بررسی بازار سهام 9 آبان 1400

فروشندگان بورس سد مقاومت را شکستند

کدخبر: ۴۵۱۲۷۲
اقتصادنیوز: در روزی که بازار سراسر قرمز رنگ بود، تک نمادهایی شاهد تشکیل صف خرید بودند. بازار در مختصات فعلی به نفع فروشندگان دنبال می شود.
فروشندگان بورس سد مقاومت را شکستند

به گزارش اقتصادنیوز، معاملات امروز بازار سهام شاهد نزول بیش از 35 هزار واحد شاخص معادل 2.57 درصد و رسیدن به نقطه 1.340 میلیون واحد بود. شاخص کل هم وزن نیز با افت 2.82 درصدی مواجه شد. شاخص کل بورس در یک روز سراسر نزولی و یکسره فروشنده به نیمه ابتدایی کانال 1.3 میلیون واحد سقوط کرد. در معاملات امروز شاهد بیشترین فشارها در سمت عرضه بودیم و تنها در تک سهم هایی همانند غگلستا، غصینو، غویتا و ودی شاهد تشکیل صف های خرید بودیم.

ارزش کل معاملات امروز

ارزش کل معاملات امروز بازار 6165 میلیارد تومان بود که از این مبلغ  3947 میلیارد تومان آن مربوط به معاملات خُرد سهام  و حق تقدم و صندوق های قابل معامله سهامی بود. امروز 64درصد از کل ارزش معاملات مربوط به معاملات خُرد بود. معاملات اوراق با درآمد ثابت و همچنین صندوق های ETF تا ساعت 15 ادامه دارد و همین امر باعث تغییر در ارزش کلی معاملات خواهد شد.

چقدر پول از بازار سهام خارج شد؟

در پایان معاملات امروز 123 میلیارد تومان پول حقیقی ها به صندوق های با درآمد ثابت وارد شد. جریان نقدینگی با صندوق های با درآمد ثابت روز گذشته هم با 77 میلیارد تومان همچنان مثبت ارزیابی می شود.  این در حالی بود که شاهد خروج 1384 میلیارد  تومان نقدینگی حقیقی ها از بازار سهام بودیم که که در 50 روز اخیر بی سابقه بود.

سه نمادی که کاهش را منفی کردند

سه نماد فولاد، فملی و پارسان بیشترین تاثیر را در کاهش شاخص بورس داشتند. آریا، زاگرس و هرمز هم باعث بیشترین کاهش در شاخص کل فرابورس شدند. فولاد، فملی و پارسان بیشترین کاهش ارزش بازاری را هم تجربه کردند. این در حالی است که بیشترین افت ارزش بازار شرکتها طی یک سال اخیر: سه شرکت فولاد خودرو فملی جمعاً نزدیک 200 همت از سقف ارزش بازار یکساله خود فاصله گرفتند!

بیشترین افزایش و کاهش قیمت ها

بیشترین افزایش قیمت را در معاملات امروز بورس ولیز و غالبر داشتند. در فرابورس هم بیشترین افزایش قیمت را غگلستا، غویتا و غصینو به ثبت رساندند. بیشترین کاهش قیمت را هم فروس و کساپا در بورس با بیش از 5 درصد به ثبت رساندند. در فرابورس بیشترین کاهش قیمت برای تاپکیش بود، هر چند که غگیلا، کپرور، میهن، فروی و کیمیا هم نزدیک 5 درصد کاهش قیمت را تجربه کردند.

بیشترین حجم معاملات

در بورس به مانند روزهای گذشته، خودرویی ها با سه نماد خودرو، خساپا و خپارس بیشترین حجم معاملات را به ثبت رساندند. بیشترین حجم معاملات فرابورس هم از آن س.توسعه و عمران کرمان، ذوب و اتکای بود.

بورس بازان از کدام نمادها پولهای شان را خارج کردند؟

بیشترین خروج پول حقیقی ها از بازار امروز را بیمه اتکایی ایرانیان با 54 میلیارد تومان به ثبت رساند. ملی صنایع مس ایران با 52 میلیارد تومان، پالایش نفت اصفهان با 46 میلیارد تومان، فولاد مبارکه اصفهان با 45 میلیارد تومان و بانک پارسیان با 37 میلیارد تومان در رتبه های بعدی بیشترین خروجی پول حقیقی ها قرار گرفتند.

ریل سیر کوثر، بانک سرمایه، ماشین سازی اراک و بیمه حافظ هر کدام با 2 میلیارد تومان و هپکو با یک میلیارد تومان با بیشترین ورودی پول حقیقی ها همراه بودند.

حقوقی ها هم امروز خریدهایشان را با 3 نماد خودرویی ایران خودرو، سایچا و س.ایران خودرو و دو نماد بانکی بانک پارسیان و بانک صادرات ایران به پیش بردند. البته حقوقی ها در فروش هایشان بیشتر روی حق تقدم ها و صندوق های سرمایه گذاری تاکید کردند.   

صف های فروش و خرید

امروز خالص ارزش صفوف (صف خرید منهای صف فروش) به نزدیک 2.5- همت رسید که در دو ماه اخیر بی سابقه و در 130 روز اخیر نیز رتبه دوم را داشت (مقادیر صف راس ساعت 12:30 ملاک بوده است).

تعداد نمادهای دارای صف فروش اگرچه تا اواخر بازار بیش از 25 برابر تعداد نمادهای دارای صف خرید بود اما در پایان معاملات امروز با کاهش شدت تعداد صف های فروش، تعداد نمادهای دارای صف فروش نزدیک 18 برابر نمادهای دارای صف خرید شد.

سرانه خرید و فروش حقیقی ها نیز به نفع فروشندگان به ثبت رسید؛ در معاملات امروز سرانه خرید حقیقی ها 12.3 میلیارد تومان و سرانه فروش حقوقی ها 21.8 میلیارد تومان بود.

  • 11
  • 12
  • 13
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید