نرخ سود وام مسکن 21.4 درصد

افزایش معاملات مسکن، هزینه وام را کاهش داد

کدخبر: ۴۴۹۹۴۷
اقتصادنیوز: هزینه وام مسکن در روز اول آبان 1400 به بالاترین سطح خود از بیستم مهر ماه تاکنون دست پیدا کرد. اما افزایش 14 برابری تعداد معاملات در این بازار در روز دوشنبه موجب شد تا هزینه وام مسکن کاهش پیدا کند.
افزایش معاملات مسکن، هزینه وام را کاهش داد

به گزارش اقتصادنیوز ،  در روز شنبه اول آبان قیمت اوراق تسهیلات بانک مسکن باز هم به منطقه 70 هزار تومان وارد شد. اما این افزایش قیمت دوامی نداشته و در روز سوم آبان ماه دوباره روندی کاهشی از خود برجای گذاشت.

هزینه وام مسکن

متقاضیان وام مسکن برای دریافت وام می توانند اوراق تسهیلات خریداری کرده و بر مبنای آن از بانک مسکن برای خرید خانه وام دریافت کنند. اعتبار هر کدام از اوراق برای گرفتن وام 500 هزار تومان تعیین شده است. 

در اول آبان ماه قیمت هرکدام از اوراق که در بازار خرید و فروش این اوراق به دست می آید در حد 70 هزار و 400 تومان ثبت شد که با کاهش هزار و 900 تومان کاهش به 68 هزار و 500 تومان رسید.

از آن جا که مجردین مجاز به دریافت وام تا 140 میلیون تومان و متاهلین 240 میلیون تومان هستند تقسیم این رقم ها بر 500 هزار تومان نشان می دهد که مجردین باید نهایتا 280 ورق و متاهلین 480 ورق برای دریافت وام مسکن تهیه کنند.

یعنی آن که در روز دو شنبه مجردین 19 میلیون و 180 هزار تومان و متاهلین 32 میلیون و 900 هزار تومان هزینه بابت اخذ سقف وام خود پرداخت کرده‌اند.

اوراق تسه

بررسی ها نشان میدهد سطح قیمت اوراق در روز شنبه اول آبان ماه بالاترین میزان از بیستم مهر ماه تاکنون بوده است. اما این رشد دوامی نیاورده و در روز دوشنبه دوباره سیری نزولی به خود گرفته است.

طبق آمار اعلام شده از سوی بانک مسکن دلیل این کاهش قیمت در افزایش تعداد معاملات بوده است. در روز شنبه تعداد معاملات در این بازار در روز شنبه برابر با 690 عدد بوده که در روز دوشنبه با نزدیک به 14 برابر با افزایش به 9 هزار و 567 نفر رسید.

مجموع هزینه پرداخت شده برای اخذ وام مسکن و مبلغ پرداختی در طول 12 سال کل مبلغی است که در ازای دریافت وام مسکن متقاضیان می پردازند. این هزینه ها نرخ سود وام مسکن را از میزان اسمی خود جدا می کند.

اوراق تسه

نرخ سود وام مسکن

به طور کلی نرخ سود اسمی وام مسکن در حد 17.5 درصد اعلام شده است. محاسبات نشان می دهد که این نرخ در ابتدای هفته جاری 21.54 درصد بوده که با حدود 0.12 واحد درصد کاهش برابر با 21.4 درصد رسید.

آدرس همتی از قلک بانکی دولت/در اکوایران ببینید:

هزینه نهایی وام مسکن

با توجه به آنکه هزینه وام مسکن از این طریق در دو عدد نمایان می شود هزینه کلی که متقاضیان در طول 12 سال در قبال وام مسکن می پردازند بیشتر از میزان اسمی دریافت وام مسکن خواهد بود. این هزینه برای مجردین در روز جاری 179 میلیون و 300 هزار تومان و برای متاهلین 332 میلیون و 800 هزار تومان محاسبه می شود.

اوراق تسه

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید