شاخص بازار سهام سبز رنگ می ماند

حمله دوباره خریداران بورس /پیش بینی بورس 8 آبان

کدخبر: ۴۵۰۸۵۵
اقتصادنیوز: خریداران از روز شنبه دوباره شاهد تحرکاتی در سمت تقاضا خواهند بود اما آنچه بورس بازان را در شرایط نگران کننده قرار داده، تداوم تردید و انتظار خریداران است که بازار را در شرایط ناپایدار و شکننده قرار داده است.
حمله دوباره خریداران بورس /پیش بینی بورس 8 آبان

به گزارش اقتصادنیوز، در شرایطی که دو روز آخر هفته گذشته شرایط خریداران روبه بهبود بود که از هفته پیش رو این وضعیت (با توجه به غیرفعال بودن موتورهای رشد بازار سهام) ممکن است باز هم در یک دامنه محدود با تداوم فشار فروشندگان در سمت عرضه دنبال شود.

اکنون شاخص در آستانه بازگشت دوباره به کانال 1.4 میلیون واحد است و به احتمال قوی با توجه به سیگنال های مثبت در خصوص بازار سهام، از شنبه تحرکات تقاضا فعالتر دنبال می شود.

در سمت تقاضا اگرچه خریداران فعال خواهد بود اما فروشندگان همچنان پای ثابت معاملات هستند و در وضعیت تردید و انتظار خریداران در بازه زمانی که گزارش های عملکرد شرکت ها هم منتشر شده، فشار و موج عرضه ها تداوم خواهد یافت.

وضعیت کنونی بازار سهام گویای این مسئله است که بازار در غیاب تعطیلی کامودیتی ها منتظر تغییرات مثبت در بازار ارز است که البته با توجه به سیگنال های رسیده از بروکسل و مسکو به احتمال قوی از این ناحیه بازار با مولفه های رشد روبه رو نخواهد شد.

موج فشار عرضه در بازار سهام

تازه ترین نظرسنجی «اقتصادنیوز» هم نشان می دهد که خریداران از روز شنبه دوباره در تک سهم ها و برخی از شاخص سازها تحرکاتی را در ابتدای معاملات آغاز خواهند کرد اما باید منتظر ماند که این تحرکات در برابر عرضه ها چقدر دوام می آورد.

با توجه به عملکرد شاخصه های بازار سهام، بازار فعلا با موج فشار عرضه روبه روست اما از شدت و تُندی موج ها کاسته شده و احتمالا با تداوم مقاومت خریداران، شاهد حرکت روبه جلوی شاخص باشیم، هر چند که این حرکت به احتمال قوی دوام و پایدار نخواهد بود.

نگاه کارشناس | سرانجام بازار سهام به کجا میرسد

  • امیرحسین واعظ، تحلیلگر بازار سرمایه

روند صعودی سه ماهه شاخص‌کل بورس از اوایل خرداد شروع و تا اوایل شهریور ادامه داشت و حالا دو ماه است که بازار در فاز خنثی قرار دارد. در روزهای اخیر حمایت 1.380.000 واحدی نگذاشته است نماگر بازار افت بیشتری داشته باشد اما ارزش پورتفوی سهامداران همچنان در حال کاهش است.

این مسئله دوباره بحث «حمایت از بورس» را داغ کرده است. سهامداران  نسبت به افزایش نرخ بهره بانکی و فروش اوراق بدهی در بورس گلایه داشته و از سوی دیگر انتظار داشتند با روی کار آمدن دولت جدید و مشخص شدن تیم اقتصادی، روند بورس صعودی شود.

با این حال نباید از یاد ببریم که بورس هم نیم نگاهی به بازارهای موازی دارد. رکود در بازار طلا و ارز چند ماهی است که ادامه داشته است. دلار نتوانسته به مرز 30 هزار تومان برسد در نتیجه فاز خنثی در بازار ارز، بازارهای موازی را هم به حالت تعلیق درآورده است. متغیرهای اقتصادی در چند ماه اخیر تحرکات زیادی نداشته است و همچنان بحث کسری بودجه، چالش منابع ارزی و رکود کرونایی بر اقتصاد کشور سایه انداخته است.

عمده سهامداران در روزهای اخیر ترجیح داده‌اند بیرون از گود بنشینند؛ اگر سهام مناسبی دارند، فعلا پورتفوی خودشان را نگه داشته‌اند. آنهایی که نقد هستند یا قدرت خرید مناسبی دارند، با وجود ارزنده بودن قیمت بسیاری از سهام، منتظر فرصت ورود جذاب‌تری هستند.

کاهش ارزش معاملات خُرد روزانه و بالا بودن حجم ورود نقدینگی به صندوق‌های درآمد ثابت موید این مطلب است که بازار فعلا در فاز استراحت با چاشنی نوسان اندک باقی خواهد ماند، به این امید که تکانه‌ای قدرتمند به تمامی بازارها حرکت بدهد.

گزارش‌های شش ماهه که عمدتا نشان از رشد فروش و درآمد دارند و حتی افزایش قیمت کامودیتی‌ها، اکنون توان آن را ندارد که بازار سرمایه را به سمت بالا هدایت کند.

  • 9
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید