به گزارش اکو ایران ،مطابق آمارهای اعلام شده ازسوی رئیس پلیس ترافیک شهری راهور در ۹ ماهه سال جاری ۷۸ درصد قربانیان حوادث رانندگی معابر شهری کشور مربوط به موتورسیکلت سواران و عابر پیاده است، برابر تحلیل آمار جان باختگان ناشی از حوادث رانندگی در ۹ ماه سال جاری، ۷۸ درصد از جان‌باختگان مربوط به موتورسیکلت سواران و عابر پیاده است که ۳۶ درصد آن مربوط به موتور سیکلت سواران و ۴۲ درصد از جان باختگان به عابرین پیاده تعلق دارد.

سرهنگ محمدباقر سلیمی؛ رئیس پلیس ترافیک شهری پلیس راهور اعلام کرده است: کمترین جان باختگان موتورسیکلت سوار مربوط به استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، البرز، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی بوده و بیشترین جان باختگان موتورسیکلت سوار مربوط به پنج استان تهران بزرگ، فارس، اصفهان، خراسان رضوی و خوزستان است.

برابر تحلیل‌های سازمان پزشکی قانونی ۷۵٪ موتورسیکلت سواران در اثر ضربات به قسمت سر و جمجمه و خونریزی‌های شدید مغزی جان خود را از دست داده‌اند. بنابراین استفاده از کلاه ایمنی در پیشگیری از مرگ و میر نقش مستقیم دارد.

رئیس پلیس ترافیک شهری راهور دومین عامل جان باختگان موتورسواران در تصادفات را ناشی از تردد در معابر بزرگراهی، تونل‌های شهری و تردد در زمان‌هایی که سطح معابر ناشی از بارندگی لرزنده هستند، دانست و گفت: توصیه پلیس این است که با توجه به افزایش احتمال بروز تصادفات شدید، بین موتورسیکلت و دیگر وسایل موضوع عدم تردد در معابر بزرگراهی و تونل‌های شهری و عدم تردد در شرایط نامساعد جوی و لغزنده بودن معابر مدنظر این کاربران قرار گیرد. ۸۵ درصد جان باختگان موتورسیکلت افراد مذکور هستند و ۱۵ درصد باقیمانده شامل ترک نشین هستند، همچنین گروه سنی جان باختگان را بین ۱۴ تا ۴۴ سال تشکیل می‌دهد.

به تازگی برنامه های بلند مدت و کوتاه مدتی برای ساماندهی موتورسیکلت ها در شورای حمل و  نقل و ترافیک شهر تهران پیش بینی شده است . در برنامه های کوتاه مدت ایجاد خطوط ویژه موتور سیکلت در معابر مستعد و ممانعت از تردد موتورسیکلت ها در خطوط ویژه اتوبوس ها (راهبند ریموت دار )  پیش بینی شده است . همچنین ممانعت از تردد موتورسیکلت ها در پیاده رو و مسیرهای تردد عابران پیاده ساماندهی فضای توقف موتورسیکلت‌ها برنامه های دیگری است که دنبال می شود .

برنامه های بلندی که برای ساماندهی موتور سیکلت ها پیش بینی شده ،شناسایی و رفع مشکلات مالکیت وثبت تخلف موتورسیکلت است . در این حوزه تعیین تکلیف مالکیت موتور سیکلت ها، مشخص بودن جرایم موتور سیکلت جهت شفافیت و احراز مالکیت ،اعمال قوانین مربوط به نقل و انتقال و شماره گذاری موتورسیکلت مشابه خودروها، ثبت مکانیزه تخلف موتورسیکلت ها و ممانعت از تردد و شماره گذاری مجدد موتورسیکلت های فرسوده رسوبی در پارکینگ‌هاست دنبال می شود.

 دومین برنامه برای رفع مشکلات مربوط به پلاک دوم موتورسیکلت هاست. در بخش رفع موانع فنی و قانونی جهت الزام استفاده از پلاک دوم در قسمت جلو موتور سیکلت و طراحی پلاک استاندارد از نظر شکل و جنس جهت نصب در قسمت جلوی موتورسیکلت ها پیگیری می شود .

یکی دیگر از برنامه‌ها برای ساماندهی موتورسیکلت ها آسیب شناسی و اصلاح قوانین مقررات در راستای افزایش بازدارندگی جرایم است. الزام اخذ معاینه فنی موتورسیکلت ها ،اجباری شدن گواهینامه جهت مالکیت موتور و افزایش مبلغ جرایم و یا تشدید برخورد با تخلفات حادثه‌ساز و اجرای طرح‌های محدودیت های ترافیکی برای موتورسیکلت ها و محدودیت تردد در معابر خاص مانند پل ها ،بزرگراه ها  و خط ویژه اتوبوس اهدافی است که در این بخش دنبال می شود .

ساماندهی موتور سیکلت های باربر از طریق شرکت های  مجاز اصناف و ارگانهای دولتی و عمومی برنامه دیگری است که برای  ساماندهی موتورسیکلت ها پیش بینی شده است . ساماندهی موتور سیکلت های باربردر قالب شرکت های مجاز به پیک موتوری، الزام به اخذ پروانه فعالیت برای راکب موتورسیکلت و شرکتهای پیک موتوری از سامانه بارانه و اعمال سیاست های مورد نظر در خصوص استفاده از موتورسیکلت های استاندارد از طریق ابزارهایی که در اختیار مانند سوخت و بیمه و الزام ارگانهای دولتی و عمومی به استفاده از ناوگان مجاز برای فعالیت از دیگر برنامه‌های بلندمدت برای ساماندهی موتورسیکلت هاست.

 الزام استفاده از موتورسیکلت ها و زیرساخت هایی مهم برای استاندارد  پنجمین برنامه برای ساماندهی موتور سیکلت هاست .

بازبینی و بالابردن سطح استاندارد از نظر ایمنی و آلایندگی موتورسیکلت ها و استفاده از تجربیات کشورهای موفق در این زمینه ،عدم شماره گذاری موتورسیکلت های کاربراتوری فاقد استانداردهای لازم و الزام به تولید و ارائه مشوق برای استفاده از موتورسیکلت برقی و استاندارد سازی زیرساخت‌های تردد و کنترل موتورسیکلت در سطح معابر از دیگر برنامه‌های پیش بینی شده است. همچنین آموزش و ارتقای فرهنگ موتورسواران یکی دیگر از فعالیت‌هایی است که برای ساماندهی موتورسیکلت ها در شهر تهران پیش بینی شده است .