عقب نشینی از شفافیت در شورای ششم

شورای شهر تهران تاریکخانه می‌شود؟

کدخبر: ۴۶۷۱۱۱
اقتصادنیوز :‌ در روزهای اخیر اقداماتی در شورای شهر تهران در حال وقوع است که به نظر می‌رسد در صورت تداوم آن اتاق نیمه‌شیشه‌ای تصمیم‌گیری این بخش، تبدیل به تاریکخانه خواهد شد.
شورای شهر تهران تاریکخانه می‌شود؟

به گزارش اقتصادنیوز اگر به سایت شورای شهر تهران سری بزنید و دربخش سامانه مصوبات، جزئیات مصوبات شورای شهر ششم را بررسی کنید، متوجه یک عقب‌نشینی می‌شوید. در جزئیات مصوبات اثری از نام موافقان و مخالفات طرح یا لوایح نیست. 

در بخش دستور جلسات هم دیگر صدا و جزئیات جلسات بارگذاری نمی‌شود و تنها دستورجلسات هر هفته آن هم با تاخیر بارگذاری می شود . 

هرچند آرای اعضا در زمان رای‌گیری بر روی تلویزیون شورا به نمایش گذاشته می‌شود اما به طور کوتاه و غیرخوانا برای رسانه‌ها.

این اطلاعاتدر شورای شهر پیشین برای تاباندن نور به تاریکخانه تصمیمات شورا و قرار دادن همه فعل وانفعالات منتخبان مدیریت شهری در برابر چشمان شهروندان در این سامانه قابل دسترسی بود.

1

در شورای شهر پنجم رسم قدیمی برگزاری جلسات روز یکشنبه بدون حضوررسانه برچیده شد و برای اولین بار آرای مصوبات شفاف شد. پخش زنده جلسات شورا هم یکی دیگر از اتفاقات متفاوت این شورا بود که ادامه پیدا کرد.

محسن هاشمی رییس شورای پنجم شهر تهران یکی از مهم ترین دستاوردهای این شورا را عملکرد مناسب در حوزه شفافیت عنوان کرده بود. او گفته بود که  شفاف کردن آرا برای نخستین بار در کشور در شورای شهر تهران انجام شد، کاری که سال‌هاست مجلس شورای اسلامی نتوانسته به آن برسد.

در اکوایران ببینید؛

2

مدیران تازه شهر وعده داده بودند شفافیت این دوره عمیق‌تر و گسترده‌تر از دوره گذشته مدیریت شهری می‌شود اما هم سامانه شفافیت برخی از اطلاعاتش به روز نمی‌شود هم سایت شورای شهر نسبت به گذشته اطلاعات کم‌تری را منتشر می‌کند. 

این درحالی است که احمد صادقی رییس کمیته شفافیت شورای شهر تهران از افزوده شدن بخش تازه‌ای به سامانه شفافیت خبر داده و آن هم انتشار اطلاعات شهرداری به زبان ساده است.

 او با اشاره اینکه در سامانه شفافیت برخی گزارش‌ها آنقدر تخصصی است که مردم متوجه اطلاعات آن نمی‌شوند، گفته است که دنبال این هستیم که شهروندان گزارشی که می‌خوانند ساده و بدون پیچیدگی باشد تا هر شهروندی که به این سامانه مراجعه می‌کند، بدانند کلیه فرایندهایی که در شهرداری تهران اتفاق می‌افتد به چه درد شهر می‌خورد و پول‌هایی که از شهروندان گرفته شده در کجا هزینه شده است. برخی اوقات گزارش‌ها آنقدر فنی و سخت است که مردم متوجه نمی‌شوند این گزارش‌ها به چه درد می‌خورد.

3

او در پاسخ به این پرسش که مخاطب این گزارش‌ها فقط شهروندان نیستند و متخصصان، رقبای پیمانکاران، کارکنان شهرداری، رسانه‌ها و... هم از اطلاعات این سامانه برای کشف تخلفات استفاده می‌کنند، گفت:‌ حذف اطلاعات در سامانه شفافیت نداریم. آن‌چه در قانون مشخص شده در این سامانه بارگذاری می‌شود و موظف هستیم بارگذاری این اطلاعات و به‌روزرسانی آن را پیگیری کنیم. این بخش ساده‌سازی برای گزارش به مردم، بخشی است که باید به سامانه اضافه شود و این‌که مردم بدانند درآمدهای شهرداری کجا و چگونه هزینه می‌شود.

صادقی درخصوص اینکه قرار بود اطلاعات سامانه شفافیت عمیق‌تر و کامل‌تر شود اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است، گفت: به‌روزرسانی اتفاق نیفتاده است و تاکنون چند بار هم این موضوع را به شهرداری تهران تذکر داده‌ام و باز هم تذکر می‌دهم که این اطلاعات باید به‌روز شود. همچنین برخی اطلاعات به‌صورت آفلاین گزارش می‌شود و به‌طور مثال هنوز اطلاعات افرادی که بیش از سه ماه است از سازمانی رفته‌اند در سامانه وجود دارد در حالی که این اطلاعات باید به‌صورت آنلاین به‌روزرسانی شود و درحال پیگیری آن هستیم.

با همه این اوصاف و در صورت تداوم عدم به روزرسانی این سامانه‌ها این تحلیل بیشتر جامه واقعیت به تن خواهد کرد که برخی جریان‌ها تلاش‌دارند تا به صورت تدریجی و گام‌به گام اتاق نیمه‌شیشه‌ای تصمیم‌سازی مدیریت شهری را به تاریکخانه بدل کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید