پیش بینی متغیرهای کلان اقتصادی؛

3 سناریو درباره رشد نقدینگی تا پایان سال 1400

کدخبر: ۴۶۶۲۳۲
اقتصادنیوز: بررسی ها نشان می دهد که پایه پولی به صورت نقطه به نقطه در اسفند سال جاری نسبت به اسفند سال 99 طبق سناریوی دوازده ماهه منتهی به آبان ماه سال 1400 رشد 30.4 درصدی خواهد داشت.
3 سناریو درباره رشد نقدینگی تا پایان سال 1400

به گزارش اقتصادنیوز، هر چه پول در دست مردم بیشتر باشد سرعت انجام مبادلات تجاری افزایش می‌یابد. از طرفی همواره در جامعه مقدار مشخصی کالا و خدمات وجود دارد که مقدار پول در دست مردم باید با آن متناسب باشد. اگر مقدار پول بیشتر از کالا و خدمات موجود باشد، مردم همان میزان محصول را با پول بیشتری خریداری کرده و قیمت‌ها در جامعه بالا می‌رود.

برهمین اساس است که پایه پولی و نقدینگی در کشور اهمیت پیدا می کند، چرا که هر دو متغییر مستقیم و غیرمستقیم بر تورم اثرگذار هستند. بررسی های انجام شده در اکوایران برای پیش بینی رشد نقدینگی و پایه پولی، در پایان سال 1400 حکایت از رشدی مثبت برای نقدینگی و پایه پولی دارد.

این پیش بینی ها را می توان در سه سناریو بررسی کرد؛

سناریوی دوازده ماهه 

در سناریوی دوازده ماهه، رشد نقدینگی و پایه پولی بصورت میانگین ماهانه در دوازده ماهه منتهی به آبان ماه سال 1400  یعنی از آبان سال 1399 تا آبان سال جاری مد نظر قرار گرفته و بر این اساس، رشد پایه پولی و نقدینگی در ماه های باقیمانده سال پیش بینی خواهد شد.

بررسی ها نشان می دهد که میانگین ماهانه رشد نقدینگی در دوازده ماهه منتهی به آبان سال جاری 2.9 درصد است. طبق این سناریو تا اخر سال هر ماه بصورت میانگین 2.9 درصد به حجم  نقدینگی افزوده خواهد شد. در ماه اسفند که پایان سال جاری است رشد نقدینگی نسبت به اسفند سال قبل 39.5 درصد رشد خواهد داشت. در بحث پایه پولی نیز روند بر همین منوال خواهد بود، و طبق داده ها، میانگین رشد پایه پولی در دوازده ماهه منتهی به آبان سال جاری حدود 2.5 درصد است. 

براساس این محاسبات رشد نقطه به نقطه پایه پولی در اسفند سال جاری نسبت به زمان مشابه سال گذشته در این سناریو تقریبا 30.4 درصد خواهد بود. 

سناریو هشت ماهه

دومین پیش بینی مربوط به سناریوی هشت ماهه است که رشد نقدینگی و پایه پولی بصورت میانگین در هشت ماهه منتهی به آبان ماه سال جاری محاسبه شده و بر اساس این محاسبات اقدام به پیش بینی رشد پایه پولی و رشد حجم نقدینگی تا پایان سال جاری صورت گرفته است.

میانگین رشد پایه پولی از پایان اسفند سال 1399 تا آبان سال 1400 بیش از 2 درصد بوده است.پیش بینی می شود نرخ رشد پایه پولی در اسفند سال 1400 برحسب سناریوی هشت ماهه، در مقایسه با زمان مشابه سال 1399 بیش از 27.8 درصد رشد را به ثبت برساند. 

رشد حجم نقدینگی نیز بر طبق این سناریو بصورت میانگین تا آبان ماه 2.7 درصد رشد داشته است و با این حساب در اسفند ماه سال 1400 در مقایسه با ماه مشابه سال قبل رشد نقطه به نقطه به بیش از 38.3 خواهد رسید . 

سناریوی ماهانه

آخرین سناریو نیز سناریوی ماهانه است. سناریوی ماهانه مانند سناریو های دیگر، رشد را تا آبان ماه محاسبه می کند با این تفاوت که فقط رشد ماه آبان(از مهر تا آبان) را به عنوان مبنای مقایسه رشد ماه های باقی مانده سال جاری قرار خواهد داد. در این بررسی نشان داده شده است که رشد نقدینگی در آبان ماه حدود 2.1 بوده است. اگر با همین مقدار رشد سال به پایان برسد، رشد نقطه به نقطه اسفند سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 35 درصد خواهد شد.

بر طبق سناریوی ماهانه رشد ماهانه آبان ماه مبنا قرار میگرد که 2.5 درصد گزارش شده است. با احتساب این نرخ رشد پایه پولی، در اسفند سال جاری در مقایسه با سال قبل بیش از 30 درصد خواهد بود.

حداکثر رشد پایه پولی 

بررسی انجام شده حکایت از آن دارد که پایه پولی به صورت نقطه به نقطه در اسفند سال جاری نسبت به اسفند سال قبل طبق سناریوی دوازده ماهه منتهی به آبان ماه سال 1400 رشد 30.4 درصدی خواهد داشت. این مقدار رشد حداکثر رشد پایه پولی طبق سناریو های مختلف است. یعنی اگر از سناریو دوازده ماهه برای پیش بینی پایه پولی استفاده شود حداکثر رشد پایه پولی پیش بینی می شود. اگر رشد نقدینگی در اسفند 1400 نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته طبق سناریوی دوازده ماهه بررسی شود، رشد 39.5 درصدی محاسبه می شود که این بیشترین رشد نقدینگی در میان سناریو های مختلفی است که بررسی شده اند.

پایه پولی

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید