سهم بورسی ها از خرید اوراق بدهی چقدر شد؟

رکورد یک ماهه خرید اوراق بدهی شکست

کدخبر: ۴۷۵۰۵۴
اقتصادنیوز: فروش اوراق در هفته سوم بهمن ماه 1400 به رکورد خود در یک ماه گذشته رسید. بررسی سهم بانک ها و بورسی ها نشان می دهد در مجموع 61 درصد اوراق در بازار سرمایه فروخته شده و 39 درصد آن را نهادهای مالی خریداری کرده اند.
رکورد یک ماهه خرید اوراق بدهی شکست

به گزارش اقتصادنیوز ، فروش اوراق بدهی دولتی در هفته سوم بهمن ماه به رکورد یک ماهه رسید. طبق آمار بانک مرکزی در مرحله سی و یکم حراج اوراق بدهی دولتی 2 هزار و 710 میلیارد تومان اوراق فروخته شده که بالاترین سطح عملیات از نیمه دی ماه تاکنون بوده است.

به طور کلی دولت در بازار اولیه حراج اوراق بدهی سعی در فروش اوراق به منظور تامین کسری بودجه دارد. این اقدام با توجه به آن که از طریق آن نیازی به چاپ پول وجود ندارد، می تواند یکی از راه های غیر تورمی در افزایش درآمدهای دولت باشد.

رکوردفروش اوراق بدهی دولتی در هفته سوم بهمن

در هفته منتهی به 19 بهمن ماه دولت توانست 2 هزار و 710 میلیارد تومان اوراق به مشتریان خود بفروشد. مشتریان در بازار اولیه حراج اوراق بدهی دولتی، بانک ها و نهادهای تامین سرمایه بوده که در این هفته رشد قابل توجهی پیدا کرد.

در مرحله سی و یکم حراج اوراق بدهی دولتی، 2 هزار و 240 میلیارد تومان را بورسی ها خریداری کردند که 83 درصد از کل فروش هفتگی در این مقطع بوده است. سهم 17 درصدی دیگر را بانک ها در این هفته ثبت کردند که به لحاظ مقداری معادل با 470 میلیارد تومان بوده است.

 بررسی ویژگی اوراق بدهی دولتی در هفته های اخیر نشان می دهد اوراق عرضه شده در این بازار اراد 94 و اراد 96 بوده است.

اراد 94، نرخ سودی معادل با 21.98 درصد و اراد 96 نیز برابر با 21.78 درصد بوده است.

تاریخ سررسید اوراق عرضه شده در این بازار سه ساله بوده که در هفته های گذشته جذابیت کمتری برای مشتریان داشت.

در این هفته اما این اوراق برای مشتریان جذاب تر شده و موجب شده تا سطح عملیات رشد بالاتری پیدا کند.

اوراق بدهی

کل اوراق به فروش رفته تا هفته سوم بهمن

به طور کلی در هفته اخیر 4 هزار و 690 میلیارد تومان اوراق به مشتریان عرضه شد. برخلاف هفته های گذشته که سهم کمی از اوراق فروخته می شد در این هفته 57.8 درصد از اوراق پیشنهادی دولت فروخته شد که سطح بالایی در مقایسه باهفته های گذشته به شمار می آید.

در نهایت در مجموع هفته های برگزاری حراج، 68 هزار و 900 میلیارد تومان اوراق در بازار اولیه فروخته شده است. از این میان 61 درصد را بورسی ها و 39 درصد را بانک ها خریداری کرده اند.

در هفته بعد نیز آمارهای منتشر شده نشان می دهد 5 هزار میلیارد تومان اراد 100 در بازار اولیه عرضه خواهد شد که در مقایسه با سایرین تاریخ سررسید پایین تری دارد. 

اوراق بدهی

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید