارهای نوظهور در Bluebay Asset Management در توییتر نوشت: اردوغان گفت که بحث در مورد نرخ بهره فروکش کرده است؛ من کاملاً مخالفم. لیر ممکن است با مداخله گسترده FX تثبیت شده باشد، اما این یک راه حل کوتاه مدت است.

گفتنی است که پس از اولین سفر رسمی اردوغان به امارات متحده عربی در نزدیک به یک دهه گذشته، او بیش از دوازده قرارداد همکاری را با رهبری شیخ نشین نفت خیز خلیج فارس امضا کرد که متعهد به سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد دلاری در ترکیه شده است. به نظر می رسد این سفر بخشی از تلاش های گسترده تر رئیس جمهور ترکیه برای بهبود روابط با کشورهای عربی خلیج فارس و همچنین رژیم غاصب صهیونیستی پس از سال ها تنش و بی اعتمادی است.