سایه مذاکرات در بازار ارز تهران؛

برجام سد راه افزایش قیمت دلار ، سکه و درهم

کدخبر: ۴۵۸۲۴۵
اقتصادنیوز : در بازار ارز و طلای امروز قیمت طلا ، قیمت سکه و قیمت دلار وارد فاز نزولی شدند
برجام سد راه افزایش قیمت دلار ، سکه و درهم

به گزارش اقتصادنیوز ، بازار ارز و طلا روز گذشته شاهد پیشروی قیمت دلار ، قیمت طلا و  قیمت سکه بود. اما در بازار امروز 9 آذر 1400 ورق برگشت و عمده قیمت ها وارد فاز نزولی شدند. قیمت دلار در معاملات نقدی دیروز بر روی 29 هزار و 530 تومان ایستاد. این اسکناس آمریکایی در بازار امروز 430 تومان ارزان شد و بر روی 29 هزار و 100 تومان قرار گرفت. 

 


در اکوایران ببینید؛

قیمت درهم کانال 8 هزار تومان را از دست داد

قیمت درهم روز گذشته وارد کانال 8 هزار تومان شد و با 8 هزار 50 تومان معامله شد. قیمت درهم در ابتدای معاملات امروز این کانال  را از دست داد و با 90 تومان کاهش با قیمت 7 هزار و 960 تومان خرید و فروش شد.  با ضرب کردن قیمت درهم در نرخ تبدیل درهم به دلار (3.673) عدد 29 هزارو 237 تومان به دست می‌آمد که نسبت به قیمت دلار در بازار  137 تومان بالاتر بود.  

قیمت سکه و طلا فرو ریخت

قیمت اونس طلا در بازار جهانی امروز افزایش یافت و به 1790 دلار رسید. این فلز گران بهای جهانی در روزهای اخیر در حال تلاش برای رسیدن به مرز 1800 دلار بوده است اما همچنان از رسیدن به آن باز مانده است.  قیمت طلا 18 عیار هم امروز  در بازار داخلی ایران 12 هزار و 700 تومان پایین رفت و با 1 میلیون و 256 هزار و 800 تومان خرید و فروش شد.  قیمت سکه هم امروز بر خلاف مسیر روز گذشته پیش رفت.قیمت سکه  دیروز با 12 میلیون و 685 هزار تومان بسته شد. 

این فلز گران بهای داخلی امروز 95 هزار تومان از ارزش خود را ازدست داد. قیمت سکه امروز 12 میلیون و 590 هزار تومان بود.  با احتساب قیمت 29 هزار 100 تومان برای دلار اندازه قیمت واقعی سکه 12 میلیون و 263 هزار تومان بود  و حباب قیمتی سکه 2.66 درصد به دست می‌آمد. 

سایه برجام در بازار ارز تهران

بعد از ظهر روز گذشته ( دوشنبه ۸ آبان ماه) دور جدید گفت‌وگوها میان نمایندگان ایران و ۱+۴ با هدف رفع تحریم‌ها و در قالب برگزاری کمیسیون مشترک برجام در شهر وین پایتخت اتریش آغاز شد. اخبار این نشست سیاسی مهم در بازار ارز تهران برجسته شده است. 

اظهار نظرهای مختلفی که از شب گذشته توسط مقامات حاضر یا نزدیک به مذاکرات بیان شده نشان دهنده سازنده و رو به جلو بودن مذاکرات است.رسانه های غربی نیز هرچند محتاطانه اما در مجموع بازتاب های مثبتی از مذاکرات روز اول مخابره کردند. اگرچه مقامات غربی موضوع بازگشت آمریکا به برجام را برجسته کرده اند اما ️ایران بارها اعلام کرده که اولا بازگشت آمریکا به برجام را موضوع  قابل اعتنایی نیست و بازگشت این کشور به جمع ۱+۴ تابع شروطی است. طرح موضوعات فرعی از این دست توسط طرفهای غربی می تواند موجب طولانی و فرسایشی شدن مذاکرات شود. در دور اول مذاکرات ️بدلیل اهمیت شکل گیری توافق در مورد" اصول و مبانی گفتگوها "،مشورت هیئت های نمایندگی کشورهای حاضر در مذاکرات با پایتخت ها کاملا ضروری و اجتناب ناپذیر است. بر این اساس می توان انتظار داشت که هیئت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین ظرف چند روز آینده برای مشورت در سطوح عالی به کشور باز گردد.

 سید ابراهیم رئیسی هم خطاب به مقامات اروپایی و آمریکایی گفت: اگر آمریکایی‌ها تحریم‌ها را بردارند و اروپایی‌ها هم به تعهدات خود عمل کنند به هیچ عنوان نگران انجام تعهدات از جانب ایران نباشید. اگر برای آژانس بین المللی اتمی مرجعیت قائل هستید و به آن استناد می‌کنید همین آژانس، بارها اعلام کرده است که جمهوری اسلامی ایران به تعهدات هسته ای خود پایبند بوده است

نیویورک‌تایمز مدعی شد که مذاکره کننده ایران هشدار داده است در صورتی که خواسته‌هایش در مذاکرات وین برآورده نشود، برنامه هسته‌ای خود را تشدید می‌کند.این روزنامه آمریکایی نوشت: یک مقام ارشد اروپایی که خواست نامش فاش نشود گفت مذاکره کننده ایران در این نشست گفت در صورتی که خواسته‌های ایران برآورده نشود، ایران برنامه هسته‌ای خود را تشدید خواهد کرد

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید