حرکت خلاف جهت بانک مرکزی ژاپن

3 متغیر اثرگذار بر قیمت طلا /بیت کوین کاهشی شد

کدخبر: ۴۶۳۱۴۳
درگیری بین تورم، رشد اقتصادی و تامین انرژی ادامه دارد و قیمت طلا را تحت تاثیر قرار خواهد داد. بانک مرکزی ژاپن به نوعی سیاست‌های پولی دوران پاندمی را دنبال می‌کند.
3 متغیر اثرگذار بر قیمت طلا /بیت کوین کاهشی شد

به گزارش اقتصادنیوز، قیمت طلا در روزهای پنج‌شنبه و جمعه هفته گذشته عملکرد خوبی داشت و در پایان معاملات روز جمعه روی 1799 دلار قرار گرفت.

اما قیمت طلا تا ساعت 13 و 4 دقیقه امروز نیز خود را در همان سطوح حفظ کرده بود و در این ساعت 1801 دلار گزارش می‌شد.

رشد قیمت طلا در دوران پاندمی

طلا در دوران پاندمی تحت تاثیر بسته‌های حمایتی دولت‌های بزرگ دنیا توانست رشد خوبی را به ثبت برساند. این بسته‌های حمایتی آثار تورمی قابل توجهی داشتند. مهم‌ترین مسئله بانک‌های مرکزی دنیا در حال حاضر کنترل همین تورم است.

بانک‌های مرکزی مهم دنیا تغییر جهت سیاست‌های پولی و برنامه‌ریزی برای انقباضی کردن فضای اقتصادی را دنبال می‌کنند، اما بانک مرکزی ژاپن با تصویب بودجه اضافی به مبلغ 317 میلیارد دلار به نوعی خلاف جهت انقباض پولی عمل کرد. بودجه 36 تریلیون ینی برای مقابله با ویروس کرونا اختصاص داده می‌شود که شامل خرید واکسن و داروست، این بودجه همچنین شامل پرداخت‌های نقدی برای خانوارهای دارای فرزند و تامین بودجه برای ترویج گرشگری است. 

درگیری ادامه دار فدرال با تورم

دنبال کردن سیاست‌های حمایتی توسط ژاپن نشان می‌دهد اقتصاد این کشور برای پشت سرگذاشتن کرونا هنوز نیاز به حمایت دارد. شاید فدرال رزرو نیز در دنبال کردن سیاست‌های انقباضی خود با چالش‌هایی مواجه باشد. مهم‌ترین این چالش‌ها مسئله بازار سهام است، به گفته مقامات فدرال تسریع تیپرینگ فقط به این منظور اتفاق می‌افتد که فدرال رزرو قدم بعدی یعنی افزایش نرخ بهره را بردارد.

اما افزایش نرخ بهره می‌تواند ضربه جدی به بازار سهام وارد کند و فرایند رشد اقتصادی را متوقف کند. تحلیل‌گران معتقدند درگیری فدرال با تورم ادامه‌دار خواهد بود. در این میان واکنش مثبت قیمت انرژی به رشد اقتصادی نیز می‌تواند، به تشدید تورم کمک کند.

سقوط بیت کوین

به طور کلی احتمالا خنثی کردن اثر بیماری که به مدت حدود دو سال کل دنیا را درگیر کرده است، به راحتی اتفاق نمی‌افتد. با شروع پاندمی برخی تحلیل‌گران معتقد بودند ساختار اقتصاد در این دوره به نوعی فرو می‌ریزد و فرصتی به وجود می‌آید که در ساختار جدید اصلاحاتی انجام شود. یکی از اظهار نظرها این بود که انرژی‌های پاک می‌توانند فرصتی برای گسترش پیدا کنند. به هر روی به نظر می‌رسد درگیری بین تورم، رشد اقتصادی و مسئله تامین انرژی فعلا ادامه دارد و قیمت طلا را هدایت خواهد کرد.

قیمت بیت کوین و اتریوم کاهش یافت

قیمت بیت کوین در ساعت 13 و 7 دقیقه عصر امروز به وقت ایران روی 46 هزار و 28 دلار قرار داشت و تغییرات آن نسبت به 24 ساعت و 7 روز گذشته منفی بود. سرمایه بازار بیت کوین حدود 871 میلیارد دلار گزارش می‌شد و بیشترین و کمترین قیمت آن در 24 ساعت گذشته حدود 4.6 درصد اختلاف داشتند.

قیمت اتریوم نیز تغییراتی منفی را در 24 ساعت و یک هفته گذشته به ثبت رساند و روی 3 هزار و 781 دلار قرار داشت. سرمایه بازار اتریوم 450 میلیارد دلار و اختلاف بیشترین و کمترین قیمت آن در 24 ساعت گذشته 5.7 درصد گزارش می‌شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید