بررسی نرخ سود بازارهای مالی در هفته سوم بهمن

سقوط نرخ سود بین بانکی به کف چهار ماهه

کدخبر: ۴۷۵۹۱۰
اقتصادنیوز: نرخ سودبین بانکی پس از کاهش نرخ سود در بازار باز، مسیر نزولی خود را ادامه داده و به کمترین سطح خود در 4 ماه اخیر رسید. در میان بازارهای مالی نرخ سود در بازار بین بانکی تنها کاهش های هفتگی نرخ سود ها بوده است.
سقوط نرخ سود بین بانکی به کف چهار ماهه

به گزارش اقتصادنیوز ، نرخ سود در برخی بازارهای مالی هفته سوم بهمن  ماه سیری صعودی را به ثبت رسانده و در برخی بازارها رکوردهای کاهشی کم سابقه ای را از خود برجای گذاشته است.

در بازار حراج اوراق بدهی دولتی نیز باوجود آن که نرخ سود تغییری را ثبت نکرده بود حجم خرید اوراق رونی صعودی پیدا کرده و به قله یک ماهه رسید.

بازار اولیه اوراق بدهی دولتی در هفته سوم بهمن

بازار اولیه اوراق بدهی دولتی به منظور تامین کسری بودجه از طریق فروش اوراق برگزار می شود.

نرخ سود در این حراج یکی از مهمترین عوامل عوامل جذابیت اوراق به شمار آمده و هر تغییری در آن می تواند در پذیرش و خرید اوراق و در نهایت وضعیت تورمی کشور دخیل باشد.

در این بازار که بازیگران اصلی آن وزارت اقتصاد و دارایی، بانک مرکزی، بانکها و نهادهای تامین سرمایه هستند اوراق بدهی دولتی به فروش گذاشته می شود. خریدار این اوراق بانکها و نهادهای مالی بوده و فروشنده وزارت اقتصاد و دارایی است. بانک مرکزی نیز در مقام کارگزار نظارت بر داد و ستد فروش این اوراق را بر عهده دارد.

این بازار در هفته های اخیر روند معاملات حاکی از آن بود که نرخ سود تفاوتی رادر مقایسه با هفته های قبل نداشته است. این نرخ تقریبادر سطح 21.9 درصد بوده اما حجم خرید اوراق افزایش بی سابقه ای پیدا کرده و به 2 هزار و 710 میلیارد تومان رسید. این بیشترین میزان خرید اوراق بدهی در 5 هفته اخیر بوده است.

ثبات نرخ سود در بازار ثانویه اوراق بدهی

بازار ثانویه اوراق بدهی دولتی در هفته سوم بهمن ماه تغییری را در مقایسه با هفته قبل ثبت نکرد. این اوراق در نرخ سود یک ساله در همان سطح 22 درصد باقی ماند. اوراق با بازدهی دوساله نیز در سطح 23 درصد قرار گرفت و نسبت به هفته ثبت تغییری نداشت.

مانند دو اوراق بالا، سررسید های سه ساله نیز روندی ثابت داشته و در نهایت در مرز 24 درصد ثابت ماند.

نرخ سود

نرخ سود وام مسکن به 23 درصد رسید

اوراق حق تقدم تسهیلات بانک مسکن (به‌صورت خلاصه تسه) اوراقی هستند که مالکان آن‌ها می‌توانند با مراجعه به بانک در ازای هر برگه از آن، از امتیاز استفاده از 500 هزار تومان تسهیلات خرید یا ساخت مسکن استفاده کند. ‌در حال حاضر از اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن می‌توان برای گرفتن دو وام به‌صورت هم‌زمان استفاده کرد.

یک وام در قالب خرید مسکن است و وام دیگر که برای بازسازی و تعمیر استفاده می شود در قالب تسهیلات جعاله پرداخت می شود. 

بانک مسکن به منظور کاهش هزینه اوراق در بازار خرید و فروش وام مسکن تصمیم گرفت تا تخفیف 50 درصدی در خرید اوراق اعمال کند.

این تخفیف در ابتدا هزینه اوراق را کاهش داد اما این کاهش دوامی نداشته و در ادامه موجب رشد دوباره هزینه اوراق تا روز 20 بهمن ماه شد. این رقم به 147 هزار تومان رسیده و در ادامه نرخ سود را در این محاسبه به 23 درصد رسانید. قیمت ثبت شده از هزینه اوراق اکنون در قله دوساله قرار گرفته است.

نرخ سود در بازار باز کاهش یافت

بانک مرکزی هر هفته درعملیات بازار باز به خرید و فروش اوراق بدهی بین بانکها می پردازد تا از این طریق بتواند نقدینگی بانکها را کنترل کند. این بانک از این طریق نرخ سود بازار بین بانکی را تنظیم میکند.

در هفته سوم بهمن ماه روند بسط نقدینگی در بازار صعودی شده و رکوردی بی سابقه را ثبت کرد. حجم بسط نقدینگی در این بازار برابر با 80 هزار میلیارد تومان بوده و به موازات آن نرخ سود در این بازار مسیری کاهشی را از خود برجای گذاشت.

این نرخ در هفته سوم بهمن ماه به  19 درصد رسیده و در کف چهار ماهه قرار گرفته است.

نرخ سود بین بانکی در کف چهار ماهه

با افزایش نرخ سود در بازار باز متعاقبا نرخ سود بین بانکی نیز تغییر خواهد کرد. به طور کلی حجم معاملات و نرخ سود در بازار کناری منجر به تاثیرگذاری در بازار بین بانکی خواهد بود. در این بازار بانک ها اقدام به قرض گیری از یکدیگر می کنند.

کف و سقف نرخ سود در بازار بین بانکی توسط بانک مرکزی تعیین می شود که از 14 تا 22 درصد است.

طبق اعلام بانک مرکزی نرخ سود بین بانکی در هفته سوم بهمن ماه برابر با 20.31 درصد ثبت شده و نسبت به هفته قبل 0.08 واحد درصد کمتر شد. مقایسه این آمار با هفته های قبل نشان می دهد این کمترین میزان نرخ بهره در 4 ماه گذشته بوده است.

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید