پیش بینی هفتگی بازار سهام در هفته اول آذر 1400

سه سناریوی بازیگران بورس تهران درهفته آینده

کدخبر: ۴۵۵۵۹۱
اقتصادنیوز: بورس بازان در هفته پیش رو احتمالا در سه موقعیت رفتاری قرار می گیرند که می تواند مسیر شاخص را تثبیت یا تغییر دهند.
سه سناریوی بازیگران بورس تهران درهفته آینده

به گزارش اقتصادنیوز ، بازدهی شاخص ها در هفته چهارم آبان 1400  در شرایطی منفی ارزیابی شد که به نظر می رسد در هفته پیش رو بازار بیشتر با رویکرد خوش بینانه دنبال میشود. در رویکرد روزهای پایانی آبان، بورس شاهد ورودی نقدینگی حقیقی هاست، این در حالی است که سمت تقاضا با فعالیت بیشتری از روز شنبه معاملات خود را آغاز میکند.

خلاصه عملکرد شاخص های بازار سهام نشان میدهد که بازار در سمت تقاضا با توان بیشتری روبه روست و این در حالی است که با مقاومت خریداران درکانال 1.4 میلیون واحد، احتمال پیش روی و حرکت روبه جلوی شاخص محتمل است. در هفته جاری معامله گران سه سناریوی محتمل را برای بازار پیش بینی کرده اند:

در سناریوی نخست، معامله گران خوش بینانه با تاسی و در ادامه رفتار هفته گذشته بورس بازان، امیدوارند با فشار خریداران، شاخص روبه جلوی حرکت کند، این در حالی است که در سمت عرضه به دلیل عدم کشش بازار، از شدت فشارها کاسته شده و بازار فعلا در انتظار اهرم های مشخص کننده دیگر است. در این شرایط اگرچه اهرم های رشدی همچون دلار و کامودیتی ها غیرفعال شده اند اما به دلیل جذابیت قیمت ها با توجه به پی بر ای رسیده، بازار فعلا میل به رشد دارد.

در سناریوی دوم، معامله گران اگرچه خوش بینانه معاملات را دنبال میکنند اما به دلیل خاموش بودن اهرم های اثرگذار بر بازار، روند رو به رشد در بازار بعید و احتمالا دور از دسترس خواهد بود. در این شرایط بازار با دامنه نوسان محدود دنبال میشود.

در سناریوی دیگر البته معامله گران معتقدند به دلیل نبود اهرم های اثرگذار و ناپایداری وضع موجود با توجه به شاخص های عملکردی موجود، احتمال اینکه فروشندگان دوباره موقعیت بهتری پیدا کنند، محتمل است. در مختصات کنونی، بازار سهام دورنمای نامعلوم و مبهمی دارد و همین ابهام میتواند در موقعیت پاشنه آشیل عمل کند و دوباره مسیر صعودی را قطع کند و جهت معاملات تغییر کند.

تازه ترین نظرسنجی اقتصادنیوز هم نشان میدهد بازار در هفته جاری اگرچه میتواند بازده صعودی داشته باشد اما در روزهای پایانی آبان، نشانه های آغاز مذاکرات برجامی وین میتواند سیگنال های مثبتی به بازار ارسال کند و از این حیث شاهد تکانه های روبه جلوی محدودی در این خصوص بود. از نگاه فعالان و تحلیلگران بازار سرمایه، دورنمای مبهم اقتصاد ایران، رفتار بورس بازان را احتیاطی کرده و این در حالی است که از همین ناحیه بازار میتواند نوسانی دنبال شود. 

  • سناریت
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید