رصد نیمروزی بازار ارز، سکه و طلا؛

قیمت دلار در مسیر صعود /سکه و درهم گران شد

کدخبر: ۴۵۹۴۴۰
اقتصادنیوز: بازار ارز و طلا امروز شاهد تداوم روند صعودی قیمت دلار ، قیمت سکه و قیمت درهم بود.
قیمت دلار در مسیر صعود /سکه و درهم گران شد

به گزارش اقتصادنیوز ،  قیمت دلار در  بازار ارز امروز یکشنبه  14 آذر 1400  به مسیر صعودی روز گذشته ادامه داد. قیمت دلار امروز بر روی 30 هزار و 520 تومان قرار گرفت. این اسکناس آمریکایی در ساعت 12:16 دقیقه به وقت تهران با قیمت 30 هزار و 340 تومان خرید و فروش شد. 

حداقل حقوق سال 1401 کارمندان مشخص شد

تداوم روند صعودی قیمت درهم

در دومین روز این هفته قیمت درهم همزمان با افزایش قیمت دلار بالا رفت. قیمت درهم روز گذشته کانال 8 هزار تومان را فتح کرد . درهم در بازار ارز امروز با 8 هزار و 340 تومان معامله شد. 

با ضرب کردن قیمت درهم در نرخ تبدیل درهم به دلار (3.673) عدد 30 هزارو 632 تومان به دست می‌آمد که نسبت به قیمت دلار در بازار 292 تومان بالا تر بود. 

قیمت سکه صعوی شد

امروز یکشنبه بازار جهانی طلا تعطیل بود. قیمت اونس طلا در ابتدای این هفته  10 دلار نزولی شد  و بر روی 1783 دلار ایستاد. در بازار داخلی هم امروز قیمت طلا 18 عیار  نسبت به دیروز اندکی عقب نشینی کرد.

قیمت طلا امروز هزار و 600 تومان ارزان شد و 1 میلیون و  300 هزار و 500 تومان را برای خود ثبت کرد. قیمت سکه هم امروز به روند صعودی روز گذشته ادامه داد و با 25 هزار تومان افزایش به 13 میلیون و 50 هزار تومان رسید. 

با احتساب قیمت 30 هزار و 340 تومان برای دلار اندازه قیمت واقعی سکه 12 میلیون و 735 هزار تومان بود  و حباب قیمتی سکه 2.47 درصد به دست می‌آمد.

اخبار برجام و ارز های بلوکه شده  در بازار ارز 

از جمله اخبار ی که امروز در باز ار تهران برجسته شد می توان به اخبار برجام و آزاد سازی منابع بلوکه شده ارزی اشاره کرد. یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت که به‌رغم اختلاف‌نظرها میان تهران و واشنگتن، همچنان امکان دستیابی به توافق در مذاکرات برجامی وجود دارد. این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت که واشنگتن امید خود را برای دستیابی به توافق با تهران از دست نمی‌دهد.او گفت که هنوز برای صحبت از امکان‌ناپذیر بودن دستیابی به توافق زود است
 
در خبری دیگر نیز رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: معتقدیم با ارتباطات اصولی با کشورهای منطقه می‌توانیم تحریم‌ها را خنثی کنیم؛ قبلا می‌گفتند به دلیل عدم تصویب FATF نمی‌شود واکسن بخریم اما ۱۲۰ میلیون دوز واکسن خریدیم. در ۷ ماه آینده یک جهشی در روابط اقتصادی‌مان با کشورهای عضو پیمان شانگهای خواهیم داشت. همین حالا توانستیم تجارت‎‌مان با تاجیکستان را ۳ برابر کنیم.
 
از سوی دیگر یکی از خبرهایی که در بین فعالان بازار ارز جلب توجه می‌کرد، حواشی مربوط به حذف دلار 4 هزار و 200 تومانی است. بر این اساس رئیس کمیسیون اقتصادی گفت که ارز 4 هزار و 200 تومانی حذف نمی‌شود، بلکه تنها شیوه تخصیص آن تغییر می‌کند.
 
در اولین نگاه به نظر می‌رسد حذف دلار 4 هزار و 200 تومانی و تک نرخی شدن دلار، با مبانی اقتصاد آزاد سازگاری دارد، امکان استفاده از رانت را کاهش می‌دهد و کارایی سیستم تجارت آزاد را بهبود می‌بخشد، اما برخی معتقدند که در این دیدگاه ریسک گذار به وضعیت تک نرخی نادیده گرفته شده است و با توجه به اینکه مدت‌هاست بودجه کشور با سیستم دلار دو نرخی بسته می‌شود، حرکت به سیستم تک نرخی هزینه‌ها و مخاطرات زیادی دارد که شاید از فوایدش بیشتر باشد.
 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید