شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قیمت
بسته خبری اقتصادنیوز 19 آبان 1400

حذف قیمت گذاری دستوری برای خودرو/ نقدینگی از 4 همت گذشت!

کدخبر: 453509
اقتصادنیوز: مهمترین اخبار پیرامون حذف قیمت گذاری دستوری خودروها مطرح میشود. خبر میرسد که هفته آینده احتمالا جلسه ای درباره وضعیت دلار 4200 تومانی در مجلس برگزار میشود.

به گزارش اقتصادنیوز، وزیر امورخارجه ایران پس از گفت و گوی تلفنی با همتای آلمانی خود از گفتگو با همتای فرانسوی خبر داد. وزرای فرانسه و روسیه روز جمعه در دیدار با یکدیگر درباره موضوعات مختلفی از جمله ایران رایزنی خواهند کرد. همزمان با گمانه زنی ها بر سر دور جدید مذاکرات وین، جو بایدن، رئیس جمهور امریکا «وضعیت اضطراری ملی» در قبال ایران را یک سال دیگر تمدید کرد.

جلسه برای دلار 4200 تومانی، هفته آینده

در مهمترین خبر هم محمدجواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس به خبرگزاری مهر گفته است: هفته آینده جلسه‌ای با معاون اقتصادی رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برگزار می‌شود. این در حالی است که هنوز معلوم نیست که سیاست گذارها چه تصمیمی در این باره خواهند گرفت.

تصویر اقتصاد ایران در شهریور امسال

براساس تازه ترین گزارش های اقتصادی، نقدینگی کشور در شهریور امسال، ۴,۶۷۶ هزار میلیارد تومان است. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته (شهریور ۱۳۹۹) نقدینگی ۲,۸۹۵ هزار میلیارد تومان بود. براین اساس رشد نقدینگی در شهریور ۱۴۰۰ نسبت به شهریور ۱۳۹۹ افزایش ۴۰.۵ درصدی داشت. همچنین میزان بدهی‌های خارجی کشور در پایان شهریور ماه سال جاری به رقم ۹ میلیارد و ۳۱ میلیون دلار رسید.میزان بدهی‌های کوتاه مدت کشور دو میلیارد و ۴۵۷ میلیون دلار و بدهی‌های بلند مدت ایران نیز شش میلیارد و ۵۷۴ میلیون دلار اعلام شد.

جلسه اقتصاددانان با رییسی

در ادامه نشست های تخصصی با نخبگان، ابراهیم رییسی، رئیس جمهور امشب با جمعی از اقتصاددانان دیدار و گفت‌وگو کند. در صبح روز سه شنبه در مجلس، نمایندگان مجلس، وزیر اقتصاد، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و رئیس مجلس هر کدام در جلسه ویژه بررسی وضعیت بورس به ایراد سخن درباره بازار سرمایه پرداختند.

در مهمترین خبرهای دیگر، علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی ارزش معاملات ارز نیمایی را در ۷ ماهه امسال معادل کل سال ۱۳۹۹ اعلام کرد و گفت: در بازار متشکل ارزی نیز حجم معاملات تاکنون معادل 1.1 میلیارد دلار بود که بیانگر بهبود شرایط ارزی کشور است. همچنین علیرضا پیمان پاک، رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران وضعیت ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان را مطلوب توصیف کرد و گفت: میزان ۶۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو، معادل ۸٠ درصد تعهدات ارزی سررسید شده به چرخه اقتصادی کشور بازگشته و بیش از سه هزار و ۸۰۰ صادرکننده، تعهدات ارزی خود را به صورت کامل ایفا کرده‌اند.در مجلس همچنین  اعلام شد جرم‌انگاری عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی که با اعتراض گسترده فعالان اقتصادی روبه‌رو شده بود، از مصوبه اصلاحی کمیسیون اقتصادی مجلس حذف شد

حذف قیمت گذاری دستوری

درحالی برخی گمانه زنی ها درباره حذف قیمت‌گذاری دستوری از صنعت خودرو با مصوبه سران قوا مطرح میشود که طبق مصوبه ۲۸ مهر شورای هماهنگی سران قوا، قیمت‌گذاری دستوری از صنعت خودرو حذف شد! همزمان دو خودروساز بزرگ در کشورمان از افزایش قیمت محصولاتشان خبر دادند، پیش تر مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا و ایران خودرو در مهمترین خبر دیگرشان از برقراری امکان فک رهن اسناد خودروهای فاکتورشده سایپا خبر داد.

مصوبه تحقیق و تفحص از بانک ها

در خبر دیگری، علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی از مدیران عامل بانک ها خواست در پرداخت وام های خرد به اشخاص دارای رتبه اعتباری مناسب تسهیل گری کنند.  نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز سه شنبه در مجلس گزارش کمیسیون اقتصادی مبنی بر  تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد بانک‌های دولتی و بانک‌های واگذار شده در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی را بررسی کرده و در نهایت با ۱۸۷ رای موافق با این تقاضا موافقت کردند.

خبرهای مهم دو خودروساز

مهمترین اخبار شرکت ها هم درباره  در خصوص دو شرکت خودروساز ایران خودرو و سایپا بود:

#خودرو | طبق برنامه‌ای که توسط وزیر صمت ابلاغ شده،‌ از هفته آینده تیراژ تولید روزانه را به بیش از دو هزار و ۵۰۰ دستگاه افزایش خواهیم داد. از جمله پروژه های جدید ایران خودرو، محصول K۱۲۵، خودرویی نیم شاسی که تا پایان سال آینده آماده تولید انبوه می‌شود. ایران خودرو همچنین از ابلاغ قیمت های جدید خبر داد.

#خساپا | سایپا از دریافت مجوز افزایش قیمت محصولات  سایپا به طور میانگین 16 درصد شامل : تیبا صندوق دار - تیبا 2 - ساینا دستی - ساینا S - کوئیک دستی - کوئیک R - کوئیک S - کوئیک اتومات پلاس و شاهین خبر داد. ایران خودرو هم قیمت های جدیدش را اعلام کرد.

کارخانه قند بیستون واگذار میشود؟/ یک عرضه اولیه از سوی کیسون

در دیگر اخبار مهم شرکت ها:

 #ارفع | طبق برنامه ریزی های صورت گرفته اجرای طرح افزایش ظرفیت واحد احیا صورت پذیرفت و شروع به فعالیت مجدد کرد.

#تمحرکه | ماشین سازی نیرو محرکه در مناقصه شرکت ماموت تکنولوژی با موضوع ساخت 12 دستگاه مخزن خط رنگ شاسی تریلر شرکت کرد. شرکت در مناقصه به منزله برنده شدن در آن نیست و در صورتیکه نتیجه نهایی بعد از بازگشایی پاکات و فرایند قانونی مشخص و ابلاغ شود موضوع به اطلاع سهامداران میرسد.

#تکمبا | واردات و فروش سه دستگاه کمباین پنبه بنابر اعلام نیاز صورت گرفته و هماهنگی با وزارت جهاد کشاورزی در جهت توسعه مکانیزاسیون کشاورزی نهایی شد.

#کلطیف | پیرو ابلاغ رأی شعبه اول بدوی تعزیرات حکومتی ساوجبلاغ به شماره دادنامه 140000231021000303 به تاریخ صدور 16/8/1400 که یوم جاری مورخ 18/8/1400 به دبیرخانه این شرکت واصل شد، اعلام کرد: شرکت محصولات کاغذی لطیف در سال 1399 جهت حذف واسطه‌ها و رانت های موجود در بازار و همچنین به دلیل افزایش قیمت نهاده‌های تولید اقدام به افزایش قیمت محصولات خود نمود. لذا پیرو حکم غیر قطعی مذکور ،شرکت محکوم به پرداخت جریمه به مبلغ 20 میلیارد تومان شد. این شرکت نسبت به رأی صادره در موعد مقرر قانونی در شعبه تجدید نظر سازمان تعزیرات حکومتی اعتراض خواهد نمود. همچنین با توجه به مدارک و مستندات مربوط به دلایل افزایش قیمت ، پی‌گیری‌های لازم را در راستای احقاق حقوق شرکت و ذینفعان انجام خواهد داد و همچنین با استناد به نامه شماره 54/ص/1400 مورخ 11/3/1400 (شاکی پرونده) مبنی بر اعلام رضایت از طرح دعوی، امکان تعدیل مبلغ جریمه محتمل است. ضمنا رای مربوطه غیر قطعی بوده و آثار مالی احتمالی این رای مربوط به سال جاری خواهد بود.

#کیسون | در حال مذاکره برای یک پروژه 8 هزار واحدی در اراک هستیم که در مراحل نهایی است. فعلا برنامه ای برای عرضه اولیه نداریم ولی در نظر داریم شرکت فراسر را به نهاد مالی تبدیل کنیم و شاید بعدا آن را در بورس عرضه اولیه کنیم.

#قثابت | واگذاری کارخانه قند بیستون از زیرمجموعه های کارخانه های صنعتی قند ثابت خراسان در دستورکار نیست

8 افزایش سرمایه جدید بورسی

همچنین در خصوص افزایش سرمایه شرکت ها نیز خبر رسیده که:

#قجام | افزایش سرمایۀ شرکت از مبلغ 31.2 میلیارد تومان 65 میلیارد تومان (از محل مطالبات و آورده نقدی) در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسید.s

#خکار | افزایش سرمایۀ شرکت از 71.6 میلیارد تومان 213.7 میلیارد تومان (از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها) در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسید.

#سشمال | گزارش توجیهی هیئت مدیرة به منظور پیشنهادافزایش سرمایه از 129 میلیارد تومان به 170 میلیارد تومان از محل سود انباشته به تصویب هیئت مدیره رسید و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شد.

#وصندوق | مجوز افزایش سرمایه ۵۲درصدی از محل مطالبات و آورده نقدی صادر شد

#تملت | مجوز افزایش سرمایه ۴۵درصدی از محل مطالبات و آورده نقدی صادر شد

#آبادا | مجوز افزایش سرمایه ۲۰درصدی  از محل مطالبات و آورده نقدی صادر شد

#کسرا  | سرامیک های صنعتی ارکان درباره افزایش سرمایه شفاف سازی کرد.

#شبریز | افزایش سرمایه 200 درصدی از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی و سود انباشته مورد تایید حسابرس قرار گرفت.

در خصوص مجمع شرکت ها هم:

#وثنو | سرمایه گذاری ساختمانی نوین در مجمع سالانه  39.3 تومان سود به ازای هر سهم تقسیم کرد