گزارش اقتصادنیوز از تحولات بازار سهام در آخرین روز مهر ماه؛

پایان نزولی هفته / بورس از نیمه کانال پائین افتاد

کدخبر: ۴۴۸۷۵۱
اقتصادنیوز: امروز 28 مهر 1400 شاخص کل بورس از نیمه کانال 1.4 میلیونی عقب نشست.

به گزارش اقتصادنیوز، در معاملات روز چهارشنبه شاخص کل بورس با افت 13 هزار 125 واحدی به سطح یک میلیون و 436 هزار واحد رسید.

بورس

ریزش نماگرهای بازار سهام

امروز در ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس نزولی شد و در نیم ساعت ابتدایی 3 هزار واحد افت کرد. این روند نزولی ادامه یافت و در پایان معاملات شاخص کل به رقم یک میلیون و 436 هزار واحد رسید که نسبت به روز سه‌‌شنبه 13 هزار و 125 واحد نزول کرده است.

شاخص کل هم‌وزن در پایان معاملات هزار و 82 واحد نسبت به روز گذشته پائین آمد و در رقم 397 هزار و 264 واحد ایستاد.

همچنین شاخص کل فرابورس 131 واحد افت کرد و به رقم 20 هزار و 247 واحد رسید.

بورس

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، 196 نماد رشد قیمت داشتند که 136 نماد بورسی و 60 نماد فرابورسی بودند. همچنین 284 نماد کاهش قیمت داشتند که 199 نماد بورسی و 85 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 40 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 58 درصد بازار افت قیمت داشتند.

روز چهارشنبه برای چهارمین روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 321 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.  

 در معاملات امروز بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 43 میلیارد تومان بود. پس از فملی، آریان (شرکت پارس آریان) و فجهان (شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

لیدرهای بازار

امروز نمادهای «شتران»، «فولاد» و «فملی» بیشترین تاثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند. 

همچنین سه نماد «تیپیکو»، «اخابر» و «شخارک» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «زاگرس»، «غصینو» و «شراز» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «آریا»، «شجم» و «فرابورس» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شپنا صدرنشین است و شتران و فسبزوار در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز توسن، فجهان و دی پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

افزایش ارزش صف‌های فروش پایانی 

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز کاری گذشته 31 درصد افت کرد و در رقم 330 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به سه‌شنبه 163 درصد افزایش یافت و 203 میلیارد تومان شد. 

نماد انرژی3 (سایر اشخاص بورس انرژی) با صف‌ خرید 178 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از انرژی3، نمادهای آپ (شرکت اسان پرداخت پرشین) و های وب (شرکت داده گستر عصر نوین-های وب) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین صف فروش نیز به وسرضوی (شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان خراسان رضوی) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 31 میلیارد تومانی داشت. پس از وسرضوی، لپارس (پارس الکتریک) و شپدیس (شرکت پتروشیمی پردیس) بیشترین صف فروش داشتند.

تداوم کاهش ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 42 هزار و 861 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌سه‌شنبه 441 درصد افزایش یافته است. این افزایش متأثر از افزایش معاملات اوراق درآمد ثابت در بازار ثانویه است.  امروز ارزش معاملات اوراق بدهی به 37 هزار و 8 میلیارد تومان رسید که 86 درصد کل معاملات بازار را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد نیز با افت 8 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 4 هزار و 278 میلیارد تومان رسید.

شپنا و دی صدرنشینان جدول معاملات

در معاملات امروز شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 112 میلیارد تومان بود.

پس از شپنا، شتران بیشترین ارزش معاملات را داشت و کالا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن فرابورس و فملی در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز دی (بانک دی) با تعداد 471 میلیون و 98 هزار و 879 سهم در صدر قرار گرفته است. خساپا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به شتران تعلق داشت. خودرو و کرمان در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید