تاریخ سررسید عامل کاهش خرید در بازار اولیه

کاهش 73 درصدی در معاملات حراج اوراق بدهی

کدخبر: ۴۶۸۳۸۱
اقتصادنیوز: روند معاملات در هفته سوم دی ماه نشان از کاهش 73 درصدی حجم فروش اوراق در این هفته در مقایسه با هفته قبل داشته است. بررسی ویژگی اوراق فروخته شده نشان می دهد مهم ترین دلیل در این کاهش تاریخ سررسید سه اوراق بوده است.
کاهش 73 درصدی در معاملات حراج اوراق بدهی

به گزارش اقتصادنیوز ، ارواق بدهی دولتی در هفته سوم دی ماه در سطح هزار و سیصد میلیارد تومان به فروش رسید. مقایسه این رقم با هفته گذشته نشان از 73 درصد کاهش در حجم معاملات داشته است.

بررسی روند اوراق فروخته شده دولتی از حیث درآمدزایی غیر تورمی برای دولت اهمیت بسزایی دارد. این دادو ستد دربازار اولیه حراج اوراق بدهی دولتی که میان دولت و مشتریان خود در این بازار برگزار می شود به صورت هفتگی توسط بانک مرکزی منتشرذ می شد.

در گزارش هفته اخیر آمارها نشان از نزول حجم اوراق فروخته شده در این مقطع در مقایسه هفته گذشته داشته است.

اوراق بدهی دولتی

بررسی حجم اوراق دولتی فروخته شده در هفته سوم دی ماه

در هفته منتهی به 21 دی ماه دولت اوراقی را معادل با هزار و 300 میلیارد تومان به فروش رسانید. در این هفته 460 میلیارد تومان را بانک ها و 830 میلیارد تومان را نیز نهادهای تامین سرمایه خریداری کرده اند.

این در حالی است که در هفته گذشته مجموع اوراق فروخته شده توسط دولت برابر با 4 هزار و 810 میلیارد تومان بوده که در این هفته کاهشی 73 درصدی داشته است. 

این کاهش در بازار اولیه حراج اوراق بدهی می تواند ناشی از افزایش تاریخ سررسید اوراق باشد.

در هفته گذشته تاریخ سررسید اوراق تنوع بیشتری نسبت به این هفته داشت. به عبارت دیگردر هفته منتهی به 14 دی ماه اوراقی با تاریخ یک ساله و دو ساله نیز در برگه های فروخته شده توسط دولت مشاهده می شد. اما در این هفته این اوراق فقط سه ساله بوده و این رویداد باعث شد با این که حداقل نرخ سود برابر با 21.78 درصد بوده اما فروش کمتری را در مقایسه با هفته گذشته داشته باشد.

مشخصات اوراق نشان می دهد در این هفته اوراق عرضه شده در مرحله بیست و هفتم حراج تنها دو دسته بوده اند. اراد 94 بانرخ سود 21.98 درصد و تاریخ سررسید آبان ماه 1403 و اراد 96 با نرخ سود 71.78 درصد و تاریخ سررسید تیر 1403.

مجموع اوراق فروخته شده در هفته های متوالی حراج اوراق

در نهایت در 27 مرحله برگزاری حراج مجموعا 66 هزار و 45 میلیارد تومان اوراق بدهی دولتی به فروش رفته که در این میان 26 هزار و 300 میلیارد تومان آن را بانک ها و 39 هزار و 750 میلیارد تومان را نهادهای تامین سرمایه خریداری کرده اند

به عبارت دیگر تاکنون نرخ مشارکت بانک ها در این بازار تا کنون تقریبا 39.9 درصد و بورسی ها 60.1 درصد بوده است. 

این رویداد نشان از تمایل بیشتر نهادهای تامین سرمایه به مشارکت در بازار اولیه حراج داشته  و در عین حال خبر از وضع بد مالی بانک ها می دهد.

اوراق بدهی دولتی

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید