نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 21 آبان

ارز صادراتی به مرکز مبادلات می‌آید

کدخبر: ۴۵۳۶۹۷
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 21 ابان در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
ارز صادراتی به مرکز مبادلات می‌آید

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

21 آبان 1351؛ نقش طلا در سیستم پولی بین‌المللی کاسته می‌شود

عبدالعلی جهانشاهی، استاد دانشگاه و رئیس‌کل بانک مرکزی ایران در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران درباره اصلاح نظام پولی بین‌المللی صحبت کرد.

رئیس‌کل بانک مرکزی در آغاز به تفصیل پیرامون نواقص وضع موجود نظام پولی و ریشه‌های آن گفت‌و‌گو کرد. وی آنگاه به تشریح نقش طلا در جهان پرداخت و گفت: این فلز ذی‌قیمت که اعتبار آن از قرن‌ها پیش با قبول و اعتماد عامه تحکیم شد، تدریجا از سهم و وظیفه‌اش در سیستم پولی بین‌المللی کاسته خواهد شد و دیگر به احتمال قوی تنها رکن اصلی و متکای سیستم پولی بین‌المللی نخواهد بود ولی می‌توان اضافه کرد که هنوز زمانی که سیستم پولی بین‌المللی بتواند خود را از طلا بی‌نیاز بداند فرانرسیده است و این فلز برای یک دوران کم و بیش طولانی نقش مهمی در سیستم پولی بین‌المللی خواهد داشت.

حق برداشت مخصوص

این وسیله جدید در آینده سهم مهم‌تری در معاملات و تسویه حساب‌های بین‌المللی و در ذخایر پولی کشورها خواهد داشت و اگر در نرخ بهره آن و شرایط استفاده از آن توسط مقامات رسمی تجدیدنظر شود و عده هرچه بیشتری از کشورها آن را بپذیرند و استفاده از آن تدریجا به بخش خصوصی نیز تسری یابد و با مرور زمان با حفظ بی‌طرفی و تبعیت نکردن از سیاست خاص یک یا چند کشور و محدودیت مبلغ آن به احتیاجات واقعی پولی و اقتصادی جهان جلب اعتماد عمومی را بکند، بدون تردید از پایه‌های اصلی سیستم پولی بین‌المللی آینده خواهد بود.

رابطه ارزها باید براساس واقعیات اقتصادی تعیین گردد و هر کشور باید کوشا باشد تا با حفظ تعادل اقتصاد داخلی و جلوگیری از تورم و احتمال رکود اقتصادی به وسایل موثر از جمله سیاست مالی و سیاست پولی و اعتباری رابطه پول خود را با سایر پول‌ها در چارچوب واقعیات اقتصادی نگاه دارد و از اتخاذ تصمیمات پولی به موقع و قاطع اجتناب نکند و نهراسد.

علیرغم بحران شدید پولی بین‌المللی سال 1971، اقتصاد ایران که از ثبات بی‌نظیری برخوردار است و با مراقبت‌های پیوسته‌ای که کلیه مسوولان امور داشتند، به رشد سریع خود کماکان ادامه داد و نه‌تنها معاملات بازرگانی و دادوستدهای خارجی وقفه‌ای نیافت بلکه اقتصاد ایران توفیق یافت که آثار بحران پولی بین‌المللی را به سلامت پشت‌سر بگذارد و از جهت ارزی نیز با اقداماتی که در جبران تغییر برابری ارزها صورت گرفت منافع ایران تامین شده و همچنین با مراقبت‌های شبانه‌روزی همکاران اینجانب در بانک مرکزی ایران، منافع ارزی کشور محفوظ ماند.

ما در کشورمان مانند گذشته سعی در تعادل اقتصادی توام با رشد سریع درآمد ملی خواهیم کرد و همچنان در جلوگیری از افزایش قیمت‌ها کوشا خواهیم بود و همان‌طوری که شاهنشاه اریامهر در آخرین جلسه بررسی برنامه پنجم عمرانی کشور در تخت جمشید مقرر فرمودند. به هر حال و با تمام قوا و به هر طریقی که می‌توانیم با افزایش قیمت‌ها مبارزه خواهیم کرد و از این طریق نه‌تنها موجبات آسایش عمومی و حفظ منافع مصرف‌کنندگان و پس‌اندازکنندگان را فراهم خواهیم کرد و موانع رشد سریع اقتصادی توام با تعادل و ثبات نسبی قیمت‌ها را مرتفع خواهیم ساخت بلکه به سهم خود در جهت ایجاد محیط مساعد پولی برای رشد سالم اقتصاد جهان مانند گذشته پیش خواهیم رفت.

21 آبان 1381؛ طرح جمع‌آوری گازهای همراه فلات قاره ایران به مناقصه می‌رود

با اجرای طرح جمع‌آوری گازهای همراه نفت در منطقه فلات قاره ایران سالانه بیش از 360 میلیون دلار درآمد عاید کشور می‌شود و وضع منطقه نیز به شرایط استاندارد خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت نفت و فلات قاره ایران با اعلام این مطلب از برگزاری مناقصه بین‌المللی برای انتخاب پیمانکار به‌منظور اجرای طرح جمع‌آوری گازهای همراه نفت میادین نفتی فلات قاره ایران خبر داد.

مهندس حسنی با اشاره به اخذ مجوز برای تامین مالی اجرای این طرح به میزان 2 میلیارد دلار افزود: با اجرای این طرح گازهای همراه نفت در میدان‌های «بهرگان سر، هندیجان، نوروز، سروش و ابوذر» جمع‌آوری و به وسیله یک خط لوله به جزیره خارک انتقال داده می‌شود تا مایعات گازی به‌دست آمده از آن صادر و گاز طبیعی باقیمانده به مصرف داخلی برسد.

بر پایه این گزارش در حال حاضر روزانه 600 میلیون فوت مکعب گاز همراه نفت در «خارک و بهرگان سر» 100 میلیون فوت مکعب در «سیری» و حدود 50 میلیون فوت مکعب در لاوان سوزانده می‌شود که طرح جمع‌آوری گازهای همراه نفت برای 700 میلیون فوت مکعب به مناقصه بین‌المللی گذارده شده است.

21 آبان 1391؛ ارز صادراتی به مرکز مبادلات می‌آید

در شرایطی که با گذشت یک هفته از تصویب توافقنامه 6 بندی دولت و صادرکنندگان در کارگروه ارزی مبنی‌بر ارائه ارز حاصل از صادرات در اتاق مبادلات ارزی می‌گذرد، هنوز دلارهای صادراتی به پشت پیشخوان‌های این مرکز نرسیده و دلیل آن مخالفت دولت با برخی نرخ‌های پیشنهادی صادرکنندگان است. اما آن‌طور که رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران می‌گوید: قرار است روز دوشنبه اجرای توافقنامه دولت و صادرکنندگان بر سر ارائه دلار صادراتی در بازار واردات با نرخ توافقی صادرکنندگان و واردکنندگان نهایی شود.

نایب رئیس اتاق ایران نیز می‌گوید: در حالی که بخش خصوصی توافق شش‌بندی مبنی‌بر تخصیص ارز صادراتی برای واردات را پذیرفته است، امیدواریم دولت نیز اصراری بر بازگرداندن صادرات به وضعیت پیمان‌سپاری نداشته باشد.

پدرام سلطانی درباره توافق شش‌بندی بین دولت و صادرکنندگان مبنی‌بر تخصیص ارز صادراتی به واردکنندگان اظهار کرد: هر ساختار جدیدی که بخواهد محدودیت جدیدی به‌وجود آورد، صادرات را با مشکل مواجه می‌کند.

نایب رئیس اتاق ایران خاطرنشان کرد: به شرطی که واقعا در دولت به این توافق پایبند باشند و به آن عمل کنند در همین شرایط می‌توان امیدوار بود که صادرات پویای خود را ادامه دهیم، اما اخباری که جسته و گریخته به گوش می‌رسد مبنی‌بر این است که تفکراتی در داخل بدنه دولت کماکان اصرار بر بازگرداندن صادرات به وضعیت پیمان‌سپاری دارد و این موضوع نگران‌کننده است و قطعا ضربه جدی به صادرات و ارزآوری کشور وارد می‌کند.

محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات علاوه‌بر مخالفت صادرکنندگان با ارائه ارز در مرکز مبادلات، مشکل دیگر در مسیر توافق ارزی این است که بانک مرکزی موافق با مفاد این توافقنامه نیست و آن را موضوعی میان صادرکنندگان و دولت می‌داند که باید خودشان بر سر اجرای آن به توافق نهایی برسند. لاهوتی تبعات این‌گونه ناهماهنگی‌ها میان دستگاه‌های اجرایی را به مراتب بدتر و ناخوشایندتر از تبعات تحریم‌های خارجی علیه ایران می‌داند و خواستار تعیین تکلیف هرچه سریع‌تر ممنوعیت‌های صادراتی که انتقادات فراوانی را میان صادرکنندگان برانگیخته است.

اما پاسخ دولت بسیار قابل تامل است. به گفته کیومرث فتح‌اله کرمانشاهی، معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران، صادرکننده‌ای که ارز حاصل از صادرات را به داخل کشور نیاورد به‌نوعی اخلالگر اقتصادی است و به‌طور قطع، صادرکنندگان نیز دلسوز کشور هستند و در شرایط فعلی که محدودیت‌هایی برای جابجایی پول وجود دارد، تمام تلاش خود را برای حفظ منافع ملی خواهند کرد.

صمد کریمی، سخنگوی اتاق مبادلات ارزی نیز تاکید می‌کند: صادرکنندگان در تعامل با وزارت صنعت، معدن و تجارت باید ارز خود را در اتاق مبادلات ارزی عرضه کنند.

وی می‌افزاید: الزام صادرکنندگان به عرضه ارز در اتاق مبادلات ارزی در حیطه وظایف این اتاق نیست و وزارت صمت باید پاسخگو باشد که در این زمینه چه عملکردی رخ داده است. به گفته کریمی، رقم میزان ارائه ارز صادراتی در اتاق مبادلات ارزی را نمی‌توان رسانه‌ای کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید