بسته خبری اقتصادنیوز پنج شنبه 7 بهمن 1400

زمان احتمالی لغو تحریم ها/تصمیم مهم بورسی دولت

کدخبر: ۴۷۱۹۸۷
اقتصادنیوز: مذاکرات وین با حساسیت بیشتری دنبال می شود و احتمال رسیدن توافق با گمانه زنی همراه است.
زمان احتمالی لغو تحریم ها/تصمیم مهم بورسی دولت

به گزارش اقتصادنیوز ، درحالی مذاکرات وین به روزهای حساس خود نزدیک شده که روسیه مدعی شده، احتمال به توافق رسیدن تا پایان ماه فوریه وجود دارد و در ماه بعد نیز احتمال لغو تحریم ها وجود دارد.

اخبار سیاسی | قطری ها امروز به تهران می آیند

علی باقری مذاکره کننده ارشد ایران دیروز با میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات دیدار کرد. میخاییل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین مدعی شده توافق در این گفت‌وگو تا پایان ماه فوریه (اوایل اسفندماه) امکان‌پذیر است. او همچنین مدعی شده،  اگر توافق برای احیای برجام طی ماه آینده صورت گیرد، احتمالاً تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران از ماه آوریل (اواسط فروردین ۱۴۰۱) لغو خواهد شد. در همین حال ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می گوید: از همان آغاز مذاکرات آماده مذاکره مستقیم با ایران به همراه متحدان و شرکای خود بوده ایم و معتقدیم تعامل مستقیم با ایران در مورد برجام و سایر مسایل مفیدتر خواهد بود.

در تازه ترین رویدادها، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی ، معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر امروز پنجشنبه با حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه در تهران دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. این دیدار به نظر حاوی رد و بدل موضوع‌هایی است که در آینده روی روابط کشورها میتواند موثر و معنادار تلقی شود. دیروز، وزیران خارجه آمریکا و کویت در یک نشست خبری مشترک در خصوص مذاکرات وین رایزنی کردند.

اسپوتنیک در گزارشی اعلام کرد: دونالد ترامپ در ویدئویی خود را رئیس جمهور بعدی آمریکا خطاب کرد!

اخبار اقتصادی | مصوبه مهم اقتصادی دولت 

بر اساس مصوبه ستاد اقتصادی دولت، شرکت‌های پتروشیمی و فولادی شاهد کاهش قابل ملاحظه قیمت گاز در ماه جاری خواهند بود. سقف قیمت گاز طبیعی طبق مصوبه قبلی ستاد، ۵۰۰۰ تومان برای خوراک و ۲۰۰۰ تومان برای سوخت مورد تایید مجدد قرار گرفت.  این مصوبه روز چهارشنبه به وزارت نفت ابلاغ شده و بر این مبنا به مجلس ارسال می‌شود.

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس طی نامه ای به رییسی رئیس جمهور و محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس به اثرات تصمیمات بودجه ای بر بازار سرمایه و بورس پرداخت. عضو هیات رئیسه مجلس: هفته آینده اتفاقات خوبی را برای بورس شاهد خواهیم بود. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین در جمع خبرنگاران از کاهش نرخ مالیات بر عملکرد بنگاه های اقتصادی به میزان ۵ واحد درصد خبر داد. به گفته پور ابراهیمی، پایه های مالیاتی جدید در اقتصادی تعریف شد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفته است: هم‌اکنون هیچ‌گونه مشکلی برای تولید نفت وجود ندارد و بر اساس تعهد و مأموریت، شرکت ملی نفت ایران باید تا پایان اسفندماه، تولید نفت را به‌میزان پیش از تحریم‌ها برساند به گفته او اگر بخواهیم تولید نفت خام را به ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز برسانیم تقریبا به ۹۰ میلیارد دلار و اگر بخواهیم ظرفیت تولید روزانه گاز را از یک میلیارد مترمکعب به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب متناسب با نیاز کشور تا سال ۱۴۰۴ برسانیم، باید ۷۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کنیم.

بر اساس گزارش مرکز آمار؛ در دی ماه ١٤٠٠ عدد شاخص کل برای خانوارهای کشور به ٣٨٨.٢ رسید که نسبت به ماه قبل ٢.٤ درصد افزایش نشان می‌­دهد. 

صندوق بین المللی پول در تازه ترین گزارش خود پیش بینی درباره رشد اقتصادی جهان در سال 2022 را کاهش داد. به گزارش بلومبرگ، صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است رشد اقتصادی جهان در سال 2022 به کمتر از 4.4 درصد خواهد رسید، آن هم در شرایطی که بحران شیوع ویروس کرونا وارد سومین سال پیاپی شده است. در همین حال جروم پاول رئیس فدرال رزرو در کنفرانس مطبوعاتی گفته است: با افزایش تورم و بازار کار سالم، ما به تعدیل سیاست ها ادامه خواهیم داد. سیاست پولی ما در پاسخ به محیط در حال تغییر تکامل یافته است. اقتصاد آمریکا قدرت زیادی از خود نشان داده است. بدون شک گونه امیکرون بر رشد اقتصادی این سه ماهه تاثیر خواهد گذاشت.

وزارت انرژی عربستان سعودی و وزارت برق عراق روز سه‌شنبه و در جریان برگزاری همایش تجاری دو روزه سعودی-عراق، تفاهم‌نامه‌ای با هدف تعریف چارچوب همکاری مشترک در بحث اتصال شبکه برق دو کشور امضا کردند. عادل کریم، وزیر برق عراق اعلام کرد که عملیات اتصال شبکه برق دو کشور طی دو سال آینده نهایی خواهد شد.

اخبار شرکت ها | مجوز صندوق بازارگردانی سهام عدالت صادر شد

در مهمترین خبر مربوط به اخبار شرکت ها، خبر رسید که مجوز صندوق اختصاصی بازارگردانی سهام عدالت صادر شد.

#دسینا  | با توجه به تصمیمات هیات مدیره لابراتوارهای سینا دارو در خصوص افزایش سرمایه شرکت اعلام میکنیم: پیشنهاد ارائه و منتشر شده، لغو شد.

#کنور | شرکت موفق به اخذ جواز تاسیس کارخانه کنسانتره 800000 تنی در استان همدان شهرستان بهار شد.

#خموتور | بر اساس مذاکرات بعمل آمده با مشتری عمده و تصویب هیئت مدیره، نرخهای فروش محصولات این شرکت به طور میانگین به میزان 25 درصد افزایش می یابد.

#شیراز | عطف به مکاتبات و پیگیری های شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت گاز،با توجه به برودت هوا و افت فشار گاز، تولیـد واحد های اوره و آمونیاک منطقه سه این شـرکت از تاریخ 1400/11/06 تا اطلاع ثانوی متوقف گردید. بر همین اساس با استفاده از موقعیت پیش آمده و تمهیدات صورت پذیرفته، عملیات تعمیرات اضطراری واحـدهای مذکور شروع گردید. لازم به ذکر است که پیش بینی تولید جهت سال1400 بر مبنای 330 روز تولید لحاظ گردیده و معادل 35 روز جهت توقفات غیر معمول و تعمیرات اساسـی در نظر گرفته شده است. لیکن با توجه به مراتب فوق شـرکت پتروشیمی شیراز می تواند تا پایان سالجاری مقادیر تولید پیش بینی شده را محقق سازد

#ثبهساز | مشارکت درساخت مسکونی واقع در استان البرز، کرج،عظیمیه،میدان مهران،بلوار گلستان،خیابان شهید حسینی،قطعه 76 تفکیکی به مساحت عرصه 800 متر مربع و زیر بنای تقریبی کل 3،906 متر مربع که همگی در 8 طبقه شامل یک طبقه زیر زمین و یک طبقه همکف و 6 طبقه مسکونی  است.

#فسبزوا | کاهش تولیدحدود 45 هزار تن تولید آهن اسفنجی به دلیل برودت هوا و شرایط شبکه گاز و برق استان

#لخزر | در فروش سرقفلی مغازه همکف به مساحت 100 م.م تجاری به انضمام 60 م.م نیم طبقه در تهران (در سپهبد قرنی توسط بانک مسکن)، حسب بازگشائی پاکت‌ها، صنعتی پارس خزر برنده مزایده اعلام شد.

#کاما | باما از عدم حصول نتیجه از شرکت در مزایده خبر داد. موضوع مزایده: فراخوان ارزیابی کیفی انجام سرمایه گذاری به منظور تجهیز، آماده سازی و بهره برداری از معدن طلای جانجا و احداث و بهره برداری از کارخانه تولید کنسانتره مس به ظرفیت سالانه 130 هزار تن و دلایل عدم حصول نتیجه:  اعلام نشد.

#کگهر | ا صنعتی و معدنی گل گهر از کتشاف تکمیلی، تجهیز، آماده سازی و بهره برداری از معدن مس طلای جانجا واقع در استان سیستان و بلوچستان خبر داد.

#دبالک | افزایش سرمایهُ شرکت از 37 میلیارد تومان به 52 میلیارد تومان و با عنایت به انقضای مهلت استفاده از حق تقدم مذکور برای تحقق افزایش سرمایه بدین وسیله تعداد 13.2 میلیون سهم 100 تومانی برای پذیره نویسی عمومی عرضه میشود. مهلت پذیره نویسی عمومی از 6 بهمن تا 5 اسفند تعیین شد.

#فباهنر | افزایش سرمایۀ شرکت از 112.5 میلیارد تومان به‌ 262.5 میلیارد تومان (از محل مطالبات و آورده نقدی) مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسید.

#وپخش | افزایش سرمایۀ شرکت از 84 میلیارد تومان به 355 میلیارد تومان (از محل مطالبات و آورده نقدی و سود انباشته) در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسید.

#ثامان | جلسه مجمع عمومی این شرکت در اصفهان (خیابان جی نبش اتوبان شهید آقابابائی سالن همایش شهروند) در ساعت 10 چهارشنبه 20 بهمن برگزار میشود.

#گوهران | جلسه مجمع عمومی این شرکت در تهران (تقاطع بزرگراه جلال آل احمد و شهید چمران- زیر پل نصر (گیشا)- دانشکده مدیریت دانشگاه تهران- ساختمان الغدیر- طبقه اول) در ساعت 10 دوشنبه 18 بهمن برگزار میشود.

 #آریا | جلسه مجمع عمومی این شرکت با دستورکار افزایش سرمایه در  تهران (خیابان ملاصدرا-خیابان شیراز شمالی-خیابان حکیم اعظم- پلاک 30 دانشگاه خاتم) در ساعت 10 شنبه 16 بهمن برگزار میشود.

  • برجام
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید