موافقان و مخالفان مسعود فیاضی چه گفتند؟

مجلس با رئیسی همراه نشد /وزارت آموزش و پرورش بی وزیر ماند

کدخبر: ۴۵۴۹۲۱
دومین وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش که توسط رئیس جمهور به مجلس معرفی شده بود، نتوانست رای اعتماد نمایندگان را کسب کند.
مجلس با رئیسی همراه نشد /وزارت آموزش و پرورش بی وزیر ماند

به گزارش اقتصادنیوز،  درحالی امروز زنگ جلسه علنی مجلس برای بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به صدا در آمد، که زمزمه مخالفت نمایندگان با او از زمان معرفی به صحن علنی شنیده می شود و احتمالات درباره رأی نیاوردن مسعود فیاضی بیشتر از رأی آوری او بود. احتمالاتی که رنگ واقعیت گرفت و فیاضی از مجلس رأی اعتماد نگرفت تا کار سرپرستی این وزارتخانه به اذن رهبری کشیده شود.

علت مخالفت با فیاضی چه بود؟

نسبت فامیلی با علیرضا زاکانی شهردار تهران، نداشتن سابقه کافی در وزارت آموزش و پرورش، نحوه کسب کردن مدارک تحصیلی، مخالفت هایش با موسیقی و ممیزی های مجله رشد در کنار ردپایش در طرح صیانت از فضای مجازی سبب ایجاد حواشی زیادی برای او شده بود.

در نهایت امروز وزیر پیشنهادی همراه با رئیس جمهور و برخی دیگر از دولتمردان به بهارستان آمد تا در معرض رأی نمایندگان قرار گیرد.

 پس از آغاز جلسه به ریاست محمد باقر قالیباف، رضا حاجی پور، سخنگوی کمیسیون آموزش پشت تریبون مجلس رفت و از مخالفت اعضای این کمیسیون با مسعود فیاضی خبر داد. در بخشی از این گزارش تاکید شده بود «فیاضی از جامعه بزرگ معلمان نبوده و سابقه معلمی و تدریس در مدارس دولتی را ندارد.»

سخنگوی کمیسیون این را هم گفت که «مدرک کارشناسی فیاضی مورد تایید قرار گرفته، ولی ایشان فاقد مدرک دکتری می‌باشد. و علی‌رغم جامعیت، واقع‌گرایی و انسجام در برنامه‌های ایشان شاخص‌های کمی و سنجش‌پذیر و زمان‌بندی شده در برنامه‌های ایشان ذکر نشده است. بین اهداف، راهبرد و رویکردها در برنامه ایشان مرزبندی دقیقی وجود ندارد.»

3958391

دفاع ابراهیم رئیسی از فیاضی

پس از قرائت گزارش کمیسیون آموزش، نوبت به ابراهیم رئیسی رسید تا برای دفاع از وزیر پیشنهاد خود پشت تریبون قرار بگیرد. او با اشاره به روند انتخاب فیاضی خطاب به بهارستانی ها گفت: با بررسی‌هایی که در کارگروه ها انجام شد دکتر فیاضی از کسانی بود که در مصاحبه های مختلف کار گروه ها از جایگاه ممتازی برخوردار شد. خود من هم با ایشان مصاحبه کردم. دوستان مورد اعتمادی در این حوزه با آقای فیاضی مصاحبه کردند و ایشان را فرد صالحی برای این مسئولیت دانستند.

وی ادامه داد: توصیه افراد به هیچ عنوان تاثیر گذار نیست،  آنچه مهم است برای خودم حجت الهی است. تا خودم حجت نداشته باشم اگر همه هم جمع بشوند من اقدامی نمی‌کنم. باید شایستگی ها احراز شده باشد.

رئیس جمهور همچنان با اشاره تلویحی به رابطه خویشاوندی فیاضی با علیرضا زاکانی، شهردار تهران گفت: ممکن است افراد با هم اقوام و خویشاوند باشند، اما دستاوردهای زندگی خودشان مورد توجه قرار می‌گیرد، بالاخره هر کس در زندگی دستاوردهای علمی دارد، از این رو  خود فرد مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: از دولت و از مجلس بر می‌آید که خیلی از گره‌ها را باز کنیم، فیاضی روحیه تحولی دارد و در کنار روحیه تحولی، روحیه تعاملی و همکاری با بخش‌ها را دارد. کسانی که با او کار کرده اند در بخش های مختلف این را دیده اند. همچنین از بخش‌های مختلف در این باره سوال شده است و آنها هم معتقدند که وزارت آموزش و پرورش، نیاز به روحیه تعاملی و  تحولی دارد.

نصف وزرای تو از مدرسه امام صادق هستند/موافقان و مخالفان چه گفتند؟

پس از دفاعیات رئیس جمهور از وزیر پیشنهادی، موافقان و مخالفان فیاضی به نوبت به بیان اظهارات خود پرداختند که در این میان، کاظم دلخوش، نماینده مردم صومعه سرا با اشاره به حضور پر تعداد فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق(ع) در کابینه رئیس جمهور گفت: از رئیس‌جمهور و هیات دولت تشکر می‌کنم و مجلس هم همیشه با دولت همراهی کرده است اما،‌ نصف وزرای تو رئیس‌جمهور از مدرسه امام صادق هستند.

نداشتن سوابق کافی در آموزش و پرورش، ردپای لابی ها در معرفی وزیر پیشنهادی، عدم تجربه کافی مدیریتی، ابهام بر سر مدارک تحصیلی و ...از جمله علت های مخالفت با فیاضی بود .

موافقان وزیر پیشنهادی هم از نقش پدرخوانده ها در جوسازی ها علیه فیاضی گفتند، تحول گرا بودن، جهادی و ضدفساد بودن از دیگر علت های موافقت نمایندگان با این وزیر پیشنهادی بود

اظهارات موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش؛

موافق و مخالف فباضی

 

بر 40 ساختمان در تهران نظارت کردم

سپس نوبت به مسعود فیاضی رسید تا نمایندگان را برای کسب رای اعتماد قانع کند.

او در پاسخ به انتقادات نمایندگان برای عدم سابقه در حوزه معلمی و مدیریتی گفت: عده ای گفتند من در مدرسه نبوده ام من ۷ سال در مدرسه فعالیت داشتم، عده ای گفتند من از خانواده آموزش و پرورش نیستم، دوستان در این خصوص باید بگویم که آموزش و پرورش ابعادی دارد که اگر وزیر متخصص آن نباشد موفق نخواهد بود.

وی ادامه داد: از جمله این ابعاد  معلم کلاس درس، فهم دانش آموزش، کمک درسی، شناخت ستادی، فرآیند چاپ و توزیع کتاب درسی و ... است که بنده در این موارد توفیق حضور و فعالیت داشته ام.  بنده در کسوت معلمی سالها فعالیت داشتم  و در حوزه محتوای پژوهش درسی و موارد کمک درسی نیز فعال بودم همچنین در خصوص زیر ساختها و مباحث فنی  از دانشگاه تهران مهندسی عمران دارم و بر ۴۰ ساختمان در تهران نظارت کردم. چگونه می گویند با کار ستادی آشنا نیستم زمانی مدیرکل بودم و همچنین عضو هیات مدیره افست  در حوزه سیاستهای کلان نیز تا امروز پژوهشهای مجلس فعالیت داشتم.

وی افزود: برخی می گویند من در حوزه انتصابات قول هایی داده ام، تکذیب می کنم هیچ قولی نداده ام. فقط قول دادم کلاس دانش آموزش در مناطق کشور بدون معلم نباشد. من به دنبال مباحث گروهی خانوادگی و فردی نیستم، می گویند از تجارب دیگران استفاده نمی کنم این در حالی است که من دو اتاق فکر تشکیل خواهم داد و از نظرات تمام وزیران سابق استفاده خواهم کرد. در اتاق دیگر نیز از صاحب نظران این حوزه استفاده خواهم کرد.

فیاضی از فیلتر نمایندگان عبور نکرد

پس از دفاعیات فیاضی، قالیباف از نمایندگان خواست که بر جای خود بنشیدند تا کارت های اخذ رای توزیع شود، اما در طول رای گیری صدای دو دو و چهار چهار نمایندگان آنچنان بلند شده بود که رئیس مجلس گفت:« دو دو و چهار چهار خود را روی برگه رای بنویسید»

با این حال، پس از اعلام نتایج آرا توسط قالیباف، نمایندگان به مسعود فیاضی رأی اعتماد ندادند و او با 115 رای موافق، 140 رای مخالف و 5 رای ممتنع از مجموع 260 رای از فیلتر نمایندگان عبور نکرد.

فیاضی دومین وزیر پیشنهادی ابراهیم رئیسی بود که نتوانست بهارستانی ها را برای سکانداری وزرات آموزش و پرورش قانع کند. پیش از این هم حسین باغ گلی به عنوان گزینه پیشنهادی تصدی آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی معرفی شد که با 76 رای موافق، 193 رای مخالف و 18 رای ممنتع نتوانست از مجلس رای اعتماد بگیرد. 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید