پدیده کمتر مشاهده در بازار دلار

پیام جدید بانک مرکزی به بازار دلار

کدخبر: ۴۶۹۳۹۸
اقتصادنیوز : قیمت دلار روز گذشته کاهش یافت اما معامله گران قیمت دلار ، بازار ارز امروز یکشنبه 26 دی 1400 را چگونه پیش بینی کرده اند؟
پیام جدید بانک مرکزی به بازار دلار

به گزارش اقتصادنیوز ، بازار ارز در اولین روز هفته جاری شاهد کاهش قیمت دلار بود .این اسکناس آمریکایی روز گذشته 500 تومان از ارزش خود را از دست داد و به زیر مرز 27 هزار و 500 تومان رفت. قیمت دلار دیروز بر روی 27 هزار و 450 تومان قرار گرفت. قیمت درهم نیز روز گذشته با افت قیمت دلار  110 تومان عقب نشینی کرد. 

پیام جدید بانک مرکزی به بازار دلار

اظهارات شب گذشته رئیس کل بانک مرکزی نیز می تواند پیامی مهم و جدید به بازار ارز باشد. بار قبل که رییس کل بانک مرکزی به تلویزیون رفت 5 آبان بود و آن موقع قیمت دلار 27 هزار و 700 تومن بود و نرخ ارز بعد از صحبت‌های صالح‌آبادی متعادل ماند. الان نیز نرخ حول 27700 تومن است و بخشی از بازار تصور می‌کند بعد از این دور از صحبت‌های صالح‌آبادی وضعیت 5 آبان تکرار می‌شود. این احتمال نیز دلیل دیگری است بر اینکه بازار شاهد یک عقب‌نشینی باشد و به اصطلاح بازاری‌ها جنس کم باشد.

علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی شب گذشته درباره وضعیت بازار ارز گفت: در حال حاضر درآمد دولت نسبت به گذشته افزایش یافته و دسترسی به منابع ارزی نیز بهتر شده است که این موارد به کنترل بازار ارز کمک کرده است.

وی افزود: در بازار متشکل هم از زمانی که کار خود را شروع کرده است روز به روز عمق بازار بیشتر شده است، در سال ۹۸ عمق بازار ۵۰ میلیون دلار بوده که در سال ۹۹ به ۷۰۰ میلیون دلار رسیده است و امسال نیز تاکنون بیش از این میزان در بازار متشکل مبادله شده است. بانک مرکزی در این بازار بازارگردان است اما هیچگونه عرضه‌ای ندارد و خود صادرکنندگان ارز را در بازار عرضه می‌کنند و نیاز به استفاده از منابع ارزی بانک مرکزی در این بازار نیست.

صالح آبادی ادامه داد: بازار اکنون متعادل است و عرضه و تقاضا در بازار تعادل دارد. در زمانی که نیاز باشد بانک مرکزی می‌تواند به عنوان بازارگردان در بازار حضور پیدا کند اما در حال حاضر نیاز به حضور بانک مرکزی در این بازار بسیار کم بوده و ذخایر بانک مرکزی استفاده نشده است و بازار، خود را اداره کرده است. در صورتی که بازار نیاز به عرضه و تقاضا داشته باشد این کار را انجام می‌دهیم.

وی افزود: بانک مرکزی اهداف و سیاست‌های خود را در بازار دارد اما سعی ما بر این است که بازار خودش را مدیریت کند و خوشبختانه تعادل بسیار خوبی در سامانه نیما و بازار متشکل ارزی برقرار است

پدیده کمتر مشاهده  در بازار دلار 

بازار در روز‌های اخیر، دوباره با یک پدیده کمتر مشاهده شده روبرو بوده و آن اینکه قیمت نقدی دلار در بازار تهران، از قیمت سایت‌های اعلام نرخ، بازار سلیمانیه و بازار فردایی بیشتر است.

این موضوع علاوه بر اینکه با روندهای طبیعی بازار همخونی ندارد (در واقع  معمولا قیمت تهران از فردایی و سلیمانیه پایین‌تر بوده) با جو مثبت خبری در بازار نیز همخوانی ندارد. برای بر هم خوردن روند بازار، دو دلیل می‌توان ذکر کرد: دلیل اول این است که در بازار ارز عقب‌نشینی سمت عرضه از سمت تقاضا محسوس‌تر است. دلیل دوم به برجسته کردن اخبار برمی‌گردد.

در سمت رسمی بازار نیز بازارساز، قیمت بازار متشکل ارزی را 400 تومان کاهش داد. این درحالی است که در روز چهارشنبه، قیمت دلار را 1000 تومان بالا برده بود. کاهش نرخ متشکل نشان می‌دهد که بازارساز قصد دارد با مانور روی قیمت، سد کاهشی دلاررا بشکند.

اما معامله گران قیمت دلار ، بازار ارز امروز  یکشنبه 26  دی 1400 را چگونه پیش بینی کرده اند؟ 

 پیش بینی قیمت دلار از مسیر قیمت درهم

قیمت درهم در معاملات پشت خطی  دیشب بر روی 7 هزار و 600 تومان قرار گرفت که نسبت به قیمت معاملات نقدی روز شنبه 20 تومان رشد کرده بود . قیمت طلایی درهم نیز  شب گذشته بر روی 7هزار و 620 تومان قرار گرفت. بنابراین پیش بینی قیمت دلار از مسیر قیمت درهم صعودی است

پیش بینی قیمت دلار از مسیر بازار فردایی

 قیمت دلار فردایی در معاملات پشت خطی دیشب کانال 28 هزار تومان را از دست داد.‌ دلار دیشب بر روی 27 هزارو 880 تومان قرار گرفت که   نسبت به قیمت دلار در معاملات پشت خطی جمعه شب  120 تومان کاهش  را نشان می دهد. در معاملات پشت خطی جمعه شب قیمت دلار فردایی بر روی 28 هزار تومان قراد داشت. بنابراین  معامله گران قیمت دلار در بازار ارز امروز یکشنبه 26  دی 1400 را نزولی پیش بینی کرده اند

پیش بینی قیمت دلار از کانال هرات

در معاملات پشت خطی دلار هرات شب گذشته قیمت دلار  27 هزار و 380 تومان بود که نسبت به قیمت جمعه  شب  370 تومان پایین رفته بود. 

جمعه شب در معاملات پشت خطی قیمت دلار  بر روی27  هزار و 750 تومان قرار داشت. بدین ترتیب در بازار هرات معامله گران به استقبال  نزول قیمت دلار  رفتند. در واقع معامله گران دلار پیش بینی کردند که قیمت دلار در بازار ارز امروز  یکشنبه  26  دی 1400 ارزان می شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید