پیشروی تورم به سمت مرزهای ایران؛

تورم بالای 40 درصد در سه استان /کهگیلویه رکورد زد

کدخبر: ۴۵۹۰۷۲
تورم ماهانه آبان ماه برابر با ۲.۵ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۱.۳ واحد درصد کاهش داشته است.
تورم بالای 40 درصد در سه استان /کهگیلویه رکورد زد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکو ایران، طبق آمارهای برآورد شده در تورم دومین ماه پاییز، مشاهده می شود استان کهگیلویه بیشترین تورم ماهانه و همزمان بیشترین تورم نقطه ای را در این ماه به ثبت رسانده است.

تورم ماهانه در آبان ماه از این مقدار در مهر ماه سال جاری اندکی تنزل پیدا کرده و به عبارت دیگر سرعت رشد قیمت ها در ایران کاهش محسوس داشته است.

این بررسی اما به تفکیک استان های کشور نشان می دهد در برخی استان ها وضعیت قیمت ها هنوز در این ماه در سطح بالایی قرار داشته و سیری صعودی به خود گرفته است.

تورم ماهانه ۵ درصدی در ۲ استان

به طور کلی مقایسه شاخص قیمت مصرف کننده در هر منطقه نسبت به ماه قبل گویای تورم ماهانه در آن استان خواهد بود.

در همین زمینه داده های منتشر شده از سوی مرکز آمار نشان داد که تورم ماهانه آبان ماه برابر با ۲.۵ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۱.۳ واحد درصد کاهش داشته است.

تعمیم این بررسی به استان های کشور اما نشان می دهد تورم ماهانه در ۱۷ استان کشور از این متغیر در کل کشور بالاتر بوده است.

در این میان دو استان کهگیلویه و بویر احمد و اردبیل به نسبت سایر استان ها، بالاترین میزان تورم ماهانه در آبان را داشته اند که هردو برابر با ۵ درصد بوده است.

تورم

تورم نقطه ای بالای 40 درصد در 3 استان

مقایسه شاخص قیمت مصرف کننده در هر محل با موقعیت مشابه خود در سال گذشته معین کننده تورم نقطه ای است. این تورم در آبانماه سال جاری برابر با 35.7 درصد بوده که نسبت به این رقم در مهر ماه 3.5 واحد درصد کاهش داشته است.

بررسی این آمارها به تفکیک استان های کشور نشان می دهد تورم نقطه ای در 22 استان کشور  بالاتر از سطح متوسط بوده است. در این میان سه استان تورم نقطه ای فراتر از 40 درصد قرار داشته اند که عبارتند از: ایلام، زنجان و کهگیلویه و بویراحمد.

تورم این مناطق طبق برآوردهای مرکز آمار به ترتیب معادل با 40.3، 43.1 و 46.5 درصد به ثبت رسیده است که بیشترین تورم متعلق به استان کهگیلویه و بویر احمد بوده است.

بررسی تورم استان تهران به عنوان پرجمعیت ترین استان کشور در این ماه نشان می دهد تورم ماهانه این استان معادل با ۲.۲ درصد و تورم نقطه ای این منطقه برابر با ۳۴.۵ درصد به ثبت رسیده که در هر دو قاب، تورمی کمتر از تورم کل کشور رقم خورده است.

اما بررسی های تفکیکی تورم نشان داد استان کهگیلویه و بویر احمد بدترین موقعیت تورمی را درمیان استان های کشور داشته است.

تورم

رکوردزنی تورم آبان ماه در کهگیلویه و بویراحمد

طبق آمارهای برآورد شده در تورم دومین ماه پاییز مشاهده می شود استان کهگیلویه بیشترین تورم ماهانه و همزمان بیشترین تورم نقطه ای را در این ماه به ثبت رسانده است.

بررسی جزئی تر آمار تورم در این استان نشان می دهد تورم ماهانه روستایی در این منطقه برابر با 6.1 درصد و تورم نقطه ای آن معادل با رقم بسیار بالای 52.9 درصد بوده است.

این در حالی است که سهم جمعیت روستانشین برابر با 44.4 درصد بوده که بالاترین رتبه رادر میان استان های کشور در سال 95 به ثبت رسانده است.

عامل این افزایش در تورم روستایی همانطور که همواره مورد توجه قرار می گیرد رشد قیمت ها در بخش کالاهای خوراکی است. در همین رابطه تورم خوراکی روستاهای این استان در قاب ماهانه 8.5 درصد افزایش پیدا کرده و در حالت نقطه ای تورمی معادل با 63.3 درصد داشته است.

به عبارت دیگر رشد بسیار بالای قیمت ها در خوراکی های این استان در بخش روستایی موجب افزایش قابل ملاحظه تورم در بخش روستانشین شده و به سبب سهم بالای این جمعیت از کل استان منجر به رکوردزنی این تورم در ماه میانی پاییز شده است

تورم

 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید