نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 10 دی

مالیات نقل و انتقال خودروهای خارجی اعلام شد

کدخبر: ۴۶۵۸۰۴
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 10 دی در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
مالیات نقل و انتقال خودروهای خارجی اعلام شد

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است. 

10 دی 1371؛ تخلیه کالاهای جمهوری آذربایجان از طریق بندر انزلی انجام می‌شود

اداره کل بندر و کشتیرانی استان گیلان در صورت برنامه‌ریزی مسوولان ذیربط برای تخلیه و بارگیری سریع کشتری‌های حامل کالا در جمهوری آذربایجان که بر اثر مناقشه قره‌باغ امکان رفت و آمد آنها از طریق مرز جلفا به داخل کشور نیست، آمادگی دارد. هاشمی، مدیرکل بنادر و کشتیرانی استان گیلان اظهار کرد: به علت مناقشات جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره باغ در حال حاضر 4 هزار واگن قطار حامل کالاهای بخش‌های دولتی و خصوصی ایران که قرار بود از طریق مرز جلفا به مقصد کشورمان حمل شود در جمهوری آذربایجان بلاتکلیف مانده است و امکان حمل آن از طریق مرز جلفا به داخل کشور وجود ندارد.

وی یادآور شد: در صورتی که هرچه سریع‌تر نسبت به تخلیه این کالاها اقدام لازم نشود، میلیاردها دلار سرمایه شرکت‌ها و کشورهای مختلف و ازجمله ایران به هدر می‌رود.

هاشمی ادامه داد: در صورت موافقت دولت، اداره بندر و کشتیرانی انزلی آمادگی کامل دارد با استفاده از 3 شیفت کاری، مشکلات تراکم کالاهای متعلق به کشورمان را از طریق ترانزیت کالا از این بندر برطرف کند.

10 دی 1381؛ مالیات نقل و انتقال خودروهای خارجی اعلام شد

سازمان امور مالیاتی کشور، جدول مالیات نقل و انتقال انواع خودروهای سواری، کامیون، مینی‌بوس، کامیونت و موتورسیکلت‌های وارداتی را با توجه به تک‌نرخی شدن ارز و براساس نرخ شناورز ارز تعیین و اعلام کرد: براساس تبصره یک ماده 9 قانون اجازه وصول مالیات غیرمستقیم از برخی کالاها و خدمات مصوب 1377.7.16 سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است نرخ مالیات نقل و انتقال خودروهای وارداتی و موتورسیکلت را در آغاز هر سال جدید میلادی تعیین و اعلام کند که این جدل 1381.10.8 تعیین و به تمامی واحدهای مالیاتی و نیز سازمان ثبت اسناد و املاک کشور جهت ابلاغ به دفاتر اسناد رسمی اعلام شده است.

مالیات نقل و انتقال خودروهای وارداتی برابر «قانون اجاز وصول مالیات غیرمستقیم از برخی کالاها و خدمات» معادل 2.5 درصد ارزش سیف آخرین مدل خودروهای مربوطه (حسب مورد) است.

تامین مالی طرح‌های عمرانی با 2 میلیارد دلار تسهیلات خارجی

یارانه کالاهای اساسی برای سال آینده با حدود 13 درصد رشد به 14 هزار و 437 میلیارد ریال می‌رسد.

دکتر حمیدرضا برادران شرکاء، معاون امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به تشریح برخی از موارد لایحه بودجه سال 82 کشور پرداخت و گفت: پیش‌بینی نرخ رشد اقتصادی برای سال آینده بین 5.5 تا 6.5 درصد است که با توجه به امکانات موجود و سرمایه‌گذاری‌هایی که صورت خواهد گرفت، تحقق نرخ رشد اقتصادی معادل 6 درصد کاملا امکان‌پذیر است. دکتر شرکاء در ادامه با اشاره به اینکه درآمدهای کنونی دولت پاسخگوی نیازهای کشور نیست، گفت: در لایحه بودجه سال آینده، تامین منابع مالی ارزی معادل 2 میلیارد دلار از خارج کشور پیش‌بینی شده است که این تسهیلات صرف فعالیت‌های عمرانی و زیربنایی در بخش‌های توسعه منابع نفت و آب، ایجاد راه‌های ارتباطی و نوآوری در صنعت می‌شود.

دکتر شرکاء در ادامه با اشاره به اینکه درآمدهای کنونی دولت پاسخگوی نیازهای کشور نیست، گفت: در لایحه بودجه سال آینده، تامین منابع مالی ارزی معادل 2 میلیارد دلار از خارج کشور پیش‌بینی شده است که این تسهیلات صرف فعالیت‌های عمرانی و زیربنایی در بخش‌های توسعه منابع نفت و آب، ایجاد راه‌های ارتباطی و نوآوری در صنعت می‌شود.

متوسط زمان اجرای طرح‌های عمرانی 114 ماه است

نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از طولانی شدن زمان اجرای طرح‌های عمرانی در ایران گفت: متوسط زمان اجرای طرح‌های عمرانی در کشور 114 ماه است.

رسول صدیقی در نشست شورای اداری این شهرستان‌ افزود: این در شرایطی است که زمان اجرای طرح‌ها در کشورهای صنعتی دو تا سه سال است. به گفته وی، هم‌اکنون 10 هزار طرح نیمه‌تمام مالی و 40 هزار طرح نیمه‌تمام استانی در ایران وجود دارد.

وی با اشاره به بودجه سال آینده دولت اظهار کرد: با وجود رشد 21 درصدی بودجه سال 1382، متاسفانه رشد بودجه عمرانی در سال آینده حدود صفر است.

10 دی 1391؛ حضور 2 هیات چینی برای فعالیت اکتشافی در ایران

معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور از حضور 2 هیات چینی برای انجام فعالیت اکتشافی در ایران خبر داد.

بهروز برنا با اشاره به استقبال بهره‌برداران از معادن فلزی گفت: بسترهای مناسبی برای فعالیت معدنی در کشور وجود دارد که باید امکان گسترش فعالیت در عرصه را فراهم ساخت.

وی با بیان اینکه ایران به منزله گنجینه ذخایر معدنی محسوب می‌شود و حمایت و پشتیبانی از بهره‌برداران می‌تواند ضامن رشد فعالیت در این بخش باشد، تاکید کرد: میزان مواد معدنی استخراج شده در سطح کشور سال گذشته به رقم 340 میلیون تن رسید و انتظار می‌رود این رقم در سال جاری به 390 میلیون تن برسد.

وی همچنین با بیان اینکه کشوری مانند ایران برای کارهای اثرگذار در امر اکتشاف سالانه به 500 میلیارد تومان بودجه نیاز دارد، افزود: بر اثر فعالیت‌های گسترده صورت گرفته یک کمربند مس و طلا در خراسان جنوبی شناسایی و از سوی دیگر در استان کردستان سه محدوده طلا کشف شده است.

وی ورود سرمایه‌گذاران به بخش معدن و صنایع معدنی ایران را منوط به فراهم کردن زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری در این بخش دانست و گفت: هم‌اکنون بستر مناسبی برای ورود سرمایه‌گذار داخلی و خارجی به این بخش فراهم شده؛ اما این مهم باید به سرمایه‌گذاران شناسانده شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید