گزارش نیمروزی از بازار ارز، سکه و طلا؛

حرکت خلاف جهت قیمت سکه و طلا /دلار نزولی شد

کدخبر: ۴۵۳۳۴۱
در بازار ارز و طلای امروز قیمت دلار و درهم نزولی شدند. قیمت سکه هم بر خلاف مسیر اونس طلا پیش رفت.
حرکت خلاف جهت قیمت سکه و طلا  /دلار نزولی شد

به گزارش اقتصادنیوز ، قیمت دلار آمریکا روز گذشته وارد کانال 28 هزار تومان شد و در ساعات پایانی  معاملات بازار ارز  بر روی 28 هزار و 100 تومان قرار گرفت. 

این اسکناس آمریکایی در بازار امروز سه شنبه 18 آبان 1400 اندکی نزول کرد  اما این کاهش قیمت در حدی نبود که دلار کانال 28 هزار تومان را از دست بدهد و با 28 هزار و 60 تومان معامله شد. به باور برخی از معامله گران بلاتکلیفی های بازار ارز نسبت به نتایج  برجام  باعث این صعود به کانال 28 هزار تومان شده است. 

قیمت درهم  همچنان بالای مرز حساس 

قیمت درهم در  آخرین ساعات معاملات  دیروز با 7 هزار و 660 تومان  معامله شد. قیمت درهم در بازارامروز 20 تومان پایین رفت و با 7 هزار و 640 تومان مبادله شد.  با ضرب کردن این عدد در نرخ تبدیل درهم (3.673) عدد 28 هزار و 61 تومان به دست می‌آمدکه با قیمت دلار در بازار آزاد تفاوت چندانی ندارد. 

حرکت خلاف جهت سکه و طلا جهانی 

در بازار جهانی طلا امروز قیمت اونس طلا نسبت به دیروز تغییر نکرد  . این فلز گران بهای جهانی دربازار امروز مانند روز گذشته بر روی ۱۸۲۳ دلار قرا گرفت. در بازار داخلی هم امروز قیمت طلا 2 هزار و 300 تومان عقب نشینی کرد و با 1 میلیون و 204 هزار و 400 تومان خرید و فروش شد. 

قیمت سکه هم امروز با وجود افزایش قیمت اونس طلا اندکی ریزش کرد.  معامله گران یکی از محرک های افزایش قیمت سکه را  قرار گرفتن اونس طلا بر روی 1820 دلار می دانستند اما در بازار امروز قیمت سکه بر خلاف مسیر  طلا جهانی پیش رفت و 35000 هزار تومان ارزان شد.  

قیمت سکه امروز 12 میلیون و 155 هزار تومان  را برای خود ثبت کرد. .با احتساب قیمت 28 هزار و 60 تومان برای دلار، اندازه قیمت واقعی سکه 12 میلیون و 43 هزار تومان به دست می آمد. و حباب سکه نیز 0.93 درصد بود.

اخبار برجام در بازار ارز

در کانال های قیمت دلار اخبار برجامی و اظهارات امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران برجسته شده است. امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه درباره برجام گفته است: آمریکا مقصر اصلی وضع موجود است و خروج آمریکا و بدعهدی سه کشور اروپایی بی اعتمادی را به شکل فزاینده‌ای افزایش داده است. وی درباره تحریم های اعمال شده توسط آمریکا گفت:  لغو کامل تحریم‌ها یک ضرورت است.  در مسیر مذاکرات و رسانه‌ای استفاده از زبان زور و تهدید کمک کننده نیست و ایران خود را تسلیم فضاسازی‌های واهی نخواهد کرد و  هرگونه اظهار نظر غیردقیق و مغایر با واقعیات می‌تواند تلاش‌های در حال انجام را به خطر اندازد.

همچنین یک منبع ایرانی به فایننشال تایمز گفته است که برگزاری مذاکرات هسته‌ای اولویت اصلی ایران نیست و تهران دیگر روی حساب نمی کند چون  ایران روی چیزی سرمایه گذاری نمی‎کند که یک بار شکست خورده است.

بازار اجاره کارت ملی برای خرید دلار دولتی داغ شد

سهمیه ارزی ۲ هزار یورویی که برای سفرهای بازارخارجی، به هر کد ملی اختصاص می‌یابد، در روزهایی که شکاف قیمتی میان نرخ ارز در بازار آزاد و بازار رسمی افزایش پیدا می‌کند، به ابزاری برای سوءاستفاده دلالان تبدیل شده است.

ماجرا از این قرار است که این افراد با اجاره کد ملی افراد کم‌بضاعت و ناآگاه اقدام به خرید سهمیه‌ ارزی آنان و سپس فروش آن در بازار آزاد می‌کنند.

دلالان به وسیله نوسان‌گیری فی ما بین قیمت رسمی ارز بانک مرکزی و قیمت موجود در بازار آزاد و فردایی، بعضاً سود ۴ الی ۵ میلیون تومانی از هر کدملی را در یک روز به جیب می‌زنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید