عبور هزینه وام مجردین از مرز 22 میلیون تومان

رکورد یکساله وام مسکن و نرخ سود شکست +نمودار

کدخبر: ۴۵۵۸۰۴
هزینه وام مسکن در هفته پایانی آبان 1400 به بالاترین حدخود در یک سال اخیر رسید. این اتفاق موجب شد تا نرخ سود به کانال 22 درصد رسیده و بیشترین سطح را از آبان سال گذشته تاکنون به ثبت برساند
رکورد یکساله وام مسکن و نرخ سود شکست +نمودار

به گزارش اقتصادنیوز، هزینه وام مسکن در هفته پایانی آبان ماه به بالاترین سطح خود تقریبا در یک سال گذشته رسیده و رکورد بی سابقه ای را در این مدت ثبت کرد.

طبق آمارهای اعلام شده از سوی بانک مسکن، هزینه هر برگ اوراق تسه  در آخرین روز هفته گذشته به کانال 80 هزار تومان وارد شده و متعاقبا نرخ سود را نیز ارتقا بخشید.

اوراق بانک مسکن در جهت اخذ وام بین متاهلین و مجردین توزیع می شود. ارزش هر کدام از اوراق در بازار خرید و فروش وام مسکن کشف شده و اعتبار هرکدام از آنها 500 هزار تومان است. 

مسکن

رکورد زنی هزینه وام مسکن

از آنجا که بانک مسکن مبلغ وام برای مجردین 140 میلیون تومان و برای متاهلین را 240 میلیون تومان اعلام کرده است، مجردها نیازمند خرید 280 ورق و متاهلین 480 ورق خواهند بود. 

هزینه هر کدام از اوراق در روز چهارشنبه 26 ابان ماه با 3.2 درصد رشد هفتکی به کانال 80 هزار تومان وارد شده و به سطح 81 هزار و 500 تومن رسید.  بررسی این قیمت با روزهای قبل نشان از ورود بی سابقه اوراق تسه به این کانال در یک سال اخیر داشته است. در ادامه این اتفاق موجب شد تا سقف وام برداشتی مجردین در این هفته نیز تغییر کرده و رکورد بالایی را ثبت کند. 

بر این اساس هزینه وام مسکن برای مجردین در چهارشنبه 26 آبان برابر با 22 میلیون و 833 هزار تومان و برای متاهلین 39 میلیون و 140 هزار تومان ثبت شد. مسیر قیمت ها در این هفته روندی تقریبا صعودی بوده که تا پایان این مسیر حفظ شده است.

این رقم در مقایسه با روزهای قبل بیشترین سطح خود قرار گرفته و رکورد یک سال اخیر را شکسته است.

از آن جا که متقاضیان وام برای دریافت وام ناچار به پرداخت دو هزینه هستند بنابراین نرخ سود آن ها نیز از میزان اسمی خود جدا شده و متناسب با قیمت اوراق تغییر خواهد کرد.

مسکن

نرخ سود موثر وام مسکن

نرخ سود وام مسکن مانند هزینه ای که در طول 12 سال متقاضیان پرداخت می کنند با تغییر قیمت اوراق جابجا می شود. زیرا مجردین و متاهلینی که خواهان دریافت وام به این طریق هستند باید دو هزینه را برای اخذ وام بپردازند. نخست هزینه خرید وام که با توجه به قیمت اوراق تعیین می شود و دیگری هزینه بازپرداخت وام.  

درهمین راستا محاسبات نشان می دهد نرخ سود وام مسکن در پایان هفته گذشته از 21.95 درصد به 22.36 درصد رسیده و همراه با هزینه وام مسکن رکورد نرخ سود در بازه یک سال گذشته را جابجا کرد.

رکوردزنی هزینه نهایی وام مسکن

پولی را که متقاضیان با توجه به شرایط اخذ این وام باید به بانک مسکن باز پرداخت کنند با توجه به قیمت هر کدام از اوراق تغییر می کند. بنابراین هزینه ای که مجردین باید در طول 12 سال در قسط های مربوطه به بانک مسکن بپردازند در پایان هفته پایانی آبان ماه برابر با 183 میلیون تومان و برای متاهلین معادل با 339 میلیون تومان محاسبه می شود. این ارقام بیشترین هزینه های وام مسکن در طول یک سال اخیر بوده است.

مسکن

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید