گزارش اقتصادنیوز از تحولات بازار سهام در آخرین روز کاری هفته؛

پایان صعودی هفته / بورس تهران از بحران خارج شد؟

کدخبر: ۴۵۰۴۰۳
اقتصادنیوز: امروز 5 آبان 1400 شاخص کل بورس بیش از 9 هزار واحد رشد کرد و تقریبا نیمی از سهم‌های بازار افزایش قیمت داشتند.

به گزارش اقتصادنیوز، در معاملات روز چهارشنبه شاخص کل بورس با رشد 9 هزار 501 واحدی به سطح یک میلیون و 393 هزار واحد رسید.

بورس

صعود شاخص کل

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس صعودی شد. شاخص در یک ساعت ابتدایی صعود اندکی داشت اما از ساعت 10 و 30 دقیقه این روند شتاب گرفت. در پایان معاملات شاخص کل به رقم یک میلیون و 393 هزار واحد رسید که نسبت به روز سه‌‌شنبه 9 هزار و 501 واحد صعود کرده است.

شاخص کل هم‌وزن روند متفاوتی را پشت سر گذاشت. در 90 دقیقه ابتدایی روند نزولی داشت و تا سطح 375 هزار و 398 واحد پائین آمد. اما پس از آن تغییر روند داد و در پایان معاملات 50 واحد نسبت به روز گذشته پائین آمد و در رقم 376 هزار و 468 واحد ایستاد.

همچنین شاخص کل فرابورس 137 واحد رشد کرد و به رقم 19 هزار و 808 واحد رسید.

بورس

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، 235 نماد رشد قیمت داشتند که 161 نماد بورسی و 74 نماد فرابورسی بودند. همچنین 247 نماد کاهش قیمت داشتند که 178 نماد بورسی و 69 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 48 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 51 درصد بازار افت قیمت داشتند.

هشتمین روز خروج سهامداران حقیقی

روز چهارشنبه برای هشتمین روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 22 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

 در معاملات امروز بیشترین خروج پول حقیقی به سهام تپکو (شرکت تولید تجهیزات سنگین هپکو) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 17 میلیارد تومان بود. پس از تپکو، بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد) و تکشا (شرکت گسترش صنایع و خدمات کشاورزی) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

لیدرهای بازار

امروز نمادهای «فولاد»، «کگل» و «فملی» بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. 

همچنین سه نماد «شنفت»، «امین» و «شبریز» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «سمگا»، «شپاس» و «ودی» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «آریا»، «زاگرس» و «هرمز» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس فولاد صدرنشین است و فسبزوار و کیمیاتک در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز توسن، فجهان و مدیریت پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

کاهش ارزش صف‌های پایانی بازار 

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز کاری گذشته 43 درصد افت کرد و در رقم 164 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به سه‌شنبه 26 درصد کاهش یافت و 200 میلیارد تومان شد. 

نماد کالا (شرکت بورس کالای ایران) با صف‌ خرید 38 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از کالا، نمادهای فرابورس (شرکت فرابورس ایران) و رانفور (شرکت خدمات انفورماتیک) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین صف فروش نیز به نماد لپارس (شرکت پارس الکتریک) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 39 میلیارد تومانی داشت. پس از وسرضوی، خنصیر (شرکت مهندسی نصیر ماشین) و وسرضوی (شرکت سهام عدالت استان خراسان رضوی) بیشترین صف فروش داشتند.

تداوم کاهش ارزش معاملات خرد 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 6 هزار و 374 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌سه‌شنبه 6 درصد کاهش یافته است. ارزش معاملات اوراق بدهی نیز به هزار و 345 میلیارد تومان رسید که 21 درصد کل معاملات بازار را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد نیز با افت 2 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 892 میلیارد تومان رسید. این کمترین رقم ارزش معاملات خرد در 84 روز کاری اخیر از 29 خرداد ماه تاکنون است.

بیشترین ارزش معاملات

در معاملات امروز اتکای (شرکت بیمه اتکایی ایرانیان) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 212 میلیارد تومان بود.

پس از اتکای، فولاد بیشترین ارزش معاملات را داشت و کدما رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن های وب و ثشاهد در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

بیشترین حجم معاملات

در جدول حجم معاملات امروز خودرو (ایران خودرو) با تعداد 219 میلیون و 905 هزار و 18 سهم در صدر قرار گرفته است. اتکای در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به فولاد تعلق داشت. خساپا و کرمان در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید