پشت صحنه مسدودسازی چندساعته ورودی نمایشگاه تهران

پلیس راهور پشت سر شهرداری تهران!

کدخبر: ۴۵۹۸۷۳
اقتصادنیوز : دیروز پلیس مانع ورود خودروها به نمایشگاه بین المللی در بزرگراه چمران شد ،پلیس تاکید دارد که نمی تواند ترافیک ناشی از برگزاری نمایشگاه های پرمخاطب را کنترل کند ،شهرداری نیز هفته گذشته یادآوری کرده بود نمایشگاه شهرآفتاب خاک می خورد و همچنان نمایشگاه های پرمخاطب در دل شهر برگزاری می شود .
پلیس راهور پشت سر شهرداری تهران!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران ،‌هفته گذشته بود که رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در نطقی اعلام کرد که با وجود سرمایه گذاری انجام شده برای مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب همچنان نمایشگاه ها در داخل شهر تهران برگزار می شود و گام موثری در زمینه انتقال نمایشگاه بین‌المللی تهران به مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برداشته نشده است.

روز گذشته پلیس هم بازدیدکنندگان چند نمایشگاه  تخصصی در حوزه‌هایی مانند ماشین آلات کشاورزی، مواد اولیه و منسوجات خانگی و پوشاک را که در محل نمایشگاه بین المللی برگزار می شدند را شگفت زده کردو مانع ورود خودروهایشان به نمایشگاه شد .

 رییس شورای شهر تهران هم  در همین روز اعلام کرد که شب گذشته با رییس پلیس تهران  صحبت کرده و اعلام شده که نمایشگاه در تهران و مرکز شهر برگزار نشود . به گفته چمران، این مسئله عین توافقی است که سال ۸۴ شهرداری با پلیس تهران و همچنین رئیس جمهور وقت داشته است؛ نمایشگاه شهر آفتاب هم به این منظور احداث شده که البته سال‌ها مورد بی‌توجهی قرار گرفته و دنبال این هستیم که آمادگی‌های لازم فراهم شود تا همه این نمایشگاه‌ها در شهر آفتاب برگزار شود.

اما امروز پلیس از توافق تازه با برگزار کنندگان نمایشگاه خبرداد و اعلام کرد که نمایشگاه های پرمخاطب باید از ۲۰ روز قبل با پلیس برای ساعت برگزاری نمایشگاه هماهنگ کنند.

محمدحسین حمیدی رئیس پلیس راهور پایتخت توضیح داده است که «اشتباه از سمت افرادی بود که اقدام به برگزاری نمایشگاه کرده بودند چرا که در بلند مدت باید نمایشگاه‌های پرمخاطب به شهر آفتاب منتقل می‌شد و در کوتاه مدت هم باید متقاضیان برگزاری نمایشگاه با پلیس برای هماهنگی ساعت برگزاری صحبت می‌کردند.»

توافق جدید بابرگزار کنندگان این نمایشگاه شده است که آنها ساعت برگزاری نمایشگاه را به  ۹ صبح تا سه بعدازظهر تغییر دهند و پلیس نیز محدودیت های ورودی را بردارند . 

به گفته پلیس  ساعت اصلی نمایشگاه بعدازظهر بود و پلیس در آن محل به هیچ عنوان نمی‌توانست ترافیک را مدیریت کند و برای اینکه نمایشگاه هم تعطیل نشود با توجه به رایزنی‌هایی که انجام شد در نهایت تصمیم به تغییر ساعت گرفته شد و برای بعدازظهر نمایشگاه تعطیل است و فقط در بازه زمانی ۹ صبح تا سه بعدازظهر اجازه فعالیت دارد.

این درحالی است که مدیرعامل شرکت نمایشگاه بین‌المللی ایران معتقد است  اقدام پلیس راهور در مسدود کردن مسیر حرکت خودروها به سمت محل نمایشگاه‌های بین المللی غیرقانونی و نسنجیده بوده است.

مجید افتخاری ،عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک هم  می گوید: شنیده‌ها حاکی از این است که شهرداری جلوی برگزاری نمایشگاه را گرفته و پلیس راهور اعلام کرده مکان برگزاری نمایشگاه، شهر آفتاب است و امکان برگزاری نمایشگاه در مکان نمایشگاه بین‌المللی تهران وجود ندارد.

با توجه به گلایه های هفته گذشته اعضای شورای شهر تهران به نظر می آید گمانه زنی های عضو هیات مدیره اتحادیه تولید کنندگان دور از ذهن نباشد . 

سید جعفر تشکری هاشمی ،رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درنطقی از بدون استفاده ماندن مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب گلایه کرده و گفته بود با وجود همه  امکاناتی که برای این مجموعه در نظر گرفته شده، عملاً بدون استفاده مانده و سالانه 22 میلیارد تومان، صرف نگهداشت آن می‌شود در صورتی که از درآمد 61 میلیارد تومانی که در بودجه سال 1400 شهرداری تهران برای این مجموعه پیش‌بینی شده بود، به دلیل برگزاری بیشتر نمایشگاه‌ها در نمایشگاه بین‌المللی تهران، تا این تاریخ تنها 4 و نیم میلیارد تومان، محقق شده است.

به گفته تشکری هاشمی علاوه بر امکان برگزاری نمایشگاه‌های بزرگ و کوچک و نمایشگاه‌های عمومی و تخصصی، ظرفیت‌های بالقوه‌ای برای تبدیل شدن به شهر نمایشگاهی و منطقه آزاد تجاری و میزبانی اکسپوهای جهانی از سوی اتحادیه جهانی صنعت نمایشگاهی را نیز داراست و در صورتی که تمامی نمایشگاه‌ها به مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب منتقل شوند، شاهد کاهش ترافیک و آلودگی‌های محیط زیستی، افزایش رضایت‌مندی عمومی شهروندان، ارتقای کیفیت زیست شهری در دو نیمه شهر از طریق ایجاد جاذبه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در پهنه جنوبی و افزایش سرانه فضای سبز عمومی در محل فعلی نمایشگاه بین‌المللی در پهنه شمالی تهران و نیز ایجاد درآمد پایدار عملیاتی برای شهر با پیش‌بینی بیش از یک هزار میلیارد تومان در سال و درآمد ارزش افزوده سالانه‌ای بالغ بر 40 هزار میلیارد تومان خواهیم بود.

 مهدی چمران رییس شورای شهر تهران هم به مرور تاریخی مشکلاتی که برگزاری نمایشگاه در محل نمایشگاه های بین المللی ایجاد کرده می پردازد و یادآوری می کند که  در یک مورد برگزاری نمایشگاه باعث شد وضعیت ترافیک به نحوی پیچیده شد که در بزرگراه شهید چمران مردم مجبور به رها کردن خودرو شخصی شدند. لذا ما طی درخواستی جلسه ای با آقای خاتمی رئیس جمهور اسبق کشورمان برگزار کردیم که در این جلسه  آقای  احمدی نژاد به عنوان شهردار، من به عنوان رییس شورای شهر، آقای قالیباف به عنوان فرمانده ناجا حضور داشتند. همچنین چند تن از اعضای دیگر شورای شهر از جمله مرحوم شریعتمداری و بیادی در این جلسه بودند که صحبت بسیار مفصلی مطرح شد.

او به قوانینی  که برای حل این چالش وجود دارد اشاره می کند و می گوید :‌یکی از مصوبات   عدم برگزاری نمایشگاه پر مخاطب در آن منطقه بود و مقرر شد تا مکان دیگری برای برگزار نمایشگاه در نظر گرفته شود. همچنین مقرر شد تا شهرداری پیگیر اجرای این موضوع باشد لذا ما در این خصوص مصوبه ای داشتیم و شهرداری را ملزم کردیم که حتی نمایشگاه کتاب نیز در نمایشگاه دائمی تهران برگزار نشود بر همین اساس نمایشگاه کتاب به مصلی منتقل شد و دیگر نمایشگاه ها به صورت جزئی برگزار شود تا از این طریق بار ترافیکی کنترل شود. همچنین تلاش شد تا پارکینگ های جدید ایجاد شود.

به گفته چمران ، تمام زیرساخت ها در شهر آفتاب آماده است. در شرایط حاضر نمایشگاه سه سالن اصلی دارد که این تعداد می بایست به عدد 9 برسد. باید این نکته را گفت که در شهرآفتاب بزرگترین فضای سبز و جنگل کاری مورد استفاده قرار گرفته و از نظر ایستگاه مترو یکی از بزرگترین و زیباترین ایستگاه های در این نمایشگاه مورد بهره برداری قرار گرفته است.

مطابق بندهای 27 و 28 مصوبه یکصد و سی و سومین جلسه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در مورخ 15/10/1395، صدور هر گونه مجوز برگزاری نمایشگاه در داخل شهر تهران منوط به اخذ مجوز از شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران است که  تا سال 96، اقدامی در این رابطه انجام نشد ، در نهایت، استانداری تهران در سال 97 بر ممنوعیت برگزاری نمایشگاه‌‌ها در شهر تهران و انتقال آن‌ها به مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب تأکید می کند و به دنبال آن، وزارت کشور خطاب به وزارت صنعت، معدن و تجارت و شهرداری تهران، خواستار انتقال نمایشگاه‌های پرمخاطب به خارج از شهر تهران می‌شود. همچنین، وزارت کشور طی مکاتبه‌ای در آبان ماه 98 با تأکید بر اهمیت سلامتی و رفاه حال شهروندان، شهرداری تهران را مأمور به جلوگیری از برگزاری هر گونه نمایشگاه در شهر تهران می‌کند.ماموریتی که اجرایی نمی شود . به نظر می رسد پلیس این بار به کمک شهرداری تهران آمده تا رونق را به مجموعه خاک گرفته شهر افتاب باز گرداند .

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید