شناسایی عامل کناره‌گیری وزیر نزدیک به حزب‌الله

معامله بزرگ در لبنان؛ پای مکرون در میان است؟

کدخبر: ۴۵۹۲۸۰
اقتصادنیوز: یک نشریه کویتی مدعی شده که استعفای وزیر جنجالی لبنان در آستانه سفر امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه به منطقه تصادفی نبوده و در ازای آن معامله بزرگی میان سیاست‌مداران لبنانی صورت گرفته است.
معامله بزرگ در لبنان؛ پای مکرون در میان است؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، یک نشریه کویتی مدعی شده که استعفای وزیر جنجالی لبنان در آستانه سفر امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه به منطقه تصادفی نیست.

بحران دامن‌گیر جدید لبنان

پس از گذشت هفته‌ها کشمکش‌ فراوان، بالاخره روز گذشته جورج قرداحی، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان از مقام خود کناره‌گیری کرد. او گفته تنها به این دلیل حاضر به استعفا شده که سرنوشت لبنان برای او از شخص خودش مهم‌تر است.

نزدیک به یک ماه پیش و از زمانی که این سیاستمدار مسیحی نزدیک به جریان حزب‌الله مسئولیت وزارت‌خانه مذکور را بر عهده گرفته بود، این کشور دچار تنش‌های جدیدی شده بود. انتقادات او نسبت به نقش عربستان سعودی در جنگ یمن با واکنش شدید این کشور مواجه و باعث شد ریاض سفیر خود را از لبنان فراخوانده و واردات از لبنان را هم متوقف سازد. بلافاصله پس از این رخداد، سقوط ارزش لیره مجددا آغاز و به پایین‌ترین ارزش تاریخی خود رسید. پس از آن هم امارات و بحرین سفارتخانه‌های خود را در لبنان تعطیل کردند و روابطشان را به صورت کامل با لبنان قطع کردند. اکنون با استعفای دیروز به نظر می‌رسد تنش‌ها تا حدودی کاهش یابد.

تعیین غیرتصادفی زمان استعفا

در این میان، مید‌ل‌ایست نیوز با انتشار گزارشی به نقل از روزنامه کویتی «الانباء» ابعاد تازه‌ای از توافقات پشت پرده را که به این استعفا انجامید، فاش کرده است. این روزنامه به نقل از منابع حکومتی تأکید کرده که هم‌زمانی این استعفا با سفر امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، به کشورهای منطقه و به طور خاص عربستان، تصادفی نبوده است. بر اساس این گزارش، تعیین زمان استعفا در چارچوب تلاش‌های نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان، برای کمک به اقدامات مکرون جهت گشودن باب گفت‌وگو با عربستان بوده است.

پشت‌پرده استعفای وزیر نزدیک به حزب‌الله

به گفته این منابع، توافق شده که جریان مسیحی مَرَده جانشین قرداحی را تعیین کند و تا زمان تعیین جانشین، «عباس الحلبی»، وزیر آموزش لبنان، سرپرست وزارت اطلاع‌رسانی باشد. این منابع افزوده‌اند گام بعدی برگزاری جلسه هیئت دولت با حضور وزرای حزب‌الله و امل است و بعد از آن روند تلاش‌ها برای بهبود وضعیت لبنان در روال قرار خواهد گرفت.

 

معامله بزرگ؟

در این گزارش آمده که به نظر می‌آید استعفای قرداحی در ازای خارج شدن پرونده سران و وزرا از دست قاضی بازپرس در بررسی پرونده انفجار بندر بیروت انجام شده و قرار شده است که پرونده وزرا و نخست‌وزیر سابق به دادگاه عالی سران و وزرا منتقل شود.

000

قرداحی طی کنفرانسی مطبوعاتی دیروز خود تأکید کرده که نخست‌وزیر لبنان به وی گفته فرانسه خواستار استعفای وی پیش از دیدار مکرون از عربستان شده است. قرداحی گفت که برای آنکه این فرصت مهم از دست نرود از موقعیت خود استعفا داده و ابراز امیدواری کرد که دولت لبنان با موفقیت بتواند بهترین روابط را با کشورهای عربی برقرار کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید