منحنی نرخ بازدهی در8 آذر 1400

رشد نرخ سود در همه سررسیدها

کدخبر: ۴۵۸۰۶۲
اقتصادنیوز: امروز 8 آذر 1400 روند معاملات اوراق بدهی دولت نزولی بود، اما به کانال پایین‌تر سقوط نکرد.
رشد نرخ سود در همه سررسیدها

به گزارش اقتصادنیوز امروز حجم معاملات خرد اوراق بدهی دولتی در بازار ثانویه نسبت به آخرین روز معاملاتی با 13 درصد کاهش به 325 میلیارد تومان رسید. این معاملات روی 4 نماد اخزا و 5 نماد اراد انجام شد. 

معاملات عمده اوراق در بازار بدهی دولتی به 66 هزار میلیارد تومان رسید. این معاملات به عملیات بازار باز بانک مرکزی مربوط میشود که در آن بانک مرکزی 34 همت نقدینگی را با سررسید 14 روزه در اختیار بانکها قرار داده است. همچنین 34 همت اواراق را در سررسید قراردادهای توافق بازخرید به بانکها واگذار کرده است. نرخ سود تامین مالی بانکها از بانکها مرکزی با یک دهم درصد افزایش نسبت به هفته قبل به 20.2 درصد رسید. 

بررسی منحنی بازده استخراج شده از نمادهای اخزا نشان می‌دهد که نرخ‌های بازده در کلیه سررسید ها صعودی بودند. نرخ اوراق با سررسید یک سال با دو دهم درصد افزایش به 23.71 درصد رسید. نرخ بازده اوراق با سررسید دو سال با دو دهم درصد افزایش به 24.35 درصد رسید. نرخ بازده اوراق با سررسید سه سال با 4 دهم درصد افزایش به 26.08 درصد رسید. نرخ بازده اتی در سال دوم نیز با یک دهم درصد افزایش به 25.01 درصد رسید.

در این روز منحنی نرخ بازدهی اوراق آتی در سررسید‌های 400 روز 23.5 درصد، در 600 روز 25.3 درصد و در 800 روز حدود 27 درصد بود.

نرخ بازده نقدی و آتی

در بازار اوراق بدهی دولتی، نرخ‌های بازده اوراق در سررسیدهای زمانی مختلف از طریق عرضه و تقاضا کشف می‌شود. نرخ کشف‌شده بر اساس این سازوکار متوسط بازده نقدی نگهداری اوراق تا سررسید را نشان می‌دهد. همچنین از تفاوت نرخ‌های بازده نقدی در سررسیدهای مختلف، می‌توان برای استخراج بازده آتی مورد انتظار سرمایه‌گذاران استفاده کرد.

5

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید