قیمت درهم بالای مرز حساس ایستاد

ورق در بازار طلا و سکه برگشت /ریزش دیوار برجام در بازار ارز

کدخبر: ۴۵۱۵۰۸
با وجود سیگنال های مثبت برجامی ، بازار ارز و طلای تهران امروز دوشنبه 10 آبان 1400 شاهد صعود قیمت طلا، قیمت سکه و قیمت دلار بود.
ورق در بازار طلا و سکه برگشت /ریزش دیوار برجام در بازار ارز

به گزارش اقتصادنیوز ، در چند روز اخیر اخبار برجام بر فضای بازار ارز  تهران حاکم شده بود و قیمت دلار  چند روز ی را با کاهش سپری کرد. قیمت دلار روز گذشته بر خلاف روز شنبه پیش رفت و در ساعات بعد از ظهر  دیوار برجام در بازار ارز تهران فروریخت  و قیمت دلار وارد فاز صعودی شد.

معامله گران رسیدن به یک نتیجه نهایی در شرایط فعلی را بعید می دانند. دلار در ساعات پایانی معاملات دیروز 27 هزار و 540 تومان معامله شد.

در شروع معاملات امروز قیمت دلار بار دیگر پیشروی کرد و توانست خود را به 27 هزار و 590 تومان برساند.

قیمت درهم بالای 7هزار و 500 تومان قرار گرفت

قیمت درهم  نیز مانند سایر ارز های دیگر در روزهای گذشته زیر سایه سنگین برجام افت را تجربه کرد. این کاهش قیمت باعث شد که درهم مرز حساس 27 هزار و 500 تومان را هم از دست بدهد اما از روز گذشته همزمان با پیشروی قیمت دلار ، قیمت درهم نیز جان دوباره گرفت و با مقاومت توانست خود را به 7 هزار و 500 تومان برساند.

امروز دوشنبه 10 آبان ماه قیمت درهم  با افزایش ۰.۳۹ درصدی، از 7 هزار و 500 تومان تومان به 7 هزار و 530  تومان رسید. با ضرب کردن این عدد در نرخ تبدیل درهم (3.673) عدد 27 هزار و 657 تومان بدست می آید  که  در نتیجه حباب قیمتی دلار با مقیاس درهم در طول معاملات امروز منفی بود.

واکنش قیمت طلا و سکه به پیشروی دلار

همزمان با پیشروی قیمت دلار و قیمت درهم ، ورق در بازار طلا نیز برگشت و معامله گران سکه و طلا آرایش جدید به خود گرفتند.  قیمت ها بالا رفت.

معامله گران روز گذشته یکی از عوامل افزایشی شدن  قیمت سکه در بازار امروز را قیمت اونس طلا عنوان می کردند اما قیمت اونس طلا امروز نسبت به روز شنبه تغییر خاصی نکرد و با همان قیمت  یعنی ۱۷۸۴ دلار معامله شد. 

بنابراین می توان گفت در واقع قیمت طلا و قیمت سکه به صعود قیمت  دلار واکنش نشان داده اند.  قیمت طلا در بازار روز گذشته 3 هزار و 200 تومان پایین رفت و بر روی 1 میلیون و 168 هزار و 200 تومان قرار گرفت. این فلز گران بهای داخلی امروز 10 آبان 1400 با افزیش همراه  بود و 7 هزار و 100 تومان گران شد و قیمت 1 میلیون و 175 هزار و 300 تومان را ثبت کرد. 

سرنوشت دیگر فلز زرد رنگ داخلی  یعنی سکه هم مانند قیمت طلا بود. قیمت سکه روز یکشنبه ۵۵ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و در محدوده ۱۱میلیون و ۸۱۵ هزار تومان قرار گرفت.

در شروع معاملات امروز قیمت سکه ، با ۵۰ هزار تومان افزایش به قیمت  ۱۱ میلیون ۸۶۵ هزار تومان خرید و فروش شد. .  با احتساب قیمت ۲۷ هزار و ۵۹۰ تومان برای دلار، اندازه قیمت واقعی سکه ۱۱ میلیون و ۵۸۸ هزار تومان به دست می آمد. و حباب سکه نیز ۲.۳۹درصد است.

جدید ترین اخبار برجام

موضع طرفین مذاکره‌کننده نشان می‌دهد، مذاکرات احیای برجام به زودی از سرگرفته می‌شود و فضا قدری تغییر کرده است. اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا می‌تواند این تغییر فضا را تا حدی به تصویر بکشد. آنتونی بلینکن می گوید ما  چهار کشور (آمریکا، آلمان، فرانسه و انگلیس) در خصوص مسائل مرتبط با برجام، هماهنگی نزدیکی با یکدیگر داریم و البته این موضوعی نسبتا تازه است، زیرا از زمانی که آمریکا از این توافق خارج شد، در سال‌های اخیر بر سر این موضوع با یکدیگر اختلاف داشتیم. 

البته با وجود اینکه احتمال شروع زودهنگام مذاکرات بسیار بالاست، نتیجه بخش بودن آن هنوز مبهم است. مثلا سخنگوی وزارت خارجه ایران توافق برای بازگشت به برجام را مشروط به این می‌داند که آمریکا روزی که به وین می‌آید، سیاست‌های تحریمی را کنار بگذارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  همچنین اعلام کرد این هفته تاریخ از سرگیری مذاکرات هسته ای با کشورهای گروه 1+4 را اعلام می کنیم.  خطیب زاده گفت: گفت‌وگوهای ما در وین قبل از نوامبر نهایی می‌شود. ما و پکن رایزنی‌های خیلی نزدیکی با هم داریم و در بروکسل تاریخ قطعی و نهایی نشد چون ایران می‌خواست با همه طرف‌ها و از جمله پکن رایزنی کند و تاریخ در این هفته نهایی می‌شود.

سعید خطیب زاده گفت به آمریکا توصیه می‌کنیم تمرکز و توجه کند به مسیر بازگشتش به برجام.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید