شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#جدید

خبر بد جدید برای اردوغان؛ سقوط مجدد ارزش لیر

کدخبر: 455257
اقتصادنیوز: ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا حدود 0.8 درصد کاهش یافت و به پایین‌ترین حد خود یعنی هر دلار معادل 10.075 لیره رسید.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از العربیه این سقوط ارزش لیر در حالی صورت می‌گیرد که ایران و ترکیه در سفر روز دوشنبه، 15 نوامبر، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه به تهران، تمایل خود را برای تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و دوجانبه، ابراز کردند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در نشست خبری مشترک با همتای ترک خود گفت: در طول این دیدار صمیمی و دوستانه، توافق کردیم که بر روی یک نقشه راه بلندمدت برای توسعه بیش از پیش روابط دوجانبه کار کنیم.

هیثم الجندی تحلیلگر ارشد بازار در سایت تی ماتریکس، در مصاحبه با «العربیه»، کاهش ارزش لیر ترکیه را «بازتابی از حرکت ترکیه در جهت خلاف جریان جهانی» توصیف کرد زیرا در برهه‌ کنونی که جهان به سوی سخت‌گیری پولی حرکت می‌کند، ترکیه در کنار تقویت تسهیل پولی توجیه نشده‌، اقدامات کاهش نرخ بهره را در پیش گرفته که این رویکرد، وضعیت بد نرخ بهره را دامن زده و تاثیر منفی بر ارزش پول ملی می‌گذارد.»

الجندی بحران لیر ترکیه را ناشی از نگرانی در مورد سیاست های پولی، با توجه به درخواست‌های مکرر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری برای کاهش نرخ بهره و تغییرات پی در پی او در مدیریت بانک مرکزی دانست.

لیر

بر اساس نظرسنجی رویترز، انتظار می رود بانک مرکزی این هفته، نرخ بهره را تا 15 درصد کاهش دهد، حتی اگر تورم نزدیک به 20 درصد به همین حال باقی بماند.

شایان ذکر است که بانک مرکزی ترکیه در 23 سپتامبر گذشته، بصورت غیرمنتظره‌ای نرخ بهره بانکی در این کشور را با کاهش یک درصدی، به 18درصد رساند؛ پس از آن نیز مجددا نرخ بهره بانکی را کاهش داد.

کاهش اخیر ارزش لیر نیز با افزایش ارزش دلار پس از آمار مربوط به تورم بالاتر از حد انتظار در آمریکا، تشدید شد.

لیر، با بدترین عملکرد در میان ارزهای بازارهای نوظهور در سال جاری، دو سوم ارزش خود را طی پنج سال از دست داده که باعث کاهش درآمد شهروندان شده است، در حالی که تورم، افزایش یافته و دو رقمی شده است.

بسیاری از تحلیلگران، شرایط این روزهای ترکیه را با دهه 90 میلادی مقایسه می‌کنند. در دهه 90 میلادی، ارزش لیر ترکیه به دلیل مشکلات سیاسی و بدتر شدن توازن اقتصادی، به میزان بیش از 160 درصد در برابر دلار کاهش یافته بود.