سایه سنگین برجام بر بازار ارز ایران

پیش بینی قیمت دلار بعد از ورود به کانال 27 هزار

کدخبر: ۴۶۷۹۷۳
اقتصادنیوز : قیمت دلار روز گذشته تحت تاثیر اخبار برجام کانال 28 هزار تومان را از دست داد اما معامله گران قیمت دلار، بازار ارز امروز دوشنبه 20 دی 1400 را چگونه پیش بینی کرده اند؟
پیش بینی قیمت دلار بعد از ورود به کانال 27 هزار

به گزارش اقتصادنیوز ، بازار ارز روز گذشته شاهد افت شدید قیمت دلار بود. این اسکناس آمریکایی روز یکشنبه کانال 28 هزار تومان را برای نخستین بار پس از 66 روز (۱۲ آبان ماه سال جاری) از دست داد و با 740 تومان کاهش بر روی  27 هزار و 730 تومان قرار گرفت.

 قیمت دلار در دو هفته اخیر سه کانال ۳۰، ۲۹و ۲۸هزار تومانی را شکسته و از سطح ۳۰هزار و ۱۵۰تومان به ۲۷هزار و ۷۰۰ تومان رسید. مهم‌ترین عامل این کاهش سطح قیمت دلار را می‌توان اخبار منتشرشده از وین، محل مذاکرات هسته‌ای دانست.

بمب برجام در بازار دلار 

روز گذشته انتشار یک خبر درباره مذاکرات هسته ای مثل بمب در بازار ارز تهران عمل کرد و توجه معامله گران را به خود جلب کرد.  معامله گران  نسبت به قبل خوشبین‌تر شدند.  مذاکره کننده ارشد ایران در تازه‌ترین ارزیابی خود از روند گفت‌وگو‌هایی که با محور احیای برجام جریان دارد بیان داشت که موارد اختلاف موسوم به پرانتز‌های باز رو به کاهش است.

وی همچنین تائید کرد که مذاکرات رو به جلو و در حال پیشرفت است.‌‌ همین اظهار نظر باعث شد شیب نزولی قیمت دلار بیشتر شود. 

همچنین  دیروز این شایعه هم در بازار ارز تهران برجسته شد، روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم در گزارشی به بررسی حواشی مربوط به مذاکرات وین پرداخته و مدعی شده بود که طرفین به توافق موقت 2 ساله رسیده‌اند.  اما این خبر تکذیب شد و یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده به خبرنگار تسنیم گفت که خبر روزنامه الرای الیوم درباره حصول توافق موقت 2 ساله در وین «کاملا غلط و ساختگی» است

قیمت دلار از نگاه تحلیل گران فنی

از نگاه تحلیل گران فنی نیز سقف کوتاه مدت بازار  محدوده ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومانی است. برخی فعالان باور دارند که خبرهای سیاسی مثبتی تا شب گذشته به بازار ارسال نشده است و دلار به تدریج کمی افزایش قیمت را به ثبت خواهد رساند.

دلار بیش از یک هفته است که در مسیر کاهشی قرار گرفته است و ممکن است برخی از معامله گران تصمیم بگیرند که بخشی از ارزهای فروخته شده خود را جایگزین کنند. این اتفاق در شرایطی رخ خواهد داد که معامله گران از حمایت محدوده ۲۷هزار و ۳۰۰ تومان اطمینان پیدا کنند. برخی فعالان نیز باور دارند که محدوده ۷ هزار و ۵۰۰ تومانی درهم برای بازیگران ارزی اهمیت دارد و رفتن درهم به بالای این محدوده می تواند زمینه ساز افزایش خریدها در بازار دلار شود.

اما معامله گران قیمت دلا، بازار ارز امروز دوشنبه 20 دی 1400 را چگونه پیش بینی کرده اند؟ 

پیش بینی قیمت دلار از مسیر قیمت درهم

قیمت درهم در معاملات پشت خطی  دیشب بر روی 7 هزار و 520 تومان قرار گرفت که نسبت به قیمت معاملات نقدی روز یکشنبه 90 تومان کاهش را تجربه کرده بود.  قیمت طلایی درهم نیز  شب گذشته بر روی 7هزار و 600 تومان قرار گرفت. بنابراین پیش بینی قیمت دلار از مسیر درهم نزولی است.

پیش بینی قیمت دلار از مسیر بازار فردایی

پیش بینی قیمت دلار  در معاملات پشت خطی شب گذشته بر روی 27 هزار و 580 تومان قرار گرفت که  نسبت به قیمت دلار در معاملات پشت خطی شنبه شب 1 هزار و 250 تومان کاهش را نشان می دهد. در معاملات پشت خطی شنبه شب قیمت دلار فردایی بر روی 28 هزار و 830 تومان قراد داشت. بنابراین  معامله گران قیمت دلار در بازار ارز امروز دوشنبه 20 دی 1400 را نزولی پیش بینی کرده اند

پیش بینی قیمت دلار از کانال هرات

در معاملات پشت خطی دلار هرات شب گذشته قیمت دلار  27 هزار و 300 تومان بود که نسبت به قیمت شنبه شب  1 هزار و 410  تومان  پایین رفته بود. 

شنبه شب در معاملات پشت خطی قیمت دلار  بر روی 28  هزار و 710 تومان قرار داشت. بدین ترتیب در بازار هرات معامله گران به استقبال  کاهش  قیمت دلار  رفتند. در واقع معامله گران دلار پیش بینی کردند که قیمت دلار در بازار ارز امروز دوشنبه 20  دی 1400 پایین می رود.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید